Image
Aan het koetswerk van de Toyota Yaris is niet veel veranderd. Maar dat wil niet zeggen dat er geen vooruitgang is geboekt. Zoals een efficiëntere motor.

Halverwege zijn carrière geniet de Yaris van de traditionele opfrisbeurt. Maar verkijk je niet op de foto's. Behalve de kleur springt geen enkel nieuw kenmerk meteen in het oog.

Toyota Yaris
Geen revolutie op het vlak van styling; de vooruitgang zit vooral in het interieur en onder de motorkap.


Daarom noemen we het eerder een update dan een facelift, want over het uiterlijk valt niet veel meer te melden dan nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe interieurbekledingen ... De lange lijst met verbeteringen heeft betrekking op het technische vlak.

Enerzijds heeft Toyota de Yaris een nieuw configureerbaar digitaal dashboard gegeven, samen met een nieuw aanraakscherm van 9 of 10,5 duim (afhankelijk van het uitrustingsniveau) voor het multimediasysteem. Dit multimediasysteem krijgt ook de intelligente stembesturing ‘Hey Toyota’, draadloze Android Auto en Apple Car Play, navigatie met cloudverbinding en Over The Air-updates.

Toyota Yaris
Het lagere verbruik is ongetwijfeld een van de grootste pluspunten van deze update.


Alsmaar meer geconnecteerd

Een update krijgen ook de rijhulpsystemen, die niet alleen talrijker zijn maar ook subtieler werken, zoals de waarschuwing voor een naderende fietser of auto bij het openen van de deur. Het belangrijkste van deze update is echter dat Toyota de 1.5-liter benzineversie van 125 pk schrapt uit het gamma.

Enkel de hybride van 116 pk blijft over, terwijl er nu ook een tweede hybride optie beschikbaar is met een totaal vermogen van 130 pk. De mechanische basis is nog altijd de driecilinder 1.5 benzinemotor, maar het hogere vermogen is te danken aan een compleet nieuw hybride systeem (van de 5de generatie). Dit systeem bestaat uit een nieuwe elektromotor en een nieuwe versnellingsbak waarin die motor geïntegreerd is. Het is dit nieuwe systeem dat we aan de tand hebben gevoeld.

Het aantal rijhulpsystemen aan boord neemt toe. Zelfs stadsauto's zoals deze Yaris zijn daar geen uitzondering op.

Toyota boekt ongetwijfeld voortdurend vooruitgang in het comfort en het geluid van zijn hybride systeem. Maar feit is dat het bij actief rijden nog altijd niet erg muzikaal klinkt. Anderzijds is het extra vermogen goed merkbaar. De Yaris is in elke situatie wendbaarder en laat ook zijn bijzondere onderstel opmerken, klaar om zich in de bocht te gooien.

En, nog belangrijker voor een hybride, deze motoren van 130 pk hebben het makkelijker dan de versie van 116 pk en verbruiken dus ook minder. Tijdens onze testrit haalden we een gemiddelde van 4,1 liter/100 km.

Toyota
De koffer is bescheiden, maar gelukkig wel moduleerbaar.


De Toyota Yaris Hybrid 130 pk in een notendop

  • Motor: 3-cilinder benzine, hybride, 1.490 cm3 ; 130 pk - 185 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: e-CVT automaat
  • L/b/h (mm): 3.940/1.745/1.500
  • Leeggewicht (kg): 1.175
  • Kofferruimte (l): 286
  • Tankinhoud (l): 36
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,2
  • Topsnelheid (km/u): 175
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 3,9-4,3
  • CO2-uitstoot (g/km): 87-98
  • Prijs (€): 32.870

Troeven

  • Nog altijd bijzonder zuinig
  • Verbeterde technologie
  • Nieuwe, sterkere motor
  • Meeslepend rijgedrag

Minpunten

  • Geen cosmetische veranderingen
  • Weinig intuïtief digitaal dashboard
  • Geluid nog altijd voor verbetering vatbaar
  • Prijs van de versie van 130 pk

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!