Cargobikes worden alsmaar populairder. De laadruimte is ideaal om kleine kinderen te vervoeren, om boodschappen te doen en om zo’n beetje alles te transporteren. En in steden waar geknipt wordt in parkeerplaatsen kunnen ze een handig alternatief zijn voor een kleine bestelwagen. Maar waar moet je op letten als je een nieuwe of tweedehands elektrische cargobike wil kopen?
1. Wat wil je vervoeren?
Denk om te beginnen goed na over wat je wil vervoeren met je cargobike. Wil je hem gebruiken om je kinderen naar hun school en sportclub te brengen en om boodschappen te doen? Of zoek je als zelfstandige een manier om gereedschap en materiaal te vervoeren als je klanten bezoekt waar geen parkeerplaats is voor een bestelwagen? Als je elke dag spullen op een pallet moet transporteren, ga je geen kleine gezinswagen aanschaffen. En zo hangt ook de keuze van een cargobike af van jouw project.

2. Welke types cargofiets bestaan er?
Een cargobike met een bak (een klassieke ‘bakfiets’ dus) is ideaal voor het vervoeren van kleine kinderen, huisdieren of grote voorwerpen. De houten of metalen bak staat meestal aan de voorkant van de fiets, zodat je tijdens het fietsen je kinderen in de gaten kan houden. Voor hun comfort kan je de bak ook uitrusten met kleine kinderzitjes. Maar dat gaat dan wel ten koste van de laadruimte. Zoek je een fiets voor dubbel gebruik (passagiers en vracht)? Kies dan voor verwijderbare zitjes.
De zogenaamde ‘Long John’ cargobike heeft een metalen rek tussen het voorwiel en het stuur. Op dit rek kan je een afsluitbare kist laten monteren – zelfs een koelkist, als je wil – of een verwisselbare lading plaatsen.

Een cargobike met aanhanger is een goede optie als je maar af en toe zware of lange voorwerpen wil vervoeren. De aanhanger wordt vastgemaakt aan de achterzijde van de fiets. Omdat je de aanhanger enkel meeneemt als je hem nodig hebt, is dit type flexibel en veelzijdig. Maar de keerzijde is dat hij meer ruimte inneemt en hoge eisen stelt aan je rijkunsten.
3. Op welke technische aspecten moet je letten?
Een belangrijk kenmerk van een cargobike is het maximaal gewicht (fiets + bestuurder + lading). Dat bepaalt hoeveel lading je (bovenop je eigen gewicht) veilig kan vervoeren. Het hangt af van de constructie van de fiets, de motor en de remmen. Cargobikes zijn uitgerust met krachtige motoren, vaak met een maximaal koppel van 85 Nm (Newtonmeter). Dat is een pak meer dan op een gewone e-bike. Om de massa van fiets, bestuurder en lading ook veilig tot stilstand te brengen als het licht op rood springt, zijn cargobikes voorzien van krachtige schijfremmen.
Net zoals bij andere elektrische fietsen komen cargobikes met verschillende aandrijfsystemen. De klassieke ketting met tandwielen is het goedkoopst, maar vraagt regelmatig onderhoud. Een versnellingsapparaat in de naaf van het achterwiel is onderhoudsvriendelijker, maar biedt minder verhoudingen. Het meeste rijcomfort bieden traploze of automatische versnellingen, maar die zijn wel duurder.
En last but not least: de langere wielbasis heeft invloed op de draaicirkel en de stuureigenschappen van een cargofiets. Er bestaan ook cargofietsen met drie wielen; die zijn minder wendbaar maar wel een pak stabieler. En als je voor een stoplicht staat, moet je geen schrik hebben dat je fiets omvalt.
4. En hoe zit het met de batterij?
De batterij bepaalt hoe ver je kan rijden met je cargofiets, afhankelijk van de capaciteit, de ondersteuningsstand, de lading en de wegomstandigheden. Als je maar een paar korte ritjes per dag doet, zal de meegeleverde batterij zeker volstaan. Maar doe je vaak lange ritten, of ben je de hele dag zwaar beladen onderweg, dan kan je beter investeren in een reservebatterij.
Lees ook onze ervaring aan het stuur van een cargobike, de Bergamont E-Cargoville LJ.
Pech onderweg met je cargobike?
Geen paniek. Touring heeft verschillende fietsbijstandsformules. In geval van pech, ongeval, lekke band, vandalisme of diefstal komen onze pechverhelpers je te hulp.
Ga voor het onderhoud van je cargobike en voor herstellingen naar onze website en kijk of de mobiele service van Touring actief is in jouw gemeente.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Ticino, idyllische tussenstop op weg naar het zuiden
Info partenaire - Canton le plus méridional de Suisse, le Tessin constitue une escale idéale pour les voyageurs se rendant en Italie en voiture, à moto ou en camping-car. Il est vrai que la région offre un mélange unique de précision suisse et de charme italien.
Kamperen in Ticino: de ultieme vakantie-mix
Info partenaire - Camper dans le Tessin est une expérience hors du commun. Le canton le plus méridional de Suisse allie à merveille la puissance des paysages montagneux et la douceur d’un climat quasi méditerranéen. On se croirait en Italie, la précision suisse en plus.
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
Alles over milieuzones in Denemarken
Avant de vous rendre en voiture au Danemark, vérifiez s'il existe des zones environnementales en vigueur.
Alles over milieuzones en vignetten in Europa
Un certain nombre de pays européens ont établi des zones à basses émissions (LEZ). Où sont situées ces zones environnementales? Que devez-vous faire pour pouvoir y circuler? Avez-vous besoin ou non d'une vignette? Nos explications par pays.