Alles wat je moet weten over de werking van een batterij die een elektrisch voertuig aandrijft, samengevat in 8 punten ...

Een EV-batterij, wat is dat?
De batterij van een EV bestaat uit enkele tientallen elektrochemische cellen. Zij slaan de energie op die nodig is om de motor te laten draaien. Lithium, nikkel, kobalt en mangaan kunnen grote hoeveelheden energie opslaan in een relatief compact formaat. Maar het gewicht is nog altijd aanzienlijk: van 200 tot 700 kg, afhankelijk van de capaciteit!
Van nu en straks
In 2011 beloofde een Renault Fluence Z.E. een rijbereik van 185 km, tegenover bijna 400 km (in theorie!) voor een Renault Zoé vandaag! Er is dus duidelijk vooruitgang en de fabrikanten van batterijen beloven ons een mooie toekomst. Met soms meer dan 1.000 km op één lading, voor dezelfde batterijgrootte. Hoe? Lithium-ion zou vervangen worden door grafeen, dat vijf keer sneller en met een veel hoger vermogen kan worden opgeladen dan vandaag het geval is. Sciencefiction? Er is sprake van 2025 voor de prototypes en 2030 voor de serieproductie ...

Waarom houden batterijen niet van de kou?
Bij koud weer vertragen de chemische processen in een batterij. De elektronen zijn minder beweeglijk. Daarom moeten de cellen van lithium-ionbatterijen verwarmd worden. Een deel van de energie in een EV gaat dus naar het behoud van de juiste temperatuur. Zowel in de winter als in de zomer trouwens, want ook zeer hoge temperaturen zijn nadelig voor de efficiëntie. Daarom hebben de fabrikanten een systeem bedacht waarbij een vloeistof de temperatuur van het accupakket regelt.
Klaar voor vertrek
Voor een zo groot mogelijk rijbereik is het beter om vooraf de vertrektijd en de gewenste temperatuur te programmeren (de meeste EV's bieden deze functie). Zowel in het warme als het koude seizoen wordt de netstroom gebruikt als stroomvoorziening, waardoor het bereik van de batterij behouden blijft.
Tussen 20 et 80%
Ideaal is om het laden te stoppen zodra 80% bereikt is, omdat het laadproces daarna veel langer duurt. Als een EV bijvoorbeeld een maximaal laadvermogen van 121 kilowatt (kW) heeft met een lege batterij, daalt dit vermogen als volgt: 90 kW na 10 minuten, 65 kW na 20 minuten en slechts 55 kW na 30 minuten! En dan duurt het waarschijnlijk een goed half uur langer om 100% te bereiken. Die 30 minuten leveren echter niet veel extra kilometers op. Als minimum om te herladen, bevelen wij 20% aan, wat je enige speelruimte en gemoedsrust geeft en de stress vermijdt om zonder stroom te vallen ...
“Langzaam” of snel laden?
Een auto met een accucapaciteit van 55 kWh wordt (theoretisch) in 5 uur opgeladen aan een laadpaal die 11 kW gelijkstroom levert. De stroom die door het “klassieke” elektriciteitsnet wordt geleverd, is wisselstroom en moet dus worden omgezet. Dit is de taak van de ingebouwde lader, die de spanning en de stroomsterkte regelt. Hij beschermt ook de EV door het laden te stoppen bij een onregelmatigheid. De zogenaamde snelladers (boven 22 kW, tot zelfs 350 kW) werken op gelijkstroom. In dit geval kunnen EV's worden opgeladen met 50 kW tot ... 350 kW voor de krachtigste!
Autoconstructeurs voorzien een buffer in hun batterijen
Zo willen ze de laad- en ontlaadcycli optimaliseren en de levensduur van de batterijen verlengen. Dus als de boordcomputer van de auto “100%” zegt, is dat niet helemaal waar. Daarom vind je op de technische fiche van je EV een nominale capaciteit (de hoeveelheid energie die de batterij werkelijk bevat) en een “nuttige” waarde, of de hoeveelheid energie die werkelijk beschikbaar is.
Opladen? Optimile en Touring!
Met zijn smartphone-app en laadkaart biedt Optimile toegang tot een van de grootste netwerken van laadpunten in Europa, met meer dan 120.000 locaties in 19 landen. Bovendien kan de klant elk ander merk van laadstations op het platform aansluiten, wat het gemakkelijk maakt om nieuwe laadstations toe te voegen.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.