Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Gravelbikes winnen enorm aan populariteit. Ze lijken op klassieke racefietsen, maar hebben ook kenmerken van mountainbikes. Wat zijn die kenmerken precies, en waarom wordt die combinatie gemaakt? Een koopgids!
De gravelbike is veel meer dan een modegril of marketingtruc van fietsenbouwers. Het is een gulden middenweg voor fietsers die sportief én comfortabel willen rijden. Fietsers die niet willen afstappen als het fietspad ophoudt en overgaat in een onverhard pad. Gravelbikes zijn ook perfect inzetbaar als woon-werk- of reisfiets. En bij verschillende merken vind je modellen die voorzien zijn van een accu én elektrische motor. Veelzijdigheid troef dus. Maar waarin verschillen ze met gewone fietsen, racefietsen en mountainbikes?
Bandenkeuze
Racefietsen gebruiken relatief smalle bandjes zonder profiel die behoorlijk hard worden opgepompt om zo snel mogelijk vooruit te geraken (lage rolweerstand). Op een gravelbike zie je bredere banden mét profiel, zoals op mountainbikes. Daarmee heb je meer grip op onverhard terrein en geniet je ook van extra veercomfort op een slecht wegdek.

Zeker als je tubeless banden (zonder binnenband) laat monteren, kan je met een lagere bandendruk rijden die het comfort en de grip ten goede komen. Het gebruik van bredere banden met profiel gaat door de hogere rolweerstand wel ten koste van pure snelheid.
Geometrie van de gravelbike
De geometrie van een fiets wordt bepaald door de verschillende buislengtes (zitbuis, bovenbuis, liggende achtervork, …) en de hoeken die gemaakt worden tussen deze buizen. De geometrie bepaalt in grote mate de rijhouding op en het stuurgedrag van de fiets.

Hoewel fabrikanten hier volledig vrij in kunnen variëren, heeft een gravelbike doorgaans een meer relaxte rijhouding en een stabieler, vertrouwenwekkend rijgedrag dan een klassieke racefiets.
Bagagemogelijkheden
Een racefiets heeft enkel nokken op de zitbuis en de schuine onderbuis om twee drinkbussen in te stoppen. Een gravelbike heeft vaak ook nokken op de voorvork en staande achtervork. Daarmee kan je zowel vooraan als achteraan bagagedragers monteren.

Om je laptop mee te vervoeren naar en van het werk bijvoorbeeld, of om je fiets helemaal te voorzien van reistassen en eropuit te trekken als bikepacker. Ook spatborden en verlichting met dynamo-aandrijving zijn op veel gravelbikes verkrijgbaar als accessoire.
Ook elektrische gravelbike
Je kan een gravelbike voorzien van elektrische ondersteuning. Al zijn de accu en de motor doorgaans wel veel lichter en compacter dan bijvoorbeeld de Bosch- en Bafang-modellen op gewone elektrische fietsen. Ze zijn dan ook vooral bedoeld als extra hulp wanneer het bergop gaat, de wind tegenzit of de bagage wat begint door te wegen. Niet om sneller te rijden dus, want de ondersteuning stopt rond de 25 km/u.

Ook bij sportieve fietsen kan je opteren voor modellen met middenmotor of achterwielmotor en modellen met een uitneembare of ‘vaste’ accu of een combinatie ervan.
We hebben voor jullie twee varianten uitgebreid getest: de avontuurlijke Koga Colmaro Extreme en de elektrische Origine Help Gravel.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.