In sommige landen kom je nog regelmatig motorrijders in T-shirt en korte broek tegen, maar bij ons zijn die tijden voorbij. Ook als het plots hoogzomer is.
Sinds september 2011 verplicht het verkeersreglement de volgende uitrusting voor motorfietsers en hun passagiers: een helm, handschoenen, een lange broek, een jas met lange mouwen en laarzen die de enkels beschermen.
In België moet de motorrijder dus een hele reeks regels volgen. Maar wie die regels letterlijk neemt, kan ook met een linnen broek, een regenjas en tuinhandschoenen de weg op ... Zo'n outfit is legaal, maar absoluut nutteloos bij een ongeval. Je kan dus best je veiligheid voor ogen houden bij het kiezen van een outfit.
CE-normen
Er bestaan vandaag allerlei leuke outfits in leer of synthetische materialen, rekening houdend met de seizoenen. Denk aan losse, waterdichte liners, ademende lagen, windstoppers en gevoerde varianten tegen de winterse kou. Daarnaast zijn de versterkte elementen van die jassen en broeken uitgekiend om beter tegen uitschuivers bestand te zijn. De beschermingen beantwoorden aan specifieke CE-normen en beperken bij valpartijen de klap op de schouders, de ellebogen, de knieën en de rug. Dergelijke specifieke uitrusting is zeker geen overbodige luxe.
Kies voor de voeten liefst voor leren of kunstleren laarzen waarmee je goed bij de versnellingen of het rempedaal kunt. Veel schoenfabrikanten hebben laarzen ontworpen die niet misstaan in een stadsoutfit, zodat je ook in beroepsverband de motor kan nemen.
Je handschoenen kies je op basis van het seizoen. Let erop dat je handen genoeg bewegingsvrijheid houden om je stalen ros goed te bedienen. En zorg dat ze stevig om de polsen zitten, zodat ze onderweg niet verschuiven.
De keuze van de helm hangt samen met de stijl van je motor/maxiscooter en van je traject: in de stad of buiten de bebouwde kom, op het circuit of voor een plezierritje met vrienden. Alleen een integraalhelm beschermt je hoofd volledig. Jets of andere "bolle" helmen kunnen daar niet aan tippen, hoe goed ze je ook staan.
Fiscaal interessant
Vind je dat je motoruitrusting duur uitvalt? Denk er dan aan dat je deze fiscaal kan inbrengen, gespreid over 3 jaar. Voorwaarde is dat de uitrusting (helm, jekker, beschermende broek, handschoenen, fietstas, GPS, enz.) door een motordealer of een gespecialiseerde winkel wordt gefactureerd.
Meest recente artikelen
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Frankrijk?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Frankrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Duitsland?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Duitsland te rijden bijvoorbeeld.