Sinds 1990 is de Clio met voorsprong het bestverkochte model van Renault. En ook wij vinden hem in zijn segment een bijzonder goede keuze. Vooraleer deze vijfde generatie uit de catalogus verdwijnt, krijgt ze nog een facelift en een paar technische verbeteringen.

In het zogenaamde 'polyvalente' segment – tussen de stads- en gezinswagens in – is de Clio altijd al een verkooptopper geweest, zeker bij de buren in Frankrijk. Maar net zoals bij ons heeft hij ook daar af te rekenen met zware concurrentie van de Peugeot 208, die alsmaar populairder wordt. Een kwestie van design, werd wel eens gefluisterd in de wandelgangen.
En dus besloot Renault simpelweg om Gilles Vidal, designer bij Peugeot, 'an offer you can't refuse' te doen. Logisch dus dat er nogal wat gelijkenissen te bespeuren vallen met de belangrijkste concurrent. Omdat het om een restyling ging, was het niet de bedoeling om het volledige profiel te veranderen. Maar als je naar het radiatorrooster en de nieuwe lichtsignatuur kijkt (met leds vanaf het basismodel), vallen de overeenkomsten duidelijk op. Achteraan zorgen de beperkt aangepaste bumpers en lichten op het eerste gezicht voor minder grote verschillen.

Veelzijdig en comfortabel
Ook binnenin zijn er geen revolutionaire wijzigingen. De rijpositie en de ruimte voorin zijn de echte troeven van de Clio en hoewel het achterin allemaal wat krapper is, biedt de kofferruimte een mooi volume … behalve dan in onze hybrideversie, die het met 90 liter minder moet doen.

Het testmodel dat we aan de tand mochten voelen, was de nieuwe Esprit Alpine-uitvoering. Die maakt volop gebruik van gerecycleerde vezels en materialen ('echt' leer is niet langer verkrijgbaar), terwijl de logo's en de sierstiksels op de sportstoelen het 'exclusieve' karakter van deze versie benadrukken. Wat meteen opvalt, is dat de ergonomie van de voorganger behouden werd. Het centrale display en de interface zijn niet extreem geavanceerd, maar doen wel wat ze moeten doen! Zoals altijd voel je je achter het stuur van de Clio heel veilig, in die mate zelfs dat je je in een wagen van een hogere categorie waant.

Onder de motorkap heeft deze klassieke hybride twee elektromotoren (een van 36 kW en een starter/generator van 18 kW), plus een 1.6-liter benzinemotor met vier cilinders en 94 pk. Daarbij horen een versnellingsbak zonder koppeling en een batterij van 1,2 kWh. Doordat er heel wat rijfasen elektrisch gebeuren, bedraagt het verbruik ongeveer 5 liter/100 km. En zelfs nog minder als je rustig rijdt, wat met deze motor vrij veel effect heeft.
De Renault Clio E-Tech in een notendop
- Motor: viercilinder, benzine, 1598 cm³, 94 pk - 148 Nm
- Elektromotor (kW): 36+18 (145 pk in totaal)
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: automaat
- L/b/h (mm): 4050/1798/1440
- Leeggewicht (kg): 1248
- Koffervolume (l): 301
- Tankinhoud (l): 39
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,3
- Topsnelheid (km/u): 174
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,2 (WLTP)
- CO2-uitstoot (g/km): 95
- Prijs (€): 28.000 (Esprit Alpine)
Troeven
- Heel aangenaam weggedrag
- Verbruik
- Algemeen comfortniveau / ruimte
- Gevestigd polyvalent model
Minpunten
- Koffer (hybride)
- Harde ophanging (17-duimswielen) op slecht wegdek
- Zicht naar achteren
- Duur (hybride)
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.