Voor de zesde generatie van de CR-V wordt opnieuw de hybridekaart getrokken. Alleen is er nu ook een plug-inversie, de eerste ooit die Honda in Europa op de markt brengt.

Als klassieke hybride (e:HEV) maakt de CR-V voortaan gebruik van het systeem dat we ook al zagen op de nieuwe Civic, met twee- of vierwielaandrijving. Het voordeel van dat nieuwe systeem is dat het meer vermogen biedt (185 pk, 335 Nm) en vaker de verbrandingsmotor inschakelt om de wielen rechtstreeks aan te drijven. Hierdoor heb je achter het stuur minder last van dat o zo vervelende 'koffiemoleneffect'. En dat komt het rijplezier alleen maar ten goede.
Plug-in

Maar de grootste vernieuwing is dus de CR-V e:PHEV – de plug-inversie. Dankzij de batterij van 17,7 kWh bedraagt het zuiver elektrische rijbereik (WLTP) 81 km. Op een bijzonder bochtig traject van zo'n 120 km dat we vrij dynamisch aflegden, haalde onze e:PHEV een verbruik van 1,8 l/100 km tot de batterij leeg was. Omdat die batterij bovendien centraal onder de vloer ligt, beschikt de CR-V e:PHEV ook over een grotere koffer (617 tot 1700 l) dan de e:HEV. Het model is ook zwaarder, maar doordat het extra gewicht beter verdeeld is en de plug-in (in tegenstelling tot de klassieke hybride) over een adaptieve ophanging beschikt, is hij evenwichtiger bij een sportief rijgedrag.
De CR-V is ook praktischer dan ooit. De achterste passagiers hebben 16 mm meer beenruimte, de achterbank kan 190 mm verschoven worden en de rugleuningen kantelen 10 graden verder. Je vraagt je dan ook af waarom Honda geen zevenzitter aanbiedt. De prijzen beginnen bij 48.150 euro voor de klassieke hybride en 63.400 euro voor de plug-in.
De Honda CR-V e:PHEV 2WD Advance Tech in een notendop
- Motor: viercilinder, benzine, plug-inhybride, 1993 cm³, 184 pk - 335 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: e-CVT
- L/b/h (mm): 4706/1866/1673
- Leeggewicht (kg): 1923
- Koffervolume (l): 617 - 1700
- Tankinhoud (l): 46,5
- Batterijen (kWh): 17,7
- Elektrisch rijbereik (km): 81
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,0
- Topsnelheid (km/u): 193
- Gem. verbruik (l/100 km): 0,8
- CO2-uitstoot (g/km): 19
- Prijs (€) 63.400
Troeven
- Aangename rijervaring en bediening
- Zuinige wagen
- Elektrisch rijbereik (e:PHEV)
- Binnenruimte, grote koffer
Minpunten
- Duurder geworden
- Bliepjes van de rijhulpsystemen
- Geen zevenzitter
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.