De Yamaha Tracer 9 GT is een opeenstapeling van goede ideeën. Een Gran Turismo in de letterlijke zin van het woord. En dat allemaal voor een betaalbare prijs. Wij deden de test.

Alles nieuw
Met een nieuw Euro 5-blok, een vernieuwd chassis, hoogwaardige elektronica en een gewijzigd uiterlijk liet Yamaha zo goed als niks onaangeroerd op de Tracers. Het koppel steeg tot 93 Nm. Het piekkoppel wordt ook een pak sneller bereikt. Aan 7.000 tpm (1.500 tpm minder dan vroeger) zit je al aan het maximum koppel. En in tegenstelling tot een coronacurve blijft de koppelkromme na die piek voor lange tijd zo goed als vlak.

Goed omringd
Yamaha omringt het (ver)nieuw(d)e blok met alles wat daarbij kan passen. Verbeterd rijwielgedeelte? Check. Hoogwaardige elektronica? Yep. Nieuw design? Kunnen we niet ontkennen. Zelfs de nieuwe Bridgestone T32 sport touring band siert de 17-inch velgen van de Tracer 9 en Tracer 9 GT.

Veel vertrouwen
De elektronica is intuïtief bedienbaar, enerzijds dankzij een overzichtelijk tweedelig TFT-scherm, anderzijds door de logische bediening van de knoppen, zowel op de linker- als rechterstuurhelft. Onze favoriete stand tijdens de test? Modus 1 (de meest sportieve) met de tractiecontrole af, zodat er al eens een voorwiel de lucht in kan gaan. Het constant variërende wegdek in Toscane zorgt er wel voor dat je niet voor één ideale veerafstelling kan kiezen. Enter de Tracer 9 GT, met de semiactieve ophanging.
Meerwaarde
De grote verdienste van de elektronische ophanging op die Tracer 9 GT is niet dat ze op zich beter presteert dan die op de Tracer 9. Maar ze presteert wel constanter. Je zit altijd met een goede veerwerking. Alleen al op basis hiervan hadden we een voorkeur voor de GT. Die meerprijs van 2.000 euro is natuurlijk niet niks, maar het is meer dan aanvaardbaar voor alle extra’s. Daar horen onder andere de bochtenverlichting, de quickshifter, de harde en ruime zijkoffers en de handvatverwarming bij. Al bij al mogen we gerust stellen dat de GT net iets hoogwaardiger aanvoelt.

Moeilijk kiezen
De Tracer doet niks fout, en wie een dijk van een motor zoekt onder de 12.000 euro, mag de Tracer 9 zeker tot de aanraders rekenen. Maar de meerwaarde op de GT bleek tijdens deze test groter dan het prijsverschil. Op basis van de rijeigenschappen zal niemand de standaard Tracer 9 onvoldoende vinden. Integendeel. Maar de kwaliteit van de quickshifter, het gemak waarmee je constant schakelt en het sparen van je linkerarm, geven zowel een gevoel van comfort als een sportieve meerwaarde. Gas in de hoek en zonder het blok al te ver in de toeren te laten klimmen gewoon met je linkervoet door de versnellingsbak tikken. Heerlijk!

Reiscomfort en sportief potentieel
De Tracers zijn begeesterende motoren. Omdat het een plezier is om aan te voelen dat alles werkt zoals het hoort, terwijl er toch ruimte is voor speelsheid en personalisering. Met je ogen dicht – probeer het maar niet – zou je puur op gevoel vermoeden dat je met een 700cc op pad bent. De Tracers zijn slank, licht en wendbaar. Tot je aan het gas gaat hangen en begeesterd wordt door het CP3-blok en het chassis dat errond gebouwd is. Dat Yamaha erin geslaagd is om binnen dat concept van deze nieuwe motorfietsen een meer dan gemiddeld niveau van reiscomfort te combineren met een hoogstaand sportief potentieel, dwingt respect af. Als dit tot goede verkoopcijfers leidt, is het hen van harte gegund.

Meer info over de Yamaha Tracer 9 en Tracer 9 GT vind je op www.yamaha-motor.eu/be/nl/ en op www.motorprijzen.be.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Ticino, idyllische tussenstop op weg naar het zuiden
Info partenaire - Canton le plus méridional de Suisse, le Tessin constitue une escale idéale pour les voyageurs se rendant en Italie en voiture, à moto ou en camping-car. Il est vrai que la région offre un mélange unique de précision suisse et de charme italien.
Kamperen in Ticino: de ultieme vakantie-mix
Info partenaire - Camper dans le Tessin est une expérience hors du commun. Le canton le plus méridional de Suisse allie à merveille la puissance des paysages montagneux et la douceur d’un climat quasi méditerranéen. On se croirait en Italie, la précision suisse en plus.
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
Alles over milieuzones in Denemarken
Avant de vous rendre en voiture au Danemark, vérifiez s'il existe des zones environnementales en vigueur.
Alles over milieuzones en vignetten in Europa
Un certain nombre de pays européens ont établi des zones à basses émissions (LEZ). Où sont situées ces zones environnementales? Que devez-vous faire pour pouvoir y circuler? Avez-vous besoin ou non d'une vignette? Nos explications par pays.