De 2025 Kawasaki Z900 krijgt een grondige update. Kawa doet dat niet met wereldschokkende wijzigingen, maar wel met een resem doelgerichte aanpassingen die de Z900 zijn speelsheid laten behouden. Daarnaast maken de ingrepen hem volwassener en op een aantal vlakken ook beter.
Prominent familielid
De Kawasaki Z900 heeft zich als prominent lid van de Z-familie een reputatie opgebouwd. Sportiviteit, fun en een stoer imago zijn de pijlers waarrond die reputatie zorgvuldig werd geconstrueerd. Deze kernwaarden van de Z900 blijken te werken, want de verkoopcijfers staven dat. Maar jeugdige speelsheid en sportief potentieel mogen niet in de weg staan van vooruitgang.

High-end basisuitrusting
Een standaard quickshifter, een beter en mooier zadel, motorkarakter met meer punch onderin en in het middengebied, betere lichten, een gewijzigd uiterlijk, cruise control … de lijst is lang en indrukwekkend. Wat meer is, het gaat hier niet om details. Wie bijvoorbeeld een optionele quickshifter of een elektronicapack met cruise control moet kopen, zal dat beamen. Het bovenstaande lijkt dus bijna een optielijst voor een high-end motor. Maar ... het is standaard. En ja, de Kawasaki Z900 ìs ook wel high-end, alleen laat zijn prijs anders vermoeden. En die combinatie maakt de nieuwe Kawaz opmerkelijk.

Geconnecteerd
Kawasaki heeft zijn huiswerk gemaakt en niet alleen gekeken naar wat er beter kon, maar ook naar wat de eisen zijn voor een high-end motor anno 2025. En dan kom je automatisch bij elektronica terecht. De connectie met de Rideology-app gaat een heel eind verder en laat naast turn-by-turn navigatie (binnenkort) ook steminstructies toe. Niet “Hey Siri”, maar “Hey Kawasaki” maakt het mogelijk om 18 verschillende commando’s door te geven. Dichtste benzinepomp, leuke koffiestop, noem maar op.

Overtreffende trap
En dan is er nog de overtreffende trap: de Kawasaki Z900 SE (foto hierboven). De Special Edition heeft een volledig instelbare goudkleurige voorvork, een Öhlins achteraan met dezelfde instelmogelijkheden, radiaal gemonteerde Brembo’s vooraan, een USB-C-aansluiting en een hoogwaardig(er) zadel. Een pakket dat op zich veel méér kost dan het prijsverschil van iets meer dan 2.000 euro die je voor deze editie neertelt. We konden nog niet met de Z900 SE rijden, maar hopen dat binnen de kortste keren in eigen land te kunnen doen. Zowel uiterlijk als qua prestaties overtreft de SE de standaardversie. Heel benieuwd hoe die gaat rijden.

Verschillende uitvoeringen
Voor wie vooral uiterlijk iets extra wil, is er de Performance Edition, met de Euro5+ Akrapovič, een uitlaatschildje, een tankpad, een zadelcover, een instrumentencover en een minischermpje. Meer details over deze Performance Edition en de accessoires voor de Z900 vind je op de website van Kawasaki. Goed om te weten: de Performance Edition bestaat ook voor de SE-uitvoering. En er is ook nog een 85kW-versie waarmee de BIV tot een minimum beperkt wordt. Alsook een A2-uitvoering. Ben jij nog mee?

Zin om te rijden
De Z staat anno 2025 gewoon voor ‘Zin om te rijden’. Want dàt is wat de 2025 Kawasaki Z900 je geeft. Zin om met je motor op pad te gaan. Hij is quasi foutloos, heeft een giga fun-factor en presteert goed. Bovendien zijn er de extra’s zoals die al even foutloze quickshifter, de gemakkelijke bediening van de modi … Dat alles geeft je gewoon goesting om in het zadel te springen. Als je dat als merk voor elkaar krijgt, heb je iets gebouwd dat alles omvat waar een motor voor moet staan.

Technische gegevens en prijs 2025 Kawasaki Z900
- Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn
- Cilinderinhoud: 948 cc
- Maximaal vermogen: 124 pk (91 kW) @ 9500 tpm
- Frame: stalen trellisframe
- Rijklaar gewicht: 213 kg
- Zithoogte: 830 mm
- Prijs: vanaf 9.999 euro
Meer info op de website van Kawasaki.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.