De Nissan Qashqai is al sinds zijn lancering in 2007 een bestseller en krijgt vandaag een volledig nieuw kleedje aangemeten. Met zijn dynamische nieuwe look gaat hij de strijd aan met de steeds talrijker wordende concurrenten in het cross-oversegment.

De essentie
Na zijn voorstelling in 2007 zorgde de Nissan Qashqai door zijn unieke positionering voor een schokgolf op de markt. Als compacte cross-over creëerde hij zowat op zijn eentje een volledig nieuw segment. Met zijn fraaie design, ‘normale’ motoren en betaalbare prijs wist de Qashqai meteen een hele groep klanten te overtuigen die niet de middelen of het verlangen hadden om een SUV te kopen.
Twee generaties en evenveel facelifts later is de Qashqai nog altijd een groot succes. Zo zijn er sinds de introductie wereldwijd liefst drie miljoen exemplaren van verkocht. Het mag dan ook niet fout lopen met dit in Europa voor Nissan cruciale model. Logisch dus dat de presentatie, die gepland was in volle coronacrisis, uitgesteld werd om voldoende aandacht te kunnen trekken. Het volledig vernieuwde model laat dieselmotoren voor wat ze zijn en is vandaag uitgerust met een 1.3 turbobenzine mild hybrid met 140 of 158 pk.
Het segment
Met zijn lengte van 4,43 meter zit de Nissan Qashqai in het segment van de compacte SUV's en cross-overs. Concurrenten op de markt zijn onder meer de Peugeot 3008, de Volkswagen Tiguan, de Hyundai Tucson, de Renault Kadjar en de Kia Sportage. Opvallend feit: bij zijn lancering in 2007 had de Qashqai het segment nagenoeg voor zich alleen. Vandaag strijden liefst 26 concurrenten hier om marktaandeel!

Wat er verandert
De vorige generatie Qashqai werd gelanceerd in 2014 en kreeg in 2017 een make-over. Ondertussen zijn de jaren echter goed zichtbaar geworden, zeker in vergelijking met de modellen van de andere constructeurs . Tijd dus voor Nissan om schoon schip te maken ... zonder hun klanten de gordijnen in te jagen! De cross-over is duidelijk geëvolueerd, maar blijft zichzelf trouw en behoudt de formule die voor zijn succes heeft gezorgd. Naast de look evolueren overigens ook het comfort en de technologie van de Qashqai.
Design
De nieuwe Qashqai is 3 cm langer en 2 cm breder dan zijn voorganger. Bovendien is ook de wielbasis met 2 cm toegenomen, wat achterin toch voor wat meer ruimte zorgt. Ondanks zijn al bij al bescheiden afmetingen (4,43 meter) ontbreekt het de Japanner niet aan allure met zijn V-vormige grille, geprononceerde lijnen op zowat het hele koetswerk, de aflopende daklijn en de dikke dakstijlen achteraan. De gespierde en moderne look ziet er heel fraai uit, zeker op een uitvoering in twee kleuren, die nog zelfzekerder oogt.
De designers en ingenieurs van Nissan hebben duidelijk geen half werk geleverd. Zo beschikt de Qashqai over een paar interessante troeven, met als uitschieter het systeem waardoor de achterportieren in een hoek van bijna 90 graden open kunnen. Dat maakt het een pak makkelijker om kinderen in hun stoeltje te plaatsen. Jonge ouders zullen hier dol op zijn!

Binnenin
Een van de grootste minpunten van de vorige Qashqai waren de wat goedkoop ogende plastics en het gedateerde interieur. Die kritiek behoort nu tot het verleden, want Nissan maakt op kwaliteitsvlak een spectaculaire sprong voorwaarts. Het dashboard is vandaag bekleed met zachte kunststoffen en de inlegstukken die op Japans hout lijken, zorgen voor een mooi effect.
In deze hedendaagse en grotendeels digitale omgeving vinden we toch nog een aantal klassieke knoppen terug, bijvoorbeeld voor de airco. Dat werkt veel intuïtiever en het is ook gewoon veiliger als je je ogen niet van de weg moet halen. Voor de meters wordt een beeldscherm gebruikt van 12,3 inch (vanaf de uitvoering ‘N-Connecta’). Het infotainmentsysteem beschikt over een 10-inch centraal display, waarvan de interface toch wat moderner mocht.
Uitrusting
Nissan kiest voor een formule met verschillende afwerkingsniveaus (5 in totaal + 1 voor professionele klanten). Hierdoor staan er weinig opties in de catalogus. Het is geen verrassing dat de Qashqai standaard al over heel wat rijhulpsystemen beschikt: noodrem, rijstrookdetectie, dodehoekdetectie, herkenning van verkeersborden enzovoort. De basisuitvoering (Visia) is onder meer uitgerust met ledlampen, parkeersensoren achteraan en elektrische buitenspiegels. Hij staat echter op stalen velgen. Wie aluminium wil, moet het wat hogerop zoeken.

Onder de motorkap
Wat de mogelijke aandrijvingen betreft, houdt Nissan het eenvoudig. Er is alleen nog de 1.3 turbobenzine DIG-T met naar keuze 140 of 158 pk. De motor is gekoppeld aan een mildhybridsysteem van 12 V dat moet helpen bij het accelereren. De basismotor van de Qashqai is enkel verkrijgbaar met een manuele zesbak. Op de 158 pk kan je ook kiezen voor de Xtronic, een continu variabele transmissie die de aanwezigheid van versnellingen simuleert. En zelfs vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Over enkele maanden voegt de Japanse constructeur hier nog de Qashqai e-Power aan toe. Die wordt aangedreven door een elektromotor die zijn stroom krijgt van een kleine 1.5 l driecilinder die werkt als generator.

Onderweg
De verbeteringen aan het onderstel en de directere sturing zijn duidelijk merkbaar in vergelijking met vroeger. Hierdoor rijdt de Qashqai veel dynamischer, zonder in te boeten aan comfort. De kleine 1.3 is voldoende pittig en heel stil, maar moet geregeld even terugschakelen door de te lange verhoudingen (een manier om het verbruik en de uitstootcijfers te verlagen). Ons testmodel met 158 pk beschikte over de Xtronic en 30 Nm meer koppel en kon ons in positieve zin verrassen. Bij deze transmissie zijn de problemen van de handbak afwezig en van doorslippen is evenmin sprake.

Verbruik
Het verkeer was jammer genoeg bijzonder druk tijdens onze testrit. We stonden vaak in de file, waardoor het niet evident is om een goed beeld te geven van het reële verbruik. Nissan kondigt zelf een gemiddelde aan van 6,3 tot 6,5 l/100 km. Wij kwamen daar met 6,5 tot 7 l/100 km uiteindelijk aardig bij in de buurt.
Budget
De Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 heeft een vanafprijs van 28.500 euro. De uitvoeringen Acenta, N-Connecta en Tekna zijn telkens wat beter uitgerust. De topuitvoering is de Tekna+. Die is enkel verkrijgbaar op de versie met 158 pk en klokt af op een prijs van 41.900 euro. De wagens zijn makkelijk herkenbaar aan hun tweekleurenlak (een optie die ook beschikbaar is op de Tekna) en 20-inchvelgen. Voor de automaat vraagt Nissan 2.200 euro extra, terwijl aan vierwielaandrijving een meerprijs van 2.000 euro hangt.

Conclusie
De nieuwe generatie van de Qashqai is niet revolutionair, maar lijkt voor zijn evolutie wel te focussen op de juiste elementen: comfort en technologie. Qua energie-efficiëntie is het hybridesysteem van 12 V echter vrij beperkt. Voor betere resultaten is het wachten op de toekomstige e-Power, die op meer dan één vlak een interessante optie belooft te worden.
Technische fiche Nissan Qashqai Mild Hybrid 140
- Motor: viercilinder benzine; 1.332 cm³; 140 pk - 240 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manuele zesbak
- L/b/h (mm): 4.429/1.838/1.635
- Leeggewicht (kg): 1.405
- Koffervolume (l): 504-935
- Tankinhoud (l): 55
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,2
- Topsnelheid (km/u): 196
- Gem. verbruik (l/100 km): 6,3
- CO2-uitstoot (g/km): 143
- Prijs (€): 28.500
- BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 867 - 198,40
- BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 317,50 - 166,86
Troeven
- Geslaagde look
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Verbeterde binnenruimte
- Technologisch vrij compleet
Minpunten
- Zeer lange verhoudingen manuele versnellingsbak
- Verouderde interface
- Beperkte hoofdruimte achterin
- Geen automaat op lichtste motor
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.