Met de nieuwe Tucson begint Hyundai aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Een hoofdstuk waarin het design eindelijk een doorslaggevende rol speelt om het hart van de consument te winnen. Dat is immers nog altijd dé manier om de klant naar de dealer te lokken, waar de intrinsieke kwaliteiten van het model aangetoond kunnen worden.

De essentie
Zeggen dat de Tucson belangrijk is voor de Koreaanse constructeur is een understatement van jewelste. Van de voorbije drie generaties (waarvan een onder de naam ‘ix35’) zijn er alleen al in Europa 1,4 miljoen exemplaren verkocht. De Tucson is dan ook met voorsprong het bestverkochte model van Hyundai op onze markt en was zelfs meerdere jaren de meestverkochte SUV in België tout court.
Het nieuwe model breekt radicaal met de look van zijn voorgangers en beschikt over tonnen uitstraling en een hoogwaardig interieur met een bijzonder verzorgde afwerking. Onder de motorkap zien we een eigentijds aanbod, met naast de traditionele benzines en diesels ook een hybride en een plug-inhybride.
Het segment
Als je weet dat een kwart van alle inschrijvingen in België vorig jaar een middelgrote SUV was, hoeven we niet te zeggen dat de concurrentie hier bikkelhard is. Een paar voorbeelden: Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Kamiq, Mazda CX-5, Renault Kadjar, Citroën C5 Aircross, Jeep Compass, Opel Grandland X, noem maar op. En dan spreken we nog niet over de Kia Sportage of luxueuzere modellen als de Audi Q3, de Mercedes GLA, de BMW X1, de Volvo XC40 en de Jaguar E-Pace.

Wat er verandert
Daarover kunnen we kort zijn: alles! Het gebeurt maar zelden dat een wagen die zo belangrijk is voor een constructeur, zo radicaal breekt met zijn voorganger. Zowel binnenin als vanbuiten mogen we spreken van een echte stijlbreuk. Bovendien krijgen we te zien welke richting Hyundai met zijn volgende producten uit wil.
Ook onder de motorkap breken we met het verleden. Diesels blijven verkrijgbaar, maar worden naar de achtergrond verdrongen door hybrides allerhande. De Tuscson is namelijk zowel beschikbaar als mild hybrid, full hybrid en plug-inhybride. Al die aanpassingen vertalen zich ook naar het karakter van de wagen op de weg (zie verder).

Design
De nieuwe Tuscon gooit het qua stijl over een totaal andere boeg en pakt uit met een gedurfde voorzijde, waar de ledlampen en de grille naadloos in elkaar overlopen. Ook Hyundai zelf heeft het over een 'experimenteel' design.
Achter dat vrij excentrieke voorkomen schuilt echter een wagen die er staat. De wat hoekigere lijnen en veel gespierdere look geven zijn uitstraling alvast een flinke boost. Dit is een wagen die koppen doet draaien! Gelukkig maar, want Hyundai heeft echt een risico genomen door zijn bestseller zo ingrijpend te wijzigen.
Binnenin
Het design van het interieur is al even origineel als de buitenkant. Hyundai haalde zijn inspiratie naar eigen zeggen bij watervallen.
Ons valt vooral de middenconsole op. De fysieke knoppen zijn hier vervangen door aanraakexemplaren op een elegante zwarte behuizing. Die blijkt helaas nogal gevoelig voor vingerafdrukken. De materialen en de afwerking van de rest van het interieur zijn van hoge kwaliteit. Althans op ons high-end testmodel. Binnenin krijg je op die manier echt een premiumgevoel. Het helpt natuurlijk dat de middenconsole beschikt over een breed display van 12,25 inch. Bovendien kan de bestuurder instellen welke rijgegevens hij voor zich wil zien, in plaats van de meters.
De nieuwe Tucson is 20 mm langer dan zijn voorganger en biedt daardoor 26 mm meer beenruimte aan de passagiers achterin. Afhankelijk van de gekozen aandrijving is ook de koffer 33 tot 107 liter groter, goed voor een totaalvolume van 546 tot 620 liter.
Uitrusting
Naar goede gewoonte biedt Hyundai een rijke tot zelfs luxueuze standaarduitrusting aan. Om te beginnen is er een heel pakket aan rijhulpsystemen. Denk aan actieve rijstrookassistentie, automatische noodrem, adaptieve snelheidsregeling enzovoort.
Bovendien biedt de Tucson een aantal zaken die je in dit segment zelden of nooit ziet. Voorbeelden zijn verwarmde stoelen achteraan en parkeerhulp op afstand (enkel op de plug-inhybride). Of een airbag centraal achterin die vermijdt dat de inzittenden bij een aanrijding tegen elkaar botsen, een primeur voor het merk.
Nog zo'n primeur is het dodehoekdetectiesysteem met behulp van camera's in de zijspiegels. Wanneer je je richtingaanwijzer gebruikt, verschijnt automatisch het bijhorende camerabeeld op het scherm, zodat je alles perfect kan zien.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat het uitrustingsbeleid van Hyundai weinig ruimte laat voor personalisering. Ben je geïnteresseerd in een bepaald systeem, dan zal je dus een duurdere uitvoering moeten kiezen.
Onder de motorkap
Het motorenaanbod is bijzonder uitgebreid. Beginnen doen we met de 1.6 l benzine T-GDI met 150 pk, optioneel verkrijgbaar als milde hybride (48 V). Dezelfde motor is ook verkrijgbaar met 180 pk en is dan standaard een milde hybride met vierwielaandrijving. Dat is momenteel overigens de enige mogelijkheid als je vierwielaandrijving wil (in afwachting van de plug-inversie die binnen een paar weken zijn opwachting maakt).
Wie liever dieselt, kan kiezen voor de 1.6 l CRDi met 115 of 136 pk. Die laatste versie is eveneens een milde hybride (48 V). Maar de speerpunten van deze nieuwe generatie zijn zonder enige twijfel de hybride-uitvoeringen. De klassieke 1.6 T-GDI hybride beschikt over 230 pk en 265 Nm koppel op de voorwielen.
De plug-inhybride zit daar met in totaal 265 pk iets boven en heeft vierwielaandrijving. Dankzij de batterij van 13,8 kWh kan je bovendien ongeveer vijftig kilometer puur elektrisch rijden. Alleen de diesels en de lichtste benzinemotor hebben een handbak (6 versnellingen). De andere aandrijvingen maken gebruik van een zeventrapsautomaat (7DCT), behalve beide hybrides, die een zestrapsautomaat gebruiken.

Onderweg
Het weggedrag van de Tucson is net zoals bijna al de rest grondig geëvolueerd. Het enige wat niet verandert, is het comfort. De vering filtert oneffenheden in het wegdek nog altijd perfect weg. De Koreaan rolt echter een pak minder in de bochten en stuurt bovendien strakker dan vroeger. Samen levert dat een veel preciezer gevoel op achter het stuur
Dat gevoel versterkt nog als je kiest voor de elektronisch gestuurde ophanging, die het comfort in de Eco- en Normal-stand vergroot en het weggevoel in de Sport-stand verder aanscherpt. Voeg daar de discrete automaat aan toe die prima afgestemd is op de benzinemotor van 180 pk (ons testmodel), en je waant je zo in een premiummodel!
We hebben kort ook even de combinatie getest van de 1.6 l CRDi 136 pk en de automaat. Die blijkt even aangenaam, met als pluspunt het grotere koppel van de diesel en als minpunt de motor die wat duidelijker hoorbaar is. Storend wordt het echter allerminst, want daar is de akoestische isolatie te goed voor.

Verbruik
Hyundai kondigt een gemiddeld WLTP-verbruik aan van 7,1 liter voor onze 1.6 l T-GDI benzine met automaat in Shine-uitvoering (162 g CO2/km).
In de praktijk tekende onze boordcomputer een eindtotaal op van 9 l/100 km na onze gecombineerde testrit met stukken snelweg en kleine wegjes door het Vlaamse platteland. Niet uitzonderlijk, maar ook niet slecht voor dit type wagen. Op een gelijkaardig parcours presteert de diesel uiteraard beter en daalt het verbruik tot een verrassend zuinige 5,7 l/100 km. Dat leunt heel dicht aan bij de 5,5 l/100 km die de constructeur opgeeft (145 g CO2/km).
Budget
Hyundai is erin geslaagd om de basisprijs van de Tucson onder de 30.000 euro te houden. De Inspire-uitvoering met 1.6 T-GDI (150 pk) en handbak komt op € 29.349. Dankzij de uitgebreide uitrusting is dat al een interessante formule. Wil je echter graag bepaalde extra's, dan moet je zoals gezegd voor een duurdere uitvoering kiezen.
Voor onze testmodellen in Shine-uitvoering bedraagt de prijs respectievelijk 43.099 euro voor de benzine en 41.349 euro voor de diesel. Niet goedkoop, met andere woorden. De prijs voor de hybrides begint bij 44.099 euro. Daarvoor heb je de klassieke hybride in Techno-uitvoering. Voor de plug-inhybride in Feel-uitvoering betaal je 50.099 euro.
En fiscaal? In Vlaanderen vallen de belastingen mee, maar in Brussel en Wallonië bedraagt de BIV voor de benzine bijna 2.500 euro. Voor de diesel (1.6) is dat slechts ... 123 euro. Zoek de fout!

Conclusie
Deze vierde generatie van de Tucson lijkt over alle troeven te beschikken om het succes van zijn voorgangers te evenaren. Hij heeft flink wat meer uitstraling dan vroeger en beschikt over de nieuwste uitrusting en motoren. Om er het maximum uit te halen, moet je echter kijken naar de Shine-uitvoeringen. En die zijn bepaald niet voor ieders beurs weggelegd.
Technische fiche Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD
- Motor: viercilinder benzine, 1.598 cm³, 180 pk - 250 Nm
- Aandrijving: op de vier wielen
- Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.500/1.865/1.653
- Leeggewicht (kg): 1.558
- Koffervolume (l): 620
- Leeggewicht (kg): 1.650
- Tankinhoud (l): 54
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,0
- Topsnelheid (km/u): 201
- Gem. WLTP-verbruik (l/100 km): 7,1
- CO2-uitstoot (g/km): 162
- Prijs (€): 43.099
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 2.478 - 292,38 (+ malus van 175 euro)
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 573,16 - 259,81
Troeven
- Verbeterd onderstel en weggedrag
- Technologisch zeer compleet
- Hoogstaande assemblage en materialen
- Binnenruimte
Minpunten
- Aanraaksysteem gevoelig voor vingerafdrukken
- Niet zo ergonomische aanraakknoppen
- Beleid opties en uitrusting
- Duurdere topuitvoeringen
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.