Drie soorten elektrische fietsen
Sinds 1 oktober 2016 geldt een nieuwe reglementering voor elektrische fietsen. Deze worden ingedeeld in drie klassen (zie tabel onderaan).
- De ‘fiets met elektrische hulpmotor’ beschikt alleen over trapondersteuning: de motor werkt alleen als je zelf trapt en schakelt zichzelf uit zodra je sneller gaat dan 25 km/u.
- Een 'gemotoriseerde fiets' met een zwaardere hulpmotor en bedoeld om zware lasten te transporteren.
- De ‘speed pedelec’ stopt de trapondersteuning niet bij 25 kilometer per uur: als je blijft trappen, kun je er 45 km/u mee halen. Speed pedelecs vallen daardoor niet onder de categorie fietsen, maar onder bromfietsen klasse P. Deze komt naast de bestaande bromfietsen klasse A en B.
De ‘speed pedelec’: een apart geval
Dit type valt onder de regels voor een bromfiets klasse B. Dat betekent dat een bestuurder van een speed pedelec bijvoorbeeld niet mag rijden op fietspaden, of in eenrichtingsstraten waar fietsers wel in beide richtingen mogen rijden. Door middel van nieuwe onderborden (M11 tot M18) kan de wegbeheerder het gebruik van speed pedelecs in deze en vergelijkbare gevallen toch toelaten. Deze onderborden laten ook toe om, afhankelijk van de concrete verkeerssituatie, te bepalen waar je met je speed pedelec mag rijden: verplicht op het fietspad, verplicht op de rijbaan, of naar keuze van de bestuurder op de rijbaan of het fietspad.
Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietserbond, dringt erop aan dat de wegbeheerders (de gemeenten en Gewesten) deze ook effectief zouden plaatsen. Dat gebeurt namelijk nog veel te weinig, waardoor er voor elektrische fietsers onduidelijke situaties ontstaan.
Tot slot moet je als gebruiker van een speed pedelec:
- beschikken over een bromfietsrijbewijs AM of een autorijbewijs B;
- je fiets laten inschrijven bij de dienst DIV en laten voorzien van een aangepaste kentekenplaat;
- een gehomologeerde helm dragen;
- je aan de heersende snelheidsbeperkingen houden, zoals maximaal 30 km/u in een zone 30, in een fietsstraat of op een fietssnelweg.
Garageknopje
Heel wat speed pedelecs en gemotoriseerde fietsen zijn uitgerust met een 'garageknopje'. Dat is een knopje waarmee de fiets zonder dat je meetrapt een snelheid van 5 à 6 km/u haalt. Het is bedoeld om de zware fiets makkelijker te kunnen verplaatsen. Doordat fietsen met dit garageknopje in theorie autonoom kunnen rijden (zonder dat je meetrapt), is in principe een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid inzake motorrijtuigen nodig. In een antwoord op een parlementaire vraagt stelde bevoegd minister Kris Peeters begin dit jaar dat voor deze fietsen geen verzekering B.A. motorrijtuigen verplicht is. Een familiale verzekering blijft voor alle elektrische fietsen aangeraden.
Fiest met elektrische hulpmotor | Gemotoriseerde fiets | Speed Pedelec | |
Vermogen | tot 250 W | tot 1000 W | tot 4000 W |
Snelheidsbeperking | 25 km/u | 25 km/u | 45 km/u |
Leeftijdsgrens | Nee | Vanaf 16 jaar | Vanaf 16 jaar |
Helmplicht | Nee | Nee | Ja |
Rijbewijs | Nee | Nee | AM of B |
Nummerplaat | Nee | Nee | Verplicht |
Verzekering | Nee | Ja (indien motor autonoom kan werken*) | Ja (indien motor autonoom kan werken*) |
Certificaat van Overeenstemming (COC) | Nee | Ja | Ja |
Wegcode | Fiets | Fiets | Bromfiets Klasse P |
* niet indien enkel "garageknopje"
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.