De wet verbiedt elk apparaat of elk ander middel dat het onmogelijk of moeilijk maakt om inbreuken vast te stellen of dat automatische toestellen (zoals snelheidsradars) opspoort.
Een gps-toestel kan nooit verhinderen dat een te hoge snelheid wordt vastgesteld. Het bezit of het gebruik van zo’n toestel kan dus nooit strafrechtelijk worden vervolgd, tenzij het is uitgerust met een systeem dat camera’s of radars daadwerkelijk opspoort, bijvoorbeeld door de elektromagnetische golven van dergelijkse radars te detecteren.
Het verbod geldt niet voor gps-toestellen met de functie POI (Point Of Interest), aangezien zij radars niet “detecteren”, maar de plaats ervan op voorhand hebben geregistreerd.
Nu kan je je natuurlijk afvragen of het logisch is dat radardetectors wel verboden zijn en gps-systemen met aanduiding van de plaats van de radars niet. In beide gevallen is het effect immers gelijk: de bestuurder die een controle nadert, wordt hiervoor gewaarschuwd en zal zijn gedrag en dus zijn snelheid aanpassen.
Volgens ons mogen beide systemen niet worden gelijkgeschakeld. Er bestaan wel degelijk argumenten om een detector te verbieden en een gps met POI-functie toe te laten. De effecten zijn immers niet gelijk: een detector waarschuwt de automobilist (althans in principe) voor alle controles op zijn route, terwijl een gps met POI-functie slechts de gekende controleplaatsen aangeeft die in een database zijn opgenomen. Een gps met POI-functie kan dus geen rekening houden met recent geïnstalleerde radars, noch met mobiele politiecontroles. Maar een dergelijke gps heeft wel een preventief (en dus veel positiever) effect op de automobilist dan de radardetector, vergelijkbaar met de controles die de politie zelf op voorhand aankondigt.
In de meeste Europese landen gelden dezelfde principes als in België: detectors zijn verboden, terwijl gps-toestellen waarin de plaats van de radars op voorhand is opgeslagen, wel toegelaten zijn.
Dit zijn de boetes die in België worden opgelegd voor het bezit van een radardetector:
- Inbeslagneming en vernietiging van het toestel
- Een boete van € 800 tot € 8.000
- Een gevangenisstraf van 15 dagen tot 3 maanden
- Intrekking van het rijbewijs gedurende 8 dagen tot 5 jaar
Land |
GPS met POI-functie (1) |
Radardetector (2) |
Albanië | toegelaten - zie bemerking (zie onderstaande info) | toegelaten - zie bemerking (zie onderstaande info) |
Andorra | toegelaten | toegelaten |
België | toegelaten | verboden |
Bosnië en Herzegovina | verboden | verboden |
Bulgarije | zie bemerkingen (zie onderstaande info) | verboden |
Cyprus | verboden | verboden |
Denemarken | toegelaten | verboden |
Duitsland | verboden | verboden |
Estland | ||
Finland | toegelaten | verboden |
Frankrijk | verboden (3) | verboden |
Griekenland | ||
Hongarije | toegelaten | verboden |
Ierland | verboden | verboden |
Ijsland | toegelaten | toegelaten |
Italië | toegelaten | toegelaten |
Kroatië | verboden | |
Letland | zie bemerkingen (zie onderstaande info) | verboden |
Litouwen | ||
Luxemburg | toegelaten | verboden |
Macedonië (FYROM) | toegelaten | verboden |
Malta | ||
Moldavië | ||
Monaco | ||
Montenegro | ||
Nederland | toegelaten | verboden |
Noorwegen | toegelaten | verboden |
Oekraïne | ||
Oostenrijk | toegelaten | verboden |
Polen | verboden | |
Portugal | toegelaten | verboden |
Roemenië | ||
Rusland | toegelaten | bepaalde types toegelaten - zie bemerkingen (zie onderstaande info) |
Servië | toegelaten | verboden |
Slovenië | toegelaten | toegelaten |
Slowakije | verboden | verboden |
Spanje | toegelaten | bepaalde types toegelaten - zie bemerkingen (zie onderstaande info) |
Tsjechë | toegelaten | verboden |
Turkije | verboden | verboden |
Zweden | toegelaten | bepaalde types toegelaten - zie bemerkingen (zie onderstaande info) |
Zwitserland | verboden | verboden |
Verenigd Koninkrijk | toegelaten | toegelaten |
Wit-Rusland | verboden | verboden |
Opmerkingen
(1) Gps-navigatiesysteem: een autonavigatiesysteem met de functie “Point Of Interest” (POI). Dergelijke gps-systemen met landkaarten die de plaats van vaste snelheidscamera’s weergeven, zijn over het algemeen toegelaten.
(2) Radardetector: toestel dat actief zoekt naar snelheidscamera’s en mobiele radars. Dergelijke toestellen die radio- of lasergolven van controleapparaten detecteren of apparaten van de politie verstoren (jammers), zijn verboden.
(3) In Frankrijk zijn radarmelders verboden als zij de exacte locatie doorgeven waar radars zijn opgesteld ; wat wel is toegelaten is het waarschuwen voor “gevarenzones” (waarvan de grootte varieert in functie van de weg) waar al of niet radars zijn opgesteld. M.a.w., toestellen die gevarenzones aangeven zonder te verduidelijken waar en of er wel degelijk radars zijn opgesteld zijn mogen dus wel nog worden gebruikt.
Albanië: heeft momenteel geen wetgeving op radardetectors of stoorzenders.
Bulgarije: er staan geen snelheidscamera’s op vaste plaatsen, zodat de POI-functie van een navigatiesysteem hiervoor niet kan worden gebruikt.
Frankrijk, Italië en het VK: kaarten met de plaats van vaste snelheidscamera’s zijn beschikbaar en ze worden regelmatig bijgewerkt.
Duitsland: een boete van 75 euro is mogelijk.
Ierland: het apparaat kan door de Garda (politie) in beslag worden genomen.
Kroatië: boete van 2.000 Kuna.
Letland: er staan momenteel geen vaste snelheidscamera’s, zodat de POI-functie van een navigatiesysteem hiervoor niet kan worden gebruikt. Er zijn momenteel maar 4 mobiele snelheidsradars.
Macedonië (FYROM): toestellen die de radarsignalen van politie-apparaten verstoren zijn streng verboden en mogen niet in het voertuig worden geïnstalleerd.
Portugal: radardetectors zijn verboden – boete van 500 tot 2.500 euro.
Rusland: Antiradartoestellen met laser die de teruggekaatste signalen moduleren zodat het voertuig zijn reële snelheid vermindert, zijn momenteel niet verboden. Maar antiradartoestellen die specifieke radiofrequenties beïnvloeden om de politiesignalen te verstoren, zijn verboden.
Spanje: kaarten met de plaats van vaste snelheidscamera’s zijn beschikbaar op de DGT-website. Jammers die radarsignalen verstoren zijn illegaal (boete tot 6.000 euro). Radardetectors zijn nog toegelaten, maar de overheid overweegt om ook deze te verbieden.
Wit-Rusland: radardetectors moeten aan de grens worden losgekoppeld.
Zwitserland: de POI-functie van het autonavigatiesysteem moet worden uitgeschakeld. Gebeurt dit niet, dan riskeert de bestuurder een boete en kan het apparaat in beslag worden genomen.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.