Vlak na de Tweede Wereldoorlog telde België nog honderden grote of kleine fietsmerken – van ABC in Sint-Agatha-Berchem tot Zircon in Aalst. Vandaag zijn er nog een handvol over, maar er komen er ook nieuwe bij. Ken je deze Belgische fietsmerken al?
We kijken vaak naar Nederland als het over fietsen gaat. Weet echter dat we al meer dan een eeuw heel wat Belgische fietsmerken hebben. Een kleine greep uit het ruime aanbod.
Achielle: volop retro
Het familiebedrijf Achielle werd in 1946 in Zwevezele opgestart door Achiel Oosterlinck. Het viert dit jaar dus zijn vijfenzeventigste verjaardag. Tegenwoordig staan de kleinzonen Peter en Tom aan het roer. Tot 2007 maakte het bedrijf vooral frames voor andere merken maar sindsdien verkoopt het volledige fietsen onder de merknaam Achielle, als eerbetoon aan de stichter. De stalen frames worden in de eigen fabriek in Pittem gemaakt en aangevuld met in Europa gemaakte onderdelen. Iedere Achielle wordt op bestelling gemaakt. Door deze aanpak mag Achielle het ‘Handmade In Belgium’ label dragen.

L'Avenir: het oudste Belgische fietsmerk
L'Avenir uit Lier is het oudste van de Belgische fietsmerken. Het stamt uit 1898: toen opende Frans Mariën naast zijn herberg in Koningshooikt een fietshandel. Sinds 2021 heeft met Stefan Mariën de vierde generatie de leiding. In 1999 bracht L’Avenir de ‘Prescoot’ op de markt, zijn eerste elektrische fiets. Vandaag zijn elektrische fietsen goed voor 80 tot 90 procent van de omzet. Het assortiment van L'Avenir gaat van fietsen voor alledag over stadsfietsen tot trekking- en plooifietsen.

Cowboy: hip en visionair
Een relatieve nieuwkomer bij de Belgische fietsmerken is Cowboy, dat in 2017 werd opgericht door start-up ondernemers Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Het is een bedrijf met een missie: een aangenamer, duurzamer en efficiënter vervoermiddel aanbieden als alternatief voor de auto. Het design gebeurt in België, en de fietsen zelf worden binnen Europa gemaakt. De allereerste Cowboy-fiets kaapte in 2018 meteen de Red-Dot prijs voor beste fietsontwerp mee. Vorig jaar lanceerde het Cowboy 3, die we onlangs nog vergeleken met de Hollandse VanMoof S3. Cowboy werkt niet via de klassieke verkoopskanalen: een Cowboy koop je online. Testen kan in de ‘Saloon’ in Brussel of in een aantal Belgische steden on demand bij je thuis (te boeken via de website).

Ellio: snel, sneller, snelst
Ellio is een gloednieuw bij de Belgische fietsmerken. Deze start-up is het geesteskind van Tomas Keppens, in een vorig leven ingenieur bij Toyota, en burgerlijk ingenieur voertuigtechnieken. Jorrit Heidbuchel. In de lente van 2017 bouwden Tomas en Jorrit samen het eerste prototype van hun speed pedelec. Dit jaar gaat de productie echt van start, met meteen drie modellen die vooral verschillen inzake maximale snelheid van de trapondersteuning – 25, 35 of 45 km/u. Het opvallende design werd alvast bekroond met Henry van de Velde Award 2021 in de categorie Consumer.

Granville: kwaliteit en comfort
Sinds 1928 produceerde Frans Huygens in Kortenberg fietskaders. Vanaf 1952 begon hij volledige fietsen te bouwen, onder de merknaam Ludo, de voornaam van zijn zoon. De merknaam Ludo wordt vandaag niet meer gebruikt, maar het bedrijf maakt nog steeds technologisch geavanceerde fietsen onder de merknaam Granville. Dat merk staat voor om zijn opvallende ontwerpen die kwaliteit en comfort verenigen.

Oxford: Belgisch fietsmerk met Britse naam
In 1925 startte Alfred van de Berghe in Sint-Niklaas met de productie van eerste fietsen. Zoals wel meer Belgische fietsmerken in die periode koos hij voor een naam die verwijst naar Engeland, de bakermat van de fiets: Oxford dus. Intussen runt de derde generatie, dat uitgroeide tot een van de grootste fietsenmakers in België, met een jaarproductie van ongeveer 35.000 fietsen. Sinds 2007 maakt Oxford ook elektrische fietsen, en in 2018 lanceerde Oxford zijn eerste speed pedelec.

Ridley: de snelste racers
Ridley werd in 1997 opgericht en is vernoemd naar Ridley Scott, de favoriete regisseur van de oprichter. Oorspronkelijk was het gespecialiseerd in het lakken van fietsen, maar daarna bracht het eigen fietsen op de markt. Tegenwoordig is het een onderdeel van de Belgian Cycling Factory, waaronder ook de merken Eddy Merckx en MyCorsa vallen. Ridley focust zich sportieve racefietsen, cyclocrossfietsen en mountainbikes.

Veilig op weg met Belgische fietsmerken
Welk Belgisch fietsmerk je ook kiest, denk ook aan een bijstandsverzekering voor je fiets. Een lekke band, gebroken ketting of defecte batterij komt vaker voor dan je denkt. Je hebt al een Touring fietsbijstand voor minder dan 4 euro per maand.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.