Of we het nu leuk vinden of niet, de ‘connected car’ zal binnen afzienbare tijd onze steden veroveren. Wanneer? Dat is moeilijk te zeggen. De technologie is er, maar het zal tijd kosten om ze te implementeren. Wij testten alvast een van de oplossingen van Renault.
Ter gelegenheid van de technologiebeurs “VivaTech” in Parijs wilde de Franse autoconstructeur ons zijn ambities tonen op het vlak van connected cars en zelfrijdende auto’s. “We bevinden ons in een leerfase en alles wat we hier doen qua onderzoek en ontwikkeling is een zware, maar noodzakelijke investering om de uitdagingen van morgen aan te gaan”, vertelt Patrick Vergelas, directeur van “Renault Mobility Service”.
Experimenteren voor de toekomst
De steden van de toekomst zullen steeds vaker de meest vervuilende voertuigen – en op termijn zelfs de privéauto – weigeren, om de congestie te beperken. Maar de zelfrijdende wagen, zonder bestuurder, is echt nog niet voor morgen. Waarschijnlijk laat hij nog een goede tien jaar op zich wachten, want er zijn nog tal van nadelen en bezwaren. Dit soort experimenten heeft echter het voordeel dat ze “in de realiteit” plaatsvinden, en niet in een laboratorium.
Waaruit bestaan deze experimenten?
Er lopen verschillende projecten tegelijk, maar wij zijn vooral geïnteresseerd in het project op de universitaire campus van Saclay, in de buurt van Parijs. Daar gaat het om 3 elektrische auto’s van het type Zoé, boordevol sensoren, radars en andere lasers. Al deze apparatuur stelt de auto’s in staat om langs vooraf ingestelde lussen te rijden en om net als “normale” bussen te stoppen aan haltes. “Dankzij die ontmoetingspunten wordt alles efficiënter”, legt Patrick Vergelas uit:
- Vooral om de auto’s te kunnen vullen met meerdere passagiers.
- Wanneer een auto bezet is, zet hij zijn weg verder naar de volgende halte.
- Alles wordt beheerd via een digitaal platform.
- Gebruikers reserveren/bestellen hun auto via hun smartphone.
De auto heeft de verdienste flexibel te zijn en geen grote bus te mobiliseren die tijdens de daluren zo goed als leeg zou rondrijden. Dit is de ideale niche.
Multimodaliteit en diversiteit
Wij probeerden een van deze auto’s uit. De aanvraag via de app is net zo eenvoudig als voor een Uber-taxi. Omdat het systeem nog in een testfase zit, is er altijd een bestuurder die controleert of alles wel goed gaat. En inderdaad, onze “piloot” zal verschillende keren ingrijpen. Eén keer zelfs met een noodrem, omdat een gehaaste jogster plots de weg oversteekt … “We nemen geen enkel risico!” Dat gezegd zijnde, is het in het algemeen een succes.
- Het traject verloopt vlot (de snelheid is beperkt tot 30 km/u).
- De infrastructuur communiceert met de auto, net als de verkeerslichten of het openbaar vervoer.
- Cabineoperatoren houden toezicht en kunnen de auto’s indien nodig vanop afstand besturen, met name om mogelijke storingen op te vangen (een ongeval, een waarschuwing, problemen met een passagier, ongunstig weer, …).
Patrick Vergelas: “De lage snelheden (30 of 50 km/u) die in de stad opgelegd worden, maken de toegang tot autonome mobiliteit makkelijker. Maar wij willen een stapje verder gaan, met name in het EVRA-project (Expérimentation du Véhicule Routier Autonome), dat gesteund wordt door de Franse overheid. En dichter bij ons investeren we ook in VTC-bedrijven (taxidiensten à la Uber, nvdr), zoals de Franse app Marcel, met meer dan 2.000 chauffeurs die beschikken over een Renault Zoé. De geconnecteerde auto, (semi)-zelfrijdend en elektrisch, dat is de toekomst van onze steden.”
Zelfrijdende Lexus in België
Toyota is net begonnen met het testen van zelfstandig rijden op de openbare weg. Opvallend: het is in België – in het centrum van Brussel – dat het prototype getest wordt. Al werden er uiteraard eerst gedurende meerdere jaren afdoende tests uitgevoerd op het circuit. En je mag niet vergeten dat het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Toyota Motor Europe (TME) gevestigd is in Zaventem. Wat ook een en ander verklaart.
Na Japan en de Verenigde Staten wordt België de nieuwe proeftuin van de Japanse autogigant. Deze technologie, geïnstalleerd in een Lexus LS, omvat een pak apparatuur op het dak:
- Een LIDAR-radar
- Sensoren
- Camera’s
- Een uiterst nauwkeurig lokalisatieapparaat
Aan boord van het voertuig kan een bestuurder ingrijpen en de controle over het autonome systeem overnemen. Hij wordt vergezeld door een operator die toeziet op de werking van het apparaat. Bij Brussels Mobility zegt men “trots” te zijn op de keuze van TME. “Wij staan 100% achter mobiliteitsinnovatie, een engagement waar we nu internationale erkenning voor krijgen”, aldus hun woordvoerder.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.