Image
Yaris Hybrid

Toyota stelt de volledig vernieuwde vierde generatie voor van de Yaris Hybrid. Die is compacter, sexyer, beter uitgerust én zuiniger.


Ben je nog niet klaar om helemaal over te stappen naar elektrisch rijden? Zoek je een compacte wagen waarmee je makkelijk parkeert, maar die wel vijf deuren heeft? Dan zou de nieuwste generatie van de Toyota Yaris je wel eens kunnen interesseren, zeker in hybrideversie.

Yaris
De Yaris is de compactste wagen in zijn segment.


De essentie

De vierde generatie van de Yaris hybride maakt alle beloften waar: z'n rijgedrag en vormgeving zijn veel aantrekkelijker geworden en het reële verbruik is verder gedaald. Zolang je slim omspringt met deze Toyota natuurlijk, want hij is bijvoorbeeld niet bedoeld voor lange snelwegritten. De basisprijs lijkt misschien wat hoger dan gemiddeld in dit segment, maar staat wel in verhouding tot de uitrusting die je krijgt.


Het segment

Voor Toyota is de Yaris van vitaal belang. Het is zelfs hun best verkopende model in Europa! Sinds de derde generatie (gelanceerd in 2011) onderscheidt de Japanse constructeur zich in het B-segment – dat al sinds 2014 groeit – door ook een hybrideversie van de Yaris aan te bieden. Toyota wil nu meer dan ooit uitpakken met die versie, die een benzine- en een elektromotor combineert om de uitstoot te verlagen.


Deze keer moet de Yaris het echter opnemen tegen een te duchten concurrent: de pas geïntroduceerde Renault Clio E-Tech Hybrid. Andere tegenstrevers, zoals de Peugeot 208, de Opel Corsa, de Ford Fiesta en de VW Polo, gaan 100% elektrisch of zijn verkrijgbaar als ‘mild hybrid’.

Yaris
De Yaris ziet er een stuk gespierder uit dan vroeger..


Wat er verandert

Veel gelijkenissen tussen de derde en de vierde generatie zijn er niet. De Yaris is immers volledig vernieuwd: platform (technische basis), hybrideaandrijving, interieur, noem maar op. Ook de afmetingen van het model zijn een troef. De wagen is namelijk 5 mm korter geworden, waardoor de Yaris de enige auto in dit segment is met een lengte van minder dan 4 meter (3,94 m). Bovendien gaat de evolutie bij de concurrentie de andere richting uit. Voor wie al eens grijze haren krijgt bij het vinden van een parkeerplaatsje, is dat mooi meegenomen. Tegelijk neemt de breedte met 5 cm toe, waardoor de nieuwe Yaris er een stuk krachtiger uitziet.

Yaris Hybrid


Design

De look van de Yaris laat er geen twijfel over bestaan dat dit een volledig vernieuwd model is. De wagen ziet er een stuk gespierder uit dan vroeger. Dat geldt niet alleen voor de sportieve GR Yaris, maar ook voor het basismodel. De lichtunits vooraan en achteraan zijn eveneens een compleet nieuw ontwerp.


Alles samen krijgt de Yaris zo een frisse look die een jonger cliënteel moet aanspreken. De lijn van zijn voorganger was dan ook eerder braaf, om niet te zeggen inspiratieloos. Toyota verklaart deze radicale ommezwaai door de toepassing van hun nieuwe architectuur, die de designers heel wat meer bewegingsruimte geeft. Akio Toyoda, de topman van het Japanse merk, verwoordde het als volgt: “Saaie Toyota's zijn verleden tijd!” Voor de Yaris klopt die uitspraak in elk geval. Zowel in het echt als op foto is het een model dat je niet onverschillig laat.


Interieur

Die 5 cm extra in de breedte doet vermoeden dat het comfort voor de inzittenden toeneemt. En dat klopt ook, tenminste voor wie op de voorste stoelen zit. Het ruimtegevoel is heel aangenaam en wordt nog versterkt als je de vele opbergmogelijkheden in de wagen ziet. Er is zelfs opbergruimte voorzien in de middenconsole, wat niet vaak voorkomt.


Op papier zouden ook de passagiers achterin wat meer ruimte moeten hebben dan vroeger. Ondanks de 5 mm kortere carrosserie liggen de voor- en achteras namelijk 5 cm verder uit elkaar (de wielen zijn met andere woorden naar de hoeken van de wagen verwezen). Ons verdict? Je bent toch beter niet te groot als je achterin zit en ook de ruiten zorgen ervoor dat het ruimtegevoel niet hetzelfde is als vooraan.


De koffer is evenmin de grootste in deze categorie, maar met 286 liter zit het volume nog altijd in de middenmoot.


Uitrusting

De nieuwe Yaris is standaard uitgerust met Toyota Safety Sense, een systeem dat tal van rijhulpsystemen omvat, en bewijst zo dat Toyota veiligheid beschikbaar wil maken voor het grote publiek. Dat is natuurlijk prima, alleen mag het niet te opdringerig worden (je hoort immers voortdurend waarschuwingssignalen). Het rijden wordt er wel een stuk veiliger door, dat moet gezegd: detectie van voetgangers en fietsers, rijstrookassistent, adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordenherkenning, vermijden van aanrijdingen enzovoort.


Al die systemen zijn op deze nieuwe generatie flink verbeterd. Zo werkt de voetgangersdetectie nu zowel overdag als 's nachts. De nieuwe Yaris beschikt bovendien voor het eerst over een systeem om aanrijdingen op kruispunten te vermijden.


Een navigatiesysteem, parkeersensoren vooraan en achteraan, verwarmde stoelen en een panoramisch dak zijn optioneel en hangen af van de gekozen uitvoering.

Yaris Hybrid
Ook de Head-up display (HUD) draagt bij tot de veiligheid achter het stuur.


Onder de motorkap

De vierde generatie van de Yaris wordt gelanceerd met drie benzinemotoren, telkens met drie cilinders: de 1.0 (72 pk, handbak, 5 versnellingen), de 1.5 (125 pk, handbak met 6 versnellingen of CVT-automaat) en de 1.5 hybride (gecombineerd vermogen van 116 pk), de versie die we hier getest hebben.

Toyota Yaris Hybrid
De hybrideversie is het topmodel.


Onderweg

Wie plaatsneemt achter het stuur van deze Yaris, zal merken dat een essentieel element zorgt voor een aangenaam gevoel. De rijpositie is namelijk lager en bevindt zich iets meer naar achteren, waardoor we de wagen veel beter aanvoelen dan vroeger. Op het stuur staan nu meer knoppen, wat positief is, maar het zou handiger zijn mocht je de stuurkolom nog meer naar achteren kunnen trekken.


Een groot probleem is dat echter niet. Het belangrijkste is dat je goed zit om de weg op te gaan met een onderstel dat minder neutraal aanvoelt dan vroeger. Bij hoge en middelhoge snelheid is de kleine Yaris namelijk vrij pittig en leuk om mee te rijden. Het gecombineerde koppel van de elektromotor en de nieuwe turbobenzine durft er bij het verlaten van een rotonde zelfs voor te zorgen dat de wielen wat doorslippen als je enthousiast gas geeft.


De Yaris is echter niet bedoeld om sportief mee te ravotten, zeker niet als hybride met CVT-automaat, maar eerder om in alle rust mee rond te rijden. Een pluim overigens op de hoed van Toyota voor het prima werk dat ze geleverd hebben met de geluiddemping. En ook de transmissie is minder luidruchtig dan vroeger wanneer je snel accelereert. Het gevoel dat je met een koffiemolen onderweg bent, behoort bijna tot het verleden!

Yaris Hybrid
Superzuinig!


Verbruik

Op papier verbruikt de Yaris 3,7 l/100 km (volgens de vrij realistische WLTP-cyclus), maar tijdens onze rit van 30 km in een stadsomgeving doken we daar zelfs onder en haalden we 3,5 l/100 km. Het geheim? Het gevoelig toegenomen elektrische rijbereik, waardoor de Yaris Hybrid in de stad echt de koning te rijk is. Daarvoor hoef je overigens niet de EV-modus (100% elektrisch) te activeren, die ook niet zo vaak beschikbaar is. De Toyota regelt alles prima zelf. We moeten toegeven dat deze hybride daardoor in de praktijk gebruiksvriendelijker is dan sommige plug-inhybrides.


De twee elektromotoren kunnen de Yaris aandrijven tot een snelheid van 130 km/u, maar enkel gedurende korte tijd. Lange snelwegtrajecten, waarbij er weinig geremd moet worden, zijn echter niet interessant om de batterij op te laden. De Yaris Hybrid is dan ook niet gemaakt om dagelijks lange afstanden mee af te leggen, hoewel de motor krachtig genoeg is om vlot mee te kunnen op de snelweg. Het gemiddelde verbruik op onze boordcomputer na onze gemengde testrit? Precies 4 l/100 km. Veel beter dus dan de cijfers die een klassieke Yaris kan voorleggen (5,2 l/100 km volgens de WLTP-cyclus).


Budget

De basisprijs voor de hybride bedraagt € 21.300. Ja, dat is duurder dan voor een concurrent op benzine of voor een gewone Yaris 1.5 (€ 19.380). Voor de 1.0 benzine betaal je € 17.760. Wie echter slim met de wagen omspringt (niet te veel lange snelwegritten), kan zeer zuinig rijden en de meerprijs op lange termijn zeker terugverdienen. Zoals we eerder al aanhaalden, is het niveau van de standaarduitrusting bovendien bijzonder hoog voor dit segment.

Vrij stevig geprijsd.


Conclusie

Toyota beschikt ondertussen over een twintigtal jaar ervaring en beheerst de hybridetechnologie dan ook als geen ander. Dat bewijst de constructeur hier andermaal. Deze keer zit de techniek echter in een leuk jasje en krijg je een weggedrag met meer karakter, wat de Yaris nog aantrekkelijker maakt. Volgens ons klopt de prijs in verhouding tot de geboden uitrusting. Mijnheer Toyoda mag dus trots zijn op wat zijn manschappen gepresteerd hebben!


Technische fiche

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid

  • Motor: driecilinder benzine, 1.490 cm³, 116 pk (gecombineerd vermogen) - 120 Nm (enkel benzinemotor)
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: CVT-automaat
  • L/b/h (mm): 3.940/1.745/1.470
  • Leeggewicht (kg): onbekend
  • Koffervolume (l): 286
  • Tankinhoud (l): 36
  • 0 tot 100 km/uur (sec.): 9,7
  • Topsnelheid (km/uur): 175
  • Gem. verbruik (l/100 km): 3,7
  • CO2-uitstoot (g/km): 85
  • Prijs: vanaf € 21.300


Troeven

  • Bijzonder laag reëel verbruik
  • Verbeterde afwerking
  • Opbergmogelijkheden
  • De compactste wagen in zijn segment ...


Minpunten

  • ... ten nadele van de achterste passagiers
  • ... en de koffer
  • Weggedrag kan iets beter
  • Te opdringerige rijhulpsystemen

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!