Wagens op gas behoren tot de meest ecologische auto’s op de markt. Bovendien zijn ze betaalbaar. Als milieuvriendelijkheid je na aan het hart ligt, dan had dit type wagen iets voor jou kunnen zijn, maar de recente energiecrisis heeft alles door elkaar geschud.
LPG en CNG: twee verschillende types gas
- LPG (Liquid Petroleum Gas) is een bijproduct van de petroleumraffinage en bestaat uit een samengeperst mengsel van propaan en butaan met een druk van 5 tot 7 bar
- CNG (Compressed Natural Gas) is aardgas, het gas dat we ook gebruiken om ons te verwarmen. Het bestaat hoofdzakelijk uit methaan. Als het afkomstig is van de biomethanisering van afval, wordt het biogas genoemd. Het wordt samengeperst bij een druk tussen 200 en 300 bar en gasvormig opgeslagen bij kamertemperatuur
In tegenstelling tot LPG is CNG lichter dan lucht. Wie op CNG rijdt, mag dus wel parkeren in ondergrondse parkeergarages, wat met een LPG-wagen verboden is.
Meer troeven voor CNG
LPG is vandaag niet zo populair meer. CNG heeft al enkele jaren de fakkel overgenomen en dat is geen toeval:
- De installatie van het systeem gebeurt in de fabriek met garantie van de constructeur.
- Een CNG-tank is zwaarder, maar ook beter ingebouwd in de wagen.
- CNG is milieuvriendelijker. De CO2-uitstoot is 27% lager in vergelijking met dezelfde benzinemotor. Bovendien bevat de brandstof vrijwel geen zwavel en stoot CNG weinig stikstofoxiden (60% minder NOx) en fijn stof uit (-99% volgens de federatie die deze brandstof promoot)
- Een motor op CNG draait nog stiller dan een motor op benzine.
De kost van een voertuig op gas
Bij aankoop moet je rekenen op een meerprijs van zo'n 2.000 euro in vergelijking met een benzineversie. De onderhoudskosten zijn ongeveer gelijk. Wat ons betreft zou CNG een van de beste oplossingen zijn voor wie een goede combinatie wil tussen kostprijs, rijgemak en milieuvriendelijkheid. Ware het niet dat de prijs aan de pomp de voorbije maanden gestaag gestegen is, van € 0,8/kg tot uitschieters van bijna … € 4/kg! Om maar te zeggen dat het voor deze prijs totaal niet meer loont om het te gebruiken. En dat is best jammer, gezien de kwaliteiten die we hierboven hebben opgesomd.
Fiscaliteit van een voertuig op gas
- Extra belasting voor wie op LPG rijdt: van 89,16 tot 208,20 euro afhankelijk van de cilinderinhoud en het fiscaal vermogen
- Voor CNG betaal je geen BIV en verkeersbelasting voor wagens met maximaal 11 fiscale pk.
Het zuinige CNG is efficiënter dan andere brandstoffen in termen van warmterendement. Zo komt 1 kg CNG overeen met:
- 1,5 l benzine
- 1,3 l diesel
- 2 l LPG
Voor ongeveer 1 euro/kg was dat een prima deal, maar voor de huidige prijs is dat duidelijk niet langer het geval. In dit kader wordt LPG weer het voordeligst, ook al zal je moeten rekenen op een hoger verbruik dan met benzine.
- Voor LPG is de belasting op de inverkeerstelling lager en ook één bonus malus categorie lager. Extra belasting voor wie op LPG rijdt: van 89,16 tot 208,20 euro afhankelijk van de cilinderinhoud en het fiscale vermogen.
- Voor CNG in Wallonië is er enkel een premie van 500 euro die wordt toegekend door distributienetbeheerders Ores en Resa. In Brussel is er helemaal niets voorzien.
Voordelen van een wagen op gas
- Rijplezier van een benzinemotor, met een lager verbruik
- CNG: geïnstalleerd in de fabriek (garantie en betrouwbaarheid)
- Prijs van een volle tank... voor LPG!
- De meest milieuvriendelijke fossiele brandstof op de markt
- Gebruiksgemak (automatische overschakeling van gas op benzine)
Nadelen van een wagen op gas
- Te weinig CNG-stations in België, vooral in Wallonië
- Nauwelijks of geen CNG-tankstations in sommige Europese landen (Frankrijk, Spanje …)
- Prijs aan de pomp (CNG)
- LPG: geïnstalleerd als accessoire (garantie en betrouwbaarheid)
- Extra jaarlijkse belasting (LPG)
- LPG iets hoger in verbruik dan CNG
- LPG verboden in ondergrondse parkings (privé en openbaar)
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.