Image
De VW Taigo is bijzonder efficiënt en ontpopt zich tot een compacte gezinsauto die helemaal mee is met zijn tijd. Al blijft het natuurlijk een SUV!


Er blijven maar nieuwe SUV's op de markt verschijnen. Bovendien vind je de wagens in zowat elk segment. Ook Volkswagen vormt hier geen uitzondering op. Het bewijs? De VW Taigo.

VW Taigo
De VW Taigo nestelt zich tussen de T-Cross en de T-Roc, maar is wel de grootste van de drie.


VW’s nieuwkomer kreeg dus de naam Taigo en staat op het MQB-A0-platform, dat vandaag gebruikt wordt voor alle kleine modellen van de VW-groep. Bij Volkswagen zelf zijn dat de Polo, de T-Cross en de T-Roc. De Taigo wordt tussen die laatste twee SUV's gepositioneerd en pakt uit met een opvallend design. Zo kreeg hij een aflopende daklijn die 3 cm lager is dan die van de T-Cross. Daardoor ziet hij eruit als een SUV-coupé, wat uniek is in dit segment. De Taigo is bovendien een stuk langer dan de Polo (+20 cm), de T-Cross (+15 cm) en zelfs de T-Roc (+3 cm).

Binnenin zien we wat we eerder al zagen in de Polo en de T-Cross. Alleen zijn de analoge meterpartijen hier vervangen door digitale exemplaren. Naast het 8 inch grote beeldscherm achter het stuur is er ook een centraal display van 6,5 inch. Dat is overigens op het basismodel. Kies je voor een duurdere uitvoering, dan worden de schermen wat groter. VW is niet karig met rijhulpsystemen. Zo mag je standaard onder meer rekenen op actieve rijstrookassistentie en een adaptieve snelheidsregelaar. De algemene indruk is uitstekend. Het bovenste deel van het dashboard kreeg een zachte afwerking, maar voor de rest werden harde kunststoffen gebruikt. Dat zien we trouwens steeds vaker, en niet alleen in dit segment. Verder is de wagen standaard uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen, om het risico te beperken dat de inzittenden elkaar verwonden bij een zijdelingse aanrijding.


Geweldige binnenruimte


Wat de binnenruimte betreft, lijkt de Taigo op hetzelfde niveau te zitten als de T-Cross. Het aflopende dak maakt de toegang tot de achterste zitplaatsen er gelukkig niet moeilijker op. Met een laadvolume van 440 liter behoort de koffer tot de grotere exemplaren in dit segment. Bij z’n lancering is de Taigo enkel met benzinemotoren verkrijgbaar. Er komen geen diesels, en ook geen hybrides. In de catalogus staan verschillende driecilinders (een 1.0 TSI met 95 pk en handmatige vijfbak en een 1.0 TSI met 110 pk en handmatige zesbak of DSG7-automaat), maar ook een 1.5 TSI (150 pk) met vier cilinders en DSG7-automaat.

VW gaat ervanuit dat er vooral vraag zal zijn naar de versie met 110 pk en DSG-automaat. En laat dat nu net de uitvoering zijn die wij getest hebben! Onderweg leunt het rijgevoel heel sterk aan bij dat van de T-Cross. De Taigo biedt een vrij hard Duits comfortniveau, maar de ophanging is erg doeltreffend voor zo'n kleine gezinswagen. De prijs is echter niet min. Voor de instapper betaal je 24.215 euro, voor de meest luxueuze uitvoering 33.580 euro. Ook op dat vlak zitten we recht in het vaarwater van de T-Cross.


Technische fiche VW Taigo 1.0 TSI 110

  • Motor: 3-cilinder turbo, benzine, 999 cm3; 110 pk - 200 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manueel 6 versnellingen / DSG7 (optie)
  • L/b/h (mm): 4.266/1.757/1.518
  • Leeggewicht (kg): 1.242
  • Kofferruimte (l): 440 - 1.222
  • Tankinhoud (l): 40
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,4
  • Topsnelheid (km/u): 191
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,8
  • CO2 (g/km): 109
  • Prijs (€): 25.065

Troeven

  • Originele vormgeving
  • Binnenruimte/koffer
  • Algemene look
  • Comfort en geluiddemping

Minpunten

  • Prijsbeleid van VW
  • Groter dan een stadswagen
  • Toegang tot de koffer (hoge laaddrempel)
  • Oncomfortabele zitplaats centraal achterin

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!