Nu steeds meer constructeurs aankondigen dat ze van plan zijn de handdoek in de ring te gooien, komt Toyota met een nieuwe niet-elektrische mini-stadsauto. En dat doet ons enorm veel plezier!
Omdat de Euro 7-emissienorm (2025) het te duur zal maken om conventionele (lees: benzine) stadsautootjes te vernieuwen, kondigen steeds meer constructeurs aan dat hun kleine, betaalbare en zuinige modellen vervangen zullen worden door 100% elektrische versies. En tenzij er een wonder gebeurt, zullen die natuurlijk veel minder betaalbaar zijn. Maar net als het dorpje van Asterix gaat Toyota de strijd aan en brengt het de Aygo X (uitgesproken als “Aygo cross”) op de markt, die zijn kansen op succes maximaliseert door voor een lichte cross-overvorm te kiezen.
Ruimte en volume, behalve op de achterzetels
We blijven herhalen dat we de eindeloze SUV-golf stilaan beu worden. Maar met zijn zelfverzekerde houding, het duikende profiel en de goed gekozen kleurencombinatie heeft dit kleine beestje ons hart gestolen. En als je hem zo bekijkt, zou je niet denken dat hij meer dan 23 cm langer is, voor een totaal van 3,7 m! Dat is nog altijd erg redelijk voor een auto die bedoeld is om in de stad te parkeren.
Het interieur is modern en aangenaam (ondanks het dominante zwart) en van hoge kwaliteit (ondanks de harde kunststoffen). Die zijn in deze categorie wel onvermijdelijk, omdat ze zo licht zijn. Het centrale 9-inchscherm geeft toegang tot een uiteraard geconnecteerd multimediasysteem met Android Auto en Apple CarPlay ... draadloos! En daar houdt de technologie in dit kleine ‘speeltje’ nog niet op, want hij beschikt ook over een uitgebreide reeks rijhulpsystemen. Het enige minpuntje is dat de 9 cm langere wielbasis niet ten goede komt aan de beenruimte achterin, die tot de kleinste in het segment behoort. De Toyota maakt dat echter goed met een fatsoenlijke kofferruimte van 231 liter.
Zoals al vermeld is het meest verrassende dat de Aygo niet elektrisch verkrijgbaar is. Hij neemt genoegen met een conventionele driecilinderbenzinemotor (1.0 l/72 pk). Een blok dat past bij zijn primaire missie en het lichte gewicht van 940 kilo. Met deze motor biedt Toyota een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een CVT-automaat aan, die we allebei mochten testen. Ondanks zijn bescheiden afmetingen is de auto zeer veelzijdig, met name dankzij zijn eerder zeldzame veercomfort en uitstekende geluidsisolatie. En het verbruik? Altijd minder dan 5 l/100 km! Toch is dit het soort auto dat door Europa langzaam weggedrukt wordt.
Technische fiche Toyota Aygo X
- Motor: driecilinder, benzine, 998 cc; 72 pk – 90 Nm
- Versnellingsbak: manueel 6 versnellingen
- L/b/h (mm): 3.700/1.740/1.525
- Leeggewicht (kg): 940
- Koffervolume (l): 231 - 829
- Tank (l): 35
- 0 tot 100 km/u (sec.): 14,9
- Topsnelheid (km/u): 158
- Gem. verbruik (l/100 km): 4,7
- CO2 (g/km): 107
- Prijs (€): 15.840
Troeven
- Jong en fris design
- Comfortabel en veelzijdig
- Enorm zuinig
- Prijzen betaalbaar voor bijna iedereen
Minpunten
- Krappe achterbank
- Harde kunststoffen (maar van goede kwaliteit)
- CVT niet ideaal op heuvelachtige wegen
- In het vizier van Europa
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.