Image
Net als zijn voorganger koppelt de Tiguan prima rijprestaties aan beperkte rolbewegingen. Maar op bochtige wegen is de pilootgestuurde vering een must.

De nieuwe generatie van de Tiguan, Volkswagens bestseller, oogt een stuk moderner, zonder zijn genetische erfenis te verloochenen. Maar hij heeft het niet makkelijk om zijn leiderspositie te behouden in een markt die alsmaar competitiever wordt ...

Tiguan
Het design is ronder en legt de nadruk op aerodynamica om het brandstofverbruik te verlagen.


Volkswagens compacte SUV is op de markt sinds 2007 (de tijd vliegt!) en wist wereldwijd al bijna 8 miljoen kopers te overtuigen, waardoor het model een echte moneymaker is voor de Duitse constructeur. Het oorspronkelijke model had indertijd weinig concurrentie, maar dat gold niet voor de tweede generatie (2014), die vier jaar geleden een facelift kreeg en moeite had om haar leiderspositie te behouden. Er moest dan ook iets gebeuren!

Zelf waren we wel te vinden voor de scherpe hoeken van de vorige generatie. De nieuwe grijpt terug naar de rondingen van vroeger, in combinatie met het modernere (en meer aerodynamische) design van VW's nieuwe elektrische modellen. Bovendien lijkt deze Tiguan volgens ons vrij goed op zijn grotere broer, de Touareg.

Ook binnenin zien we een aantal verwijzingen naar de ID-modellen. Zoals het nieuwe aanraakscherm, dat eerder op het dashboard geplaatst lijkt dan erin geïntegreerd is. Het grote display (13 en optioneel zelfs 15 duim) heeft instelbare virtuele knoppen om het infotainmentsysteem te bedienen.

Tiguan
Copyright: ingobarenschee


Goed uitgerust, maar ...

Een belangrijke vernieuwing is dat de keuzehendel voor de automaat nu aan de stuurkolom zit, waardoor er heel wat opbergruimte vrijkomt. Op de plaats van de versnellingspook bevindt zich nu centraal een draaiknop met ingebouwd display. Hiermee kan je allerlei functies bedienen, zoals het geluidsvolume, de rijmodus en de kleur van de binnenverlichting.

Achterin biedt de nieuwe Tiguan iets meer plaats dan de vorige versie en ook de koffer is 33 liter ruimer geworden (652 liter in totaal). De Tiguan staat net als de nieuwe Passat op het MQB-platform van VW, wat betekent dat hij geschikt is voor alle mogelijke hybride en verbrandingsmotoren (benzine en diesel).

Voor onze test waren we vooral geïnteresseerd in de 1.5 eTSI, omdat die bij ons het meest wordt verkocht. De verhouding is zelfs 80-20% in het voordeel van de benzine! Deze aandrijflijn is een mild hybrid (48 volt) die afhankelijk van de versie beschikt over 130 of 150 pk. We geven graag nog mee dat de DSG-automaat (7 versnellingen) vandaag standaard is.

Net als zijn voorganger slaagt de Tiguan erin om prima rijprestaties te koppelen aan beperkte rolbewegingen. De basisprijs bedraagt 37.100 euro, maar dit kan oplopen tot meer dan 60.000 euro voor de diesel 4motion met vrijwel alle opties aangevinkt. Slik!

Voor kwaliteit moet je betalen, maar de rekening kan toch behoorlijk oplopen.


De VW Tiguan 1.5 eTSI in een notendop

  • Motor: 4-cilinder benzine, microhybride, 1.498 cm3; 150 pk - 250 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: DSG 7-trapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.539/1.842/1.660
  • Leeggewicht (kg): 1.616
  • Koffervolume (l): 652
  • Tankinhoud (l): nb
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,1
  • Topsnelheid (km/u): 210
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 6,2
  • CO2 (g/km): 143
  • Prijs (€): 49.800 (R-Line)

Troeven

  • Gevestigd model
  • Binnenruimte/koffer
  • Rijplezier
  • Algemeen comfort

Minpunten

  • Sommige kunststoffen voelen wat goedkoop aan
  • Flink duurder geworden
  • Verbruik bij actieve rijstijl
  • Niet meer als zevenzitter verkrijgbaar


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!