Als je dit nieuwe vlaggenschip van KIA bekijkt, voel je dat de Koreaanse ingenieurs hun verbeelding de vrije loop hebben gelaten om een auto te ontwikkelen die alle regels aan zijn laars lapt.

Zeggen dat het design van de EV9 gemengde gevoelens opwekt, is een eufemisme. Zelfs in de straten van Monaco, waar je wel vaker niet-alledaagse voertuigen tegenkomt, deed deze Kia hoofden draaien. Maar in het segment van de grote, 100% elektrische SUV's is de concurrentie messcherp. En dus is opvallen de boodschap.
En op dat vlak legt de EV9 met 2,67 ton en een lengte van 5,015 meter overtuigende argumenten in de weegschaal. Wie de deuren van de wagen opent, ontdekt drie zitrijen (standaard), die naar wens plaats bieden aan zes of zeven personen. Net als in een minivan kunnen de stoelen van de middelste rij 180 graden draaien en in de richting van de derde zitrij geplaatst worden.

Een uitnodiging om te reizen
Qua comfort valt op deze wagen niets aan te merken. De stoelen van de eerste en tweede zitrij beschikken over verwarming en ventilatie, en bovendien is er voorin en achterin een afzonderlijke klimaatregeling. Verder zijn er veel opbergmogelijkheden en voelen de ecologisch verantwoorde materialen heel aangenaam aan. De Kia EV9 is verkrijgbaar in twee versies. De RWD beschikt over een motor met 203 pk en 350 Nm koppel. Het totale rijbereik volgens de WLTP-cyclus bedraagt 563 km. De AWD-versie heeft twee motoren en een rijbereik van 512 km, terwijl de sportieve GT-Line nog altijd 505 km haalt en in 5,3 seconden van nul naar honderd sprint.
Ondanks zijn gewicht en zijn afmetingen is de EV9 vrij wendbaar. Maar toch zouden we aanraden om op nat wegdek iets voorzichtiger te zijn. Gelukkig houden de talloze veiligheids- en rijhulpsystemen de weg en je omgeving voortdurend in de gaten. Vanaf 71.690 euro.
De Kia EV9 GT-Line in een notendop
- Motor: elektrisch, vooraan en achteraan; 385 kW; 700 Nm
- Aandrijving: op de 4 wielen
- Versnellingsbak: eentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 5.015/1.980/1.780
- Leeggewicht (kg): 2.674
- Kofferruimte (l): 333 - 828 (+52 vooraan)
- Batterij (kWh): 99,8
- WLTP-rijbereik (km): 505
- Topsnelheid (km/u): 200
- 0-100 km/u (sec.): 5,3
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 22,8
- Prijs (€): 80.890
Troeven
- Modulaire binnenruimte
- Uitgebreide uitrusting
- Prestaties en rijeigenschappen
- Snel opladen
Minpunten
- Onhandige afmetingen
- Gewicht!
- Opdringerige rijhulpsystemen
- Prijzen van het hogere gamma
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.