De Renault Megane E-Tech Electric is een model dat aan het gamma wordt toegevoegd. Wij konden een prototype testen dat zich in de laatste ontwikkelingsfase bevindt
De lancering van de nieuwe elektrische Renault Mégane wordt een van dé evenementen van 2022. Wij mochten er een paar weken geleden een eerste keer mee kennismaken, en stelden vast dat de auto nu al over heel wat troeven beschikt.

De essentie
Nee, dit is geen 100% elektrische versie van de huidige Megane, en het gaat ook niet om zijn vervanger. Het is een model dat aan het gamma zal worden toegevoegd, om te concurreren in de opkomende categorie van de compacte elektrische auto’s.
En compact is de Renault alleszins, met een lengte van slechts 4,2 meter. Zijn ‘normale’ afmetingen zijn zeker een pluspunt, maar het belangrijkste is ... zijn lichtheid. Slechts 1.624 kilogram, inclusief batterijen, dat is nauwelijks te geloven! En daardoor heb je echt het gevoel dat je met een 'normale' auto rijdt, die even wendbaar is als een benzine. Renault lanceert versies met 130 en 218 pk, met een keuze aan batterijen die je een rijbereik beloven tussen 300 en 470 km (WLTP). En dat is zo'n beetje alles wat we op dit moment weten! Wij hebben immers een prototype getest dat zich nog in de laatste ontwikkelingsfase bevindt. Van zodra we de wagen echt aan de tand kunnen voelen, zetten we uiteraard onze indrukken online. Wordt dus vervolgd!

Het segment
Je hebt elektrische auto’s in alle categorieën, maar vooral bij de SUV’s en cross-overs is het dringen. Bij de klassieke compacte modellen blijft het vooralsnog heel rustig. Eigenlijk is de enige rechtstreekse concurrent van de Renault momenteel de VW ID.3. Al zal daar in de loop van 2022 beslist verandering in komen, zeker als de constructeurs zich eindelijk in iets anders gaan interesseren dan in SUV’s ...

Wat er verandert
Voor Renault betekent de Megane E-Tech Electric een ingrijpende verandering, aangezien de auto het gloednieuwe platform van de groep inluidt. We zullen dat natuurlijk ook terugzien onder de andere modellen van het merk, in verschillende maten en verschillende carrosserietypes, maar ook bij Nissan en waarschijnlijk zelfs bij Mitsubishi, dat zich bij de Alliantie heeft aangesloten.
Design
Het design is voor ons echt een van de grootste troeven van de auto. Niet dat het meteen een enorme ‘wow-factor’ heeft, maar het slaagt er wel in je te doen vergeten dat de Megane E-Tech Electric hoger is dan een conventionele compacte wagen (een onvermijdelijk kenmerk van auto's met een vloer vol batterijen). Hierdoor ontsnapt hij hij aan de SUV-look, en blijft hij een normale auto.
Interieur
‘Normaal’ is in ieder geval een woord dat de auto als gegoten zit, want ook het interieur biedt iets heel vertrouwds. Het dashboard heeft een klassieke vormgeving, ondanks de schermen: niet zo minimalistisch als in de VW ID.3, maar ook niet te modern-futuristisch. En ook de binnenruimte kunnen we eigenlijk best ... normaal noemen. De achterbank is behoorlijk royaal voor zo'n ‘korte’ auto, en de koffer biedt plaats aan 440 liter bagage.
Uitrusting
Aangezien het om een protoype gaat, weten we nog niet hoe Renault zijn gamma zal indelen en wat de uitrustingsniveaus zullen zijn. Mais on imagine déjà bien que, comme toute voiture électrique, la Megane ne fera l'impasse sur rien des classiques actuels, ni en connectivité ni en aides à la conduite procurant une conduite semi-autonome. Meer info hierover in de lente. Maar we kunnen ons voorstellen dat de Megane, net zoals elke elektrische auto, het niet zonder de gebruikelijke klassiekers zal moeten stellen, noch wat betreft connectiviteit, noch wat betreft rijhulpmiddelen die semi-autonoom rijden mogelijk maken.

Onder de motorkap
De Megane is verkrijgbaar met 130 pk/250 Nm of 218 pk/300 Nm. Wat de batterij betreft, zal je kunnen kiezen tussen 40 kWh (300 km WLTP-bereik) of 66 kWh (470 km). Alle versies kunnen opgeladen worden aan openbare oplaadpunten van 22 kW en zijn, met uitzondering van het instapmodel, ook klaar voor snelladen op 130 kW. Renault laat weten dat de auto zich in 8 uur volledig laat opladen op een WallBox, en dat 30 minuten opladen aan een 130 kW-station volstaat om 300 kilometer te kunnen rijden.

Onderweg
Omdat hij lichter is dan zijn concurrenten en ook nog eens erg compact, biedt de E-Tech een rijsensatie die je kan vergelijken met die van een Megane met benzinemotor, en een comfort dat momenteel ongezien is onder de ‘betaalbare’ elektrische auto's, die vaak een te harde schokdemping hebben. Bij ons prototype maakten we ons wel zorgen over de motor kracht op nat wegdek, maar de ingenieurs verzekerden ons dat dit probleem bekend was en opgelost zal zijn bij de definitieve versie. We volgen het op ...

Verbruik
Renault kondigt een gemiddeld verbruik aan van 17 kWh/100 km (een voorlopig cijfer), wat zeer redelijk zou zijn voor een auto in deze categorie. Ook dit zal in de praktijk moeten blijken, maar onze relatief korte testrit lijkt er toch op te wijzen dat dit een realistische inschatting is.

Budget
Helaas is dit nog een brokje informatie waar we nog niet over beschikken. Maar als je weet dat een VW ID.3 begint bij pakweg 37.000 euro, mag je ervan uitgaan dat de Renault zich in dezelfde regionen zal bevinden. En met de basisbatterij misschien zelfs iets lager.
Conclusie
Als je dan toch elektrisch gaat rijden, kan je dat net zo goed doen met een voertuig dat geen 2 ton weegt en per 100 km niet evenveel brandstof verbruikt als je huis op een hele dag. Dat lijkt alvast Renaults aanpak te zijn met de Megane E-Tech Electric. Door zich hij het voortbewegen te houden aan de maatstaven van de gemiddelde bestuurder, liet hij ons alvast een goede eerste indruk na. Een uitgebreide testrit zal dit moeten bevestigen.
Technische fiche Renault Megane E-Tech Electric
- Motor: elektrisch; 218 pk - 300 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: eentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.210/1.780/1.500
- Leeggewicht (kg): 1.624
- Koffervolume (l): 440
- 0 tot 100 km/u (sec.): 7,4
- Topsnelheid (km/u): 160
- Batterijen (kW begint bij h): 66
- Elektrisch rijbereik (km): 470
- Prijs (€): nb
- BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 61,5 - 83,56
- BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 0 - 0
Troeven
- Aangename, moderne vormgeving
- Merkbaar lichter
- Fijn, 'normaal' rijgevoel
- Typisch Renault-comfort
Minpunten
- Aandrijving kan beter
- Prototype voelt zich niet op z’n gemak op nat wegdek
- Binnenruimte onder het gemiddelde
- Hoge laaddrempel
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.