Voor de zevende generatie van de Corsa heeft Opel (dat vandaag tot de PSA-groep behoort) een beroep gedaan op techniek van Peugeot-Citroën. Toch heeft het model zijn Duitse karakter niet verloren.
De essentie
De Corsa is eigenlijk het neefje van de Peugeot 208, die tegelijkertijd gelanceerd werd. Dankzij zijn geslaagde design weet de Opel zich echter goed van de 208 te onderscheiden. Ook binnenin is het verschil duidelijk en heeft de Corsa een eigen stijl. Hét kenmerk van Opel is altijd de prima verhouding geweest tussen prijs, kwaliteit en uitrusting, en dat is ook vandaag nog het geval.
De belangrijkste troeven van de Corsa:
- Goede bouwkwaliteit.
- Prima wegligging (hoewel de Peugeot het nog net iets beter doet).
- Verzorgde geluiddemping. Net als bij de 208 is er ook een elektrische versie, maar daarvoor moet je diep in de buidel tasten. Opel vraagt immers minstens 10.000 euro meer dan voor onze favoriete versie: de zeer goed uitgeruste benzine met 100 pk.

Het segment
Dit is het segment van de polyvalente middenklassers, het grootste van Europa en ook bij ons goed voor een kwart van de verkoop. Elk merk beschikt hier wel over een model. Voorbeelden zijn de VW Polo, de Renault Clio, de Skoda Fabia, de Seat Ibiza, de Citroën C3 en natuurlijk de Peugeot 208, die op hetzelfde onderstel staat als deze Corsa. Net als bij de meeste concurrenten zijn ook hier de driedeursuitvoeringen verdwenen. Alle Corsa’s zijn met andere woorden vijfdeursversies met een lengte van zo’n 4 meter.
Wat er verandert
Bij Opel hebben ze goed begrepen dat er mensen zijn die van Franse wagens houden en mensen die Duitsers verkiezen. De technische basis van de Corsa, die het model deelt met de nieuwe Peugeot 208 en de Citroën C3, werd dan ook aangepast om echt Duits aan te voelen. Het design is bovendien ronduit geslaagd. Als je de Corsa al leuk vindt op foto, wacht dan tot je hem in het echt ziet. Pas dan komen zijn zelfzekere uitstraling en dynamische proporties volledig tot hun recht. Bovendien geeft de Grandland-achtige kofferklep hem flink wat allure. Kortom: een geslaagd model en misschien zelfs een van de mooiste Corsa’s ooit!

Binnenin

De Duitse inborst van de Corsa is goed voelbaar in het interieur.
Zo is het dashboard vrij sober, zonder flets of spartaans te ogen. Bovendien krijg je dankzij de kwaliteitsmaterialen en prima assemblage een gevoel van kwaliteit. Ja, er wordt minder hoogwaardige kunststof gebruikt, maar dan enkel onderin. In tegenstelling tot zijn Franse tegenhangers verloopt bij Opel ook niet alles via het scherm. Zo heb je bijvoorbeeld specifieke knoppen voor de klimaatregeling, en dat maakt een groot verschil. Behalve enkele details zijn er trouwens nauwelijks gemeenschappelijke elementen met een Peugeot of een Citroën. Zelfs de bediening van de richtingaanwijzers en de ruitenwissers blijft typisch Opel. Een laatste Duitse toets zijn de comfortabele, maar vrij harde stoelen.
Op technologisch vlak zijn de 100% digitale meters het enige kleine minpunt. Die vullen het instrumentenbord namelijk niet helemaal, wat een beetje goedkoop aanvoelt. Bovendien kan je qua weergavemogelijkheden enkel kiezen tussen flauw en volledig over the top.
Verder is het achterin moeilijk instappen en niet zo comfortabel zitten voor wie wat groter is.
De koffer is qua ruimte eerder beperkt en ook vrij diep, wat voor personen met rugproblemen tamelijk onhandig is. Een flexibele laadvloer was een betere keuze geweest.

Motorenpalet: elektrisch doet zijn intrede!
De aandrijvingen onder de motorkap zijn uiteraard van PSA-makelij. Er is keuze uit een driecilinder benzine (1.2) met 75, 100 of 130 pk en een viercilinder diesel (1.5) met 102 pk, gekoppeld aan een manuele vijf- of zesbak of een achttrapsautomaat, afhankelijk van de versie. De Corsa bestaat ook in 100% elektrische versie (136 pk, 350 km rijbereik – WLTP), maar die hebben we helaas nog niet kunnen testen.
De modellen met 100 en 130 pk die we aan de tand mochten voelen, zijn net zo pittig als we gewoon zijn. Ze reageren ook prompt bij lage toerentallen, wat betekent dat je niet zo snel hoeft terug te schakelen bij het hernemen. Doordat de Corsa een driecilinder is, durft hij bij het accelereren wel wat te roffelen, wat verrassend kan zijn voor iemand die dat niet gewoon is.
Wat het verbruik betreft, zijn er geen onaangename verrassingen. Deze motoren hebben een vrij zuinige reputatie. Opel geeft een officieel cijfer op van 4,2 l/100 km, maar reken bij een normale rijstijl op gemiddeld 5 liter. Prima dus.

Uitrusting van hoog niveau
Naar aloude Opel-traditie biedt de Corsa voor een democratische prijs toegang tot technologieën van een hogere klasse. Een actieve rijstrookassistent is bijvoorbeeld standaard vanaf het basismodel. En bij de opties vinden we onder meer Matrix-ledlampen. Als je dan met grootlichten rijdt, wordt een deel van de stralenbundel afgeschermd om andere weggebruikers niet te verblinden. Dat is een echte primeur in dit segment, ook al is de optie enkel beschikbaar op hogere uitvoeringen als de Elegance en de GS. Bovendien is de meerprijs van € 1.000 niet min!

Karaktervol onderweg
Dankzij het nieuwe PSA-platform wordt de kleine Opel een stuk lichter. De weegschaal wijst zo’n 100 kg minder aan dan bij zijn voorganger, wat zowel het verbruik als de wegligging ten goede komt. Qua weggedrag rijdt de Corsa duidelijk anders dan een Peugeot of een Citroën: dit gevoel van lichtheid hebben we sinds de jaren 90 niet meer ervaren en ook de voortrein was nooit eerder zo efficiënt. Zalig is dat op kleine, bochtige wegen! Los daarvan zijn de vering, de besturing en de bediening van de handgeschakelde versnellingsbak duidelijk harder dan bij PSA (en dus een flink stuk ‘Duitser’). Een ander element dat we zeker willen vermelden, is de algemene geluiddemping. Ook hier is de Frans-Duitse combinatie zeer geslaagd.

Budget
De nieuwe Corsa is verkrijgbaar vanaf 15.995 euro. Van alle beschikbare versies biedt de Elegance volgens ons de beste verhouding tussen uitrusting en prijs (ledlampen, 4 elektrische ruiten, airco, 16-inch aluminium velgen enzovoort). Reken in dat geval op een goede 22.000 euro. Wil je een elektrische versie, dan kan je instappen vanaf 30.000 euro, terwijl je voor de Corsa-e GS Line meer dan 32.000 euro moet neertellen.

Conclusie
De Corsa toont ons een geslaagd huwelijk tussen het beste wat de Franse en de Duitse autosector te bieden hebben: een vrij strakke assemblage en inrichting, gekoppeld aan praktische elementen, veel comfort en een prima weggedrag. Zelf vinden we vooral het design heel mooi. Daarnaast zijn er het comfort onderweg en de interessante verhouding tussen prijs en uitrusting.
Heb je echter grote tieners die achterin meerijden, dan is het een goed idee om eerst te checken of het voldoende makkelijk instappen en zitten is vooraleer je de bestelbon tekent!
Technische fiche
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk
Motor: driecilinder turbobenzine, 1.199 cm3, 100 pk – 205 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/b/h (mm): 4.060/1.765/1.435
Leeggewicht (kg): 1.055
Koffervolume (l): 309 - 1.118
Tankinhoud (l): 44
0 tot 100 km/u (sec.): 9,9
Topsnelheid (km/u): 188
Verbruik (l/100 km): 5,4
CO2 (g/km): 122
Prijs: € 18.695 tot € 32.595
Troeven
- Frisse en dynamische look
- Duitse inborst werd behouden
- Echte knoppen voor de klimaatregeling
- Pittig en doeltreffend onderweg
Minpunten
- Weinig stijlvolle en goedkoop ogende digitale meters
- Harde zetels
- Ruimte/toegang achterin niet ideaal
Vidéo
{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/6CSb1PqXbY0.jpg?itok=VK8K_85B","video_url":"https://www.youtube.com/watch?v=6CSb1PqXbY0","settings":{"responsive":1,"width":"854","height":"480","autoplay":0},"settings_summary":["Embedded Video (Adaptatif)."]}
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.