Sinds de terugkeer van MG naar Europa is de EHS het tweede model van het Chinese merk dat in ons land wordt ingevoerd. De middelgrote plug-in-SUV biedt een vrij complete uitrusting voor een zeer interessante prijs. Koopje of slechte zet?

De essentie
MG is vandaag in handen van het Chinese SAIC en maakte ongeveer een jaar geleden zijn rentree in Europa met de ZS, een compacte, 100% elektrische SUV met een scherpe prijs.
Het merk wordt in België verdeeld door Alcopa (groep Moorkens) en lanceert nu de EHS, een middelgrote SUV. Deze MG beschikt over een benzinemotor met 162 pk (1.5 turbo) en een elektromotor met 122 pk. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 258 pk en 370 Nm koppel. Dankzij de 16,6 kWh sterke batterij heeft de EHS een elektrisch rijbereik tot 52 km (WLTP).
De troefkaarten van deze wagen? Interessante prestaties gecombineerd met een complete uitrusting voor een basisprijs van 34.985 euro voor de Comfort-uitvoering (en € 37.484 voor de Luxury-uitvoering). De EHS eist zo meteen de titel op van voordeligste plug-in-SUV op de markt en biedt ook nog eens 7 jaar of 150.000 km garantie.
Het segment
Met zijn 4,57 m is de MG EHS 26 cm langer dan zijn kleine broertje, de ZS. Hij is dan ook in een hoger segment gepositioneerd, dat van de middelgrote SUV's. De bekendste concurrenten hier heten Citroën C5 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Tucson en Opel Grandland X Hybrid. Maar door de prijszetting betaal je slechts ongeveer evenveel als voor kleinere concurrenten zoals de Renault Captur E-Tech of de Kia Niro Plug-in Hybrid.

Hoe ziet MG er vandaag uit?
De groep Rover-MG moest in 2005 de boeken neerleggen en werd datzelfde jaar overgenomen door de Chinese groep Nanjing. Twee jaar later volgde een fusie met SAIC om het merk opnieuw te lanceren in Europa. In afwachting produceerde MG voormalige Rover-MG-modellen die een update hadden gekregen.
Pas in 2018 stelde het merk de ZS voor, een compacte, elektrische SUV bestemd voor de Europese markt. De Chinese wagens worden via Amsterdam verdeeld in Europa. In België en Luxemburg zorgt Alcopa voor de invoer en distributie.
Design
De MG EHS leunt heel dicht aan bij de ZS: de voorzijde is identiek en alleen het profiel is iets langer. Zonder echt origineel te zijn is de Chinese SUV uitgerust met een aantal stilistische gimmicks die je vandaag op heel wat modellen ziet. De EHS springt dus absoluut niet uit de band. Toch straalt de zeer brave lijn een zekere elegantie uit, zeker in het zwart, de kleur van ons testmodel.

Binnenin
Ook het interieur laat een prima indruk na. De look is aangenaam, de materialen (zachte kunststoffen, metalen knoppen enzovoort) stijlvol en ook de ergonomie zit goed. Alleen staat de bestuurdersstoel wat te hoog voor wie groter is dan 1,80 m. Twee andere minpunten: de zeer trage navigatie en de (gelukkig minder zichtbare) harde kunststoffen.
Wat de ruimte betreft, word je achterin nog meer verwend dan voorin, zo royaal is de beenruimte. En met een volume van 448 liter is ook de koffer meer dan groot genoeg.

Uitrusting
Als we metaallak (650 euro) en rood leder (1.000 euro) even buiten beschouwing laten, wordt de MG EHS eigenlijk full option aangeboden. In de catalogus staan twee afwerkingsniveaus: Comfort en Luxury.
De Comfort-uitvoering beschikt over een infotainmentsysteem, een digitaal dashboard met een scherm van 12,3 inch en airco met dubbele zone. Ga je voor Luxury, dan krijg je lederen sportstoelen, een panoramisch open dak, sfeerverlichting in het interieur en een 360°-camera.
Ook wat de rijhulpsystemen betreft, zijn alle vakjes aangevinkt. Adaptieve cruisecontrol, automatische noodrem, dodehoekdetectie, rijstrookassistent en ga zo maar door: het maakt allemaal deel uit van de uitgebreide standaarduitrusting.

Onder de motorkap
MG heeft gekozen voor een viercilinder benzine met 162 pk (1.5 turbo) en een elektromotor met 122 pk. Dat levert een gecombineerd vermogen op van 258 pk en 370 Nm koppel. Het vermogen wordt uitsluitend naar de voorwielen gestuurd via een tientrapsautomaat. Met zijn batterij van 16,6 kWh kan de EHS volgens de WLTP-norm 52 km volledig elektrisch rijden.
Een laadvermogen van 3,7 kW betekent dat de batterij in 4,5 uur weer vol is als je een wallbox hebt en in 7 uur als je een gewoon stopcontact gebruikt. De aansluiting bevindt zich jammer genoeg rechts achteraan op de wagen, waardoor je bij sommige laadpalen acrobatische manoeuvres zal moeten uithalen.

Onderweg
De EHS blijkt onderweg verrassend comfortabel. Hij is akoestisch goed geïsoleerd en rijdt fluisterstil, zelfs als je de benzinemotor gebruikt. De bijzonder soepele vering gomt oneffenheden in het wegdek vlot weg, zonder al te veel rolbewegingen te veroorzaken.
Kortom: deze SUV focust in de eerste plaats op het comfort van de inzittenden, niet op dynamisch rijgedrag. Ondanks de 258 pk is de acceleratie (in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u) niet echt indrukwekkend. Maar dat is ook de bedoeling niet. In het dagelijkse verkeer is de EHS echter net zo aangenaam als wagens uit een veel hoger segment.

Verbruik
Als je je in een stedelijke omgeving aan de maximumsnelheid houdt, is het perfect mogelijk om 50 km elektrisch af te leggen. Op een meer gevarieerd traject schommelt het verbruik tussen de 3 en 7 liter per 100 km. Dat hangt vooral af van het type weg en jouw rijgedrag.
Als de batterij leeg is, zal je dat echter zeer duidelijk merken. Een gemiddeld verbruik van 10 tot zelfs 12 l/100 km is dan geen uitzondering. Dat hangt natuurlijk samen met het vrij grote gewicht (bijna 1.800 kg) en de minder aerodynamische lijn. Dat universele minpunt van elke SUV geldt met name voor deze MG. Bovendien heb je dan, door de kleine benzinetank van 37 liter, maar een rijbereik van pakweg 300 km . Tijdens langere ritten zal je dus regelmatig moeten stoppen aan de pomp.
Budget
De grootste troef van de MG EHS is de knalprijs van 34.985 euro voor het basismodel! Op dat vlak duldt het Chinese model geen concurrentie. De modellen van andere merken zijn immers vaak kleiner en hebben een vanafprijs van zo'n 40.000 euro. Voor de Luxury-uitvoering (full option, behalve rood leder) betaal je 37.484 euro. Dat is meer dan waar voor je geld als je rekening houdt met de prestaties en het algemene comfortniveau.
En fiscaal? Brussel en Wallonië belasten nog altijd het motorvermogen, zonder rekening te houden met de (zeer lage) C02-uitstoot. Daardoor betaal je er meer dan 1.200 euro belastingen, tegenover ... 45 euro in Vlaanderen. Tijd voor verandering dus!
Hou tot slot ook rekening met de doorverkoopwaarde. Die zou weleens wat lager kunnen liggen voor een in België minder bekend merk. Als je tien jaar met je wagen rijdt, maakt dat niet veel uit, maar wel als je na vier of vijf jaar een nieuwe auto koopt.
Conclusie
Nog niet zo heel lang geleden waren Chinese wagens van bedenkelijke kwaliteit, maar de MG EHS laat zien dat de tijden veranderd zijn. De Chinese constructeurs hebben op korte tijd enorme stappen voorwaarts gezet en bieden vandaag producten aan op maat van de Europese markt. Doe daar nog eens 7 jaar of 150.000 km garantie bij, en het totaalpakket lijkt haast te mooi om waar te zijn.
Technische MG EHS
- Motor: viercilinder, benzine, plug-inhybride, 1.490 cm³, 258 pk - 370 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: tientrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.574/1.876/1.664
- Leeggewicht (kg): 1.737 - 1.775
- Koffervolume (l): 448
- Tankinhoud (l): 37
- 0 tot 100 km/u (sec.): 6,9
- Topsnelheid (km/u): 190
- Gem. verbruik (l/100 km): 1,9
- CO2-uitstoot (g/km): 43
- Prijs (€) 34.985
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 1.239 - 245,99
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 45,56 - 130,55
Troeven
- Weggedrag
- Bouwkwaliteit
- Elektrisch rijbereik
- Verhouding prijs/prestaties
Minpunten
- Vrij traag infotainmentsysteem
- Laag stuur
- Niet de meest moderne look
- Dealernetwerk?
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.