Na de vijfdeurs, de break en de fraai gelijnde shooting brake Proceed is hier de XCeed, een SUV-versie die ongetwijfeld de bestseller van het gamma wordt. Kia schat dat de XCeed op termijn goed zal zijn voor ruim de helft van de verkoop van alle Ceed-modellen! Laten we eens kijken of dat een realistische verwachting is.
De XCeed in een notendop
Helemaal volgens de huidige tijdgeest voegt Kia aan het Ceed-gamma een versie toe die tot vandaag nog niet bestond: de crossover XCeed. Toch heeft de Koreaanse autobouwer zich niet beperkt tot wat lichte aanpassingen. Verre van zelfs, want ook de ophanging werd volledig hertekend. De XCeed is vrij compleet uitgerust en positioneert zich aan de top van het Ceed-gamma. Vraag blijft of de XCeed zijn meerprijs van 2.500 tot 3.000 euro wel waard is (in vergelijking met de berline). Het antwoord op die vraag is volmondig: ja. Op voorwaarde dat het design en de aangepaste wegligging jouw ding zijn. Hoeft het allemaal niet zo gesofistikeerd, dan zijn de berline en de break natuurlijk ook prima keuzes!

Het segment
Het gaat hier uiteraard om het segment van de SUV’s, meer bepaald dat van de crossovers. Dat zijn wagens die eigenlijk tussen twee categorieën in vallen. Vaak zijn het berlines op hoge poten die hier en daar stilistisch wat opgesmukt zijn, zodat ze er wat ruiger uitzien. Het SUV-segment blijft inderdaad maar groeien, in tegenstelling tot dat van de berlines en de breaks. De bazen van Kia zijn zich daar ten volle van bewust en voorspellen dat dit type van koetswerk snel het merendeel van de verkoop in het huidige Ceed-gamma zal uitmaken. Naast Kia zijn ook alle andere constructeurs mee op de SUV-kar gesprongen. Zo zien we ook bij Ford een mooi voorbeeld van een crossover, met de recente Focus Active.

Wat verandert er?
De XCeed is meer dan het zoveelste afgeleide product in het Ceed-gamma. De meeste koetswerkonderdelen zijn immers verschillend van die van de berline. Zo zijn de koplampen met (standaard) ledtechnologie, de motorkap en de hele achterpartij (met de prachtige achterklep) specifiek ontworpen voor deze crossover. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar wij vinden het design in ieder geval erg geslaagd. Een crossover is per definitie een auto die over een verhoogde bodemvrijheid beschikt. Deze XCeed staat 44 mm hoger op zijn poten dan de gewone berline. De optionele 18-inchvelgen (standaard 16 inch) zetten de persoonlijkheid van de XCeed nog wat extra in de verf.
Interieur

Wie ooit al eens in een Ceed heeft plaatsgenomen, zal zich hier meteen in thuis voelen, ook al is niet alles identiek aan wat je in de andere versies vindt. De XCeed kan bijvoorbeeld beschikken over een 12,3 inch digitaal instrumentenbord (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau More) en een centraal 10,25 inch infotainmentscherm. De interieurafwerking is niet bijster origineel, maar je kan het wat opvrolijken met leuke kleurtjes. De indruk van kwaliteit is wel altijd aanwezig en ook geconnecteerde diensten zijn mogelijk (als je ervoor betaalt). Hiermee kan je bijvoorbeeld de auto lokaliseren op een smartphone of een bestemming doorsturen naar het navigatiesysteem. Deze diensten worden later ook uitgerold naar de andere Ceed-modellen. De XCeed is binnenin ruim, zowel voor- als achteraan, het aantal opbergvakken is royaal en de koffer is met een volume van 426 liter een van de grootste in zijn categorie.


Motoren
Ook de motoren stammen af van de Ceed-familie: benzine van 105 tot 204 pk en diesel van 115 en 136 pk. We kozen voor de middelste benzinemotor, de 1.4 turbo van 140 pk die gekoppeld is aan een manuele zesbak. Deze krachtbron komt niet echt pittig uit de hoek, maar heeft wel een topsnelheid van 200 km/u en trekt op van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden. Voor echt rijplezier moet je de motor dus op zijn staart trappen … en het lawaai erbij nemen. Ook moet je de wagen hoog in de toeren houden en dus constant spelen met de versnellingspook. Het koppel is niet enorm, maar wel beschikbaar tussen 1.500 en 3.200 toeren, wat betekent dat de motor misschien niet de sportiefste is, maar wel erg gewillig en met puike hernemingen. En al bij al is dit ook een erg discrete motor. De XCeed is overigens geen zwaargewicht (iets minder dan 1.300 kg), en dat merk je aan de pomp: de 1.4 T-GDI belooft een verbruik van 6,0 - 6,2 l/100 km. Tijdens onze test verbruikten we wel twee liter meer. Dat is echter eervol, gezien onze voet en het veeleisende parcours dat we gereden hebben.

Op de weg
Dat de XCeed afgeleid is van de vijfdeurs berline neemt niet weg dat hij een heel eigen persoonlijkheid heeft. De Koreaanse ingenieurs hebben van de verhoogde bodemvrijheid gebruikgemaakt om de auto te voorzien van schokdempers met hydraulische aanslagpunten. Het resultaat is dat deze crossover een redelijk comfortabel rijgedrag vertoont, ongeacht het wegdek waarop hij rijdt. Ook de stuurinrichting werd herbekeken: die is levendig, maar toch niet te nerveus. We zouden zelfs durven zeggen dat de XCeed een weggedrag heeft dat uitnodigender is dan dat van de gewone Ceed. Voor alle duidelijkheid: de XCeed is – ondanks zijn uiterlijke kenmerken – wel degelijk bedoeld om op het asfalt te rijden. Vierwielaandrijving is niet aan de orde.

Budget
Een origineel koetswerk in een segment dat boomt, betekent helaas ook een hogere prijszetting! Een concreet voorbeeld: de vijfdeursberline in GT Line-uitvoering met de 1.4 T-GDI motor (het hogere gamma dus) kost € 27.340. Dezelfde uitvoering van de XCeed (More en Sense) kost tussen € 29.790 en € 31.940, maar beschikt natuurlijk wel over een aangepast design en ophanging. Hoewel het basisniveau (Must) al rijkelijk uitgerust is (ledlichten en rijhulpsystemen zoals automatische noodrem met voetgangerherkenning, spoorassistent, snelheidsregelaar enzovoort), lijkt het tweede uitrustingsniveau (More) ons de verstandigste keuze, door de interessante verhouding tussen prijs en uitrusting.
Conclusie
Voor ons is de XCeed niet zomaar een modegril. Hij voegt effectief iets toe aan een concept, zoals een geraffineerder rijgedrag en praktische bruikbaarheid. De vraag is of je moet kiezen voor een model dat (minimaal) toch 2.500 euro duurder is dan de berline? We zouden zeggen: ja! Behalve wanneer het design voor jou geen belangrijk element is. Dan is de berline ruimschoots voldoende.

Technische kenmerken
Kia XCeed 1.4 T-GDI
Motor: viercilinder turbobenzinemotor, 1.353 cm3; 140 pk – 242 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/b/h (mm): 4.395/1.826/1.483
Leeggewicht (kg): 1.270
Koffervolume (l): 426 - 1.378
Tankinhoud (l): 50
0 tot 100 km/u (sec.): 9,4
Topsnelheid (km/u): 200
Gem. verbruik (l/100 km): 6,4
CO2 (g/km): 145
Prijs: van € 23.990 tot € 34.240
Pluspunten
Evenwichtige afstelling
Trendy concept
Rijkelijke basisuitrusting
Afwerkingskwaliteit
Minpunten
Banaal interieur
Prestaties van de benzinemotor
Motorlawaai bij belasting
Video
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.