Image

Een overzicht van de werkelijke kosten van elektrisch rijden. Foto: CHUTTERSNAP | Bron: Unsplash


1 Belg op de 10 overweegt momenteel de aankoop van een elektrische auto. Of je al dan niet overschakelt op elektrisch rijden hangt af van de manier waarop je de auto gebruikt, het beschikbare budget en de laadmogelijkheden. Hier zijn 4 vragen - én antwoorden - om vooroordelen en verkeerde informatie uit de wereld te helpen.



1. Vind je elektrische auto’s ook buiten bedrijven?

Vorig jaar kregen in België 22.669 mensen een nieuwe elektrische auto. In bijna 90% van de gevallen ging het om een bedrijfswagen. Het klopt dus dat bedrijven de motor zijn van elektrisch rijden.

elektrische auto
Fotograaf: Michael Fousert | Bron: Unsplash

Toch waren er vorig jaar ook 2.769 particulieren die een nieuwe elektrische auto (geen hybride of oplaadbare hybride) voor hun deur mochten parkeren. Een peulschil in vergelijking met de ruim 150.000 Belgische gezinnen die kozen voor een auto met verbrandingsmotor. Op de privémarkt moet de elektrische auto dus nog op kruissnelheid komen, al overweegt op dit moment al 1 Belg op 10 de aankoop ervan.


2. Is de elektrische auto te duur?

De kostprijs van een elektrische auto blijft de voornaamste reden waarom veel geïnteresseerden afzien van een aankoop. Een elektrische gezinswagen kost al gauw meer dan 30.000 euro. En vaak kampen ze ook nog eens met een beperkt rijbereik. Niet echt bevorderlijk voor de aanschaf als eerste of enige auto in een gezin.

Anderzijds blijken elektrische auto’s goed hun waarde te behouden bij een eventuele doorverkoop. Dat zijn althans de signalen die we opvangen van leasemaatschappijen die vandaag EV’s aanbieden op de tweedehandsmarkt. Omgekeerd verwacht men dat de prijs voor tweedehands voertuigen met verbrandingsmotor over enkele jaren een flinke duik zal nemen. Over pakweg 4 à 5 jaar zal de restwaarde van een auto met verbrandingsmotor een stuk lager liggen dan vandaag. Als je om de zoveel jaar naar een recente wagen wil overschakelen, dan moet je daar rekening mee houden in het totale kostenplaatje.


De totale gebruikskost van een voertuig

In die totale gebruikskost (TCO of ‘total cost of ownership’) van een voertuig spelen ook belastingen, energie of brandstof en onderhoudskosten mee. Die laatste zijn bij een elektrische auto goedkoper, omdat die minder slijtageonderdelen telt en de aandrijflijn eigenlijk behoorlijk eenvoudig en erg duurzaam is.

Meerdere leden melden ons wel dat zij sneller hun banden moeten wisselen, door het hogere voertuiggewicht en het hoge motorkoppel met bijhorende acceleraties. De globale rekening maken is dus niet zo simpel. In veel gevallen zal de balans pas overhellen mits je dit combineert met een stevige schep ecologisch bewustzijn en investeringsbereidheid.

Ons advies: maak een weloverwogen keuze op basis van jouw persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden. En vergelijk de kosten van dezelfde auto in een benzine-, diesel- en elektrische uitvoering via onze online calculator.


3. Is het laden niet een pak duurder geworden?

De energiekost om 100 kilometer af te leggen, varieert van €0/100 km tot circa €20/100 km, met een gemiddelde van €7 à 8/100 km. Als je over zonnepanelen beschikt, profiteer je van de gratis energie van de zon, min de afschrijving van de investering uiteraard.

elektrische auto opladen met zonnepanelen

Echt gratis opladen kan bij sommige handelszaken of supermarkten. Maar die heeft natuurlijk niet iedereen in de buurt, en wellicht blijft dat gratis-verhaal niet oneindig duren. Ook sommige werkgevers bieden de mogelijkheid om gratis te laden.

De wallbox thuis tankt je auto vol met energie van het stroomnet. Die kost je meestal rond de 20 à 30 cent per kWh. Aan ‘langzame’ of ‘halfsnelle’ openbare laadstations, dit wil zeggen maximaal 22 kW, bedraagt de prijs ongeveer €0,40/kWh. Kies je voor snellere laadpalen, dan kom je al gauw boven de 50 cent uit. Aan laadpalen boven 100 kW betaal je minimaal €0,69/kWh, en dit kan zelfs oplopen tot zo’n euro per kWh. Verschillende exploitanten bieden hun abonnees wel een voorkeurtarief.


Conclusie: thuis kunnen laden is erg belangrijk om de laadkost te drukken. Dan kom je weg met 5 à 6 euro voor 20 kWh of 100 km, en dat haal je niet met een benzine- of dieselwagen. Dus wat de energiekost betreft, hoeft elektrisch rijden zeker niet duurder te zijn.


Te onthouden: bij een elektrische auto hoort sowieso een laadoplossing. Je autoverkoper moet dat aspect absoluut mee opnemen in zijn voorstel.

Ben je lid van Touring? Ontdek de Touring Fuel & Energy Card. Voor € 5/maand kan je met deze kaart je hybride of elektrische auto opladen in België en in verschillende Europese landen.


4. Verlies je met opladen niet heel veel tijd?

Je tank volgooien gaat een heel stuk sneller dan een accu opladen. Aan een laadpaal, thuis of in de straat, kan dat wel zes tot tien uur duren. Zelfs met een snellader moet je nog altijd rekenen op 20 à 40 minuten. Toch hoeft die laadtijd niet noodzakelijk verloren tijd te zijn: je doet het ’s nachts bijvoorbeeld, of tijdens het werken of winkelen.

oplaadstations voor elektrische auto's


Enkel wanneer je heel lange ritten maakt, zal je om de twee à drie uur tussentijds moeten opladen. Om een inschatting te kunnen maken van de laadtijd die nodig is om een lange reis te overbruggen, heeft Touring een slimme routeplanner voor elektrische auto’s die precies aangeeft waar en hoelang je onderweg moet laden.


De totale gebruikskost van een voertuig berekenen

Als particuliere eigenaar kan je zelf de gebruikskost van je voertuig berekenen aan de hand van onze rekentabel. Zo kan je bepalen of elektrisch rijden voor jou duurder zou uitvallen.

totale gebruikskost van een voertuig


Ongeacht jouw situatie, hangen de totale gebruikskosten af van een aantal factoren:

De aankoopprijs van de auto

De aankoopprijs van de auto, inclusief de btw en alle opties, bepaalt voor een groot deel de totale gebruikskosten.

De restwaarde

Wil je jouw auto regelmatig vervangen (doorgaans om de 4 à 5 jaar), of blijf je ermee rijden tot hij het begeeft? Dit bepaalt voor een groot stuk de afschrijvingskosten.

Het aantal kilometers per jaar

Waarvoor gebruik jij je auto? En hoeveel kilometer leg je er jaarlijks gemiddeld mee af? Dit beïnvloedt de kosten voor brandstof/elektriciteit en voor banden.

Het verbruik

Het verbruik wordt bepaald door het aantal afgelegde kilometers en de prijs van brandstof of elektriciteit. Voor een elektrisch voertuig maakt onze rekenhulp ook een onderscheid tussen de plaats waar je je auto oplaadt: thuis of onderweg. Want dit beïnvloedt de prijs.

De jaarlijkse kosten

Vergeet ook de vele jaarlijkse kosten niet die verbonden zijn aan je auto. Zoals verzekering, pechverhelping, onderhoud en wegenbelasting bijvoorbeeld. De laatste twee zijn beduidend goedkoper voor elektrische auto's.

De banden

Hoeveel kost een band? Dit is sterk afhankelijk van het type. De levensduur van je banden wordt voornamelijk bepaald door je rijstijl. Elektrische voertuigen hebben vaker nieuwe banden nodig door hun gewicht en hun snellere acceleratie.

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!