De ZR-V neemt de 'cleane' designtaal over van de nieuwste Honda-modellen. Deze fraaie SUV zal vooral bij gezinnen in de smaak vallen.
Honda vond dat er tussen de HR-V en de CR-V voldoende ruimte zat voor een extra model. Die ZR-V, een gloednieuwe cross-over, deelt heel wat kenmerken met de recentste Civic.

Met zijn lengte van 4,57 m is de ZR-V 23 cm langer dan de jongste HR-V en 32 cm korter dan de nieuwe CR-V. De Japanse constructeur lijkt bij dit model zijn stilistische frivoliteiten bovendien helemaal achterwege te laten. De HR-V neemt de 'cleane' designtaal over van de nieuwste Honda-producten, met vloeiende, gladde lijnen en afgeronde hoeken. De wagen pakt ook uit met een uitgebreide standaarduitrusting, zoals 18-inchvelgen, een achteruitrijcamera, gps-navigatie en een digitaal instrumentenbord van 7 inch. Optioneel (of standaard op de duurdere uitvoeringen) is ook een exemplaar van 11 inch beschikbaar, dat dan de volledige ruimte achter het stuur inneemt.
Tot in de puntjes verzorgd

Het ontwerp van het dashboard doet meteen denken aan dat van de nieuwste Honda Civic. De volledig horizontale opstelling zal misschien geen originaliteitsprijzen winnen, maar is wel bijzonder ergonomisch, niet in het minst omdat de airco met gewone knoppen bediend kan worden.
Binnenin hebben de inzittenden meer dan voldoende ruimte, zeker achteraan, hoewel de achterbank iets te laag geplaatst is. We hadden ook een wat groter koffervolume verwacht: 390 liter is een beetje teleurstellend voor een wagen van deze afmetingen. Onder de motorkap kunnen we de vergelijking met de Civic voortzetten.

De Honda ZR-V beschikt namelijk over dezelfde hybride e:HEV-aandrijflijn met 184 pk. Afhankelijk van de behoeften kan de 2.0 l grote benzinemotor gebruikt worden om de batterij van de elektromotor op te laden, bijvoorbeeld bij het versnellen. Daarnaast kan de verbrandingsmotor ook zelf de wagen aandrijven (bij een stabiele snelheid) of uitgeschakeld worden in de stad, waar de ZR-V dan volledig elektrisch rijdt. Alles gebeurt automatisch om het brandstofverbruik te optimaliseren. Honda kondigt op dat vlak een gemiddelde aan van 5,7 l/100 km, en dat bleek ook perfect haalbaar tijdens onze testrit.
Doordat hoofdzakelijk de elektromotor gebruikt wordt, reageert de wagen heel snel en lineair en rijdt hij bovendien heel stil. Dankzij een prima compromis tussen comfort en dynamiek en de beperkte rolbewegingen is de ZR-V tot slot ook een zeer aangename auto om mee te rijden. De prijs varieert van 41.750 (Elegance) tot 46.300 euro (Advance).
De Honda ZR-V e:HEV in een notendop
- Motor: viercilinder, hybride; 1993 cm³; 184 pk - 315 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: eCVT-automaat
- L/b/h (mm): 4.568/1.840/1.620
- Leeggewicht (kg): 1.589
- Koffervolume (l): 390
- Tankinhoud (l): 57
- 0 tot 100 km/u (sec.): 7,8
- Topsnelheid (km/u): 173
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,7
- CO2-uitstoot (g/km): 130
- Prijs (€): vanaf 41.750
Troeven
- Stille en snel reagerende motor
- Instelling energierecuperatie aan het stuur
- Ergonomisch dashboard
- Ruimte achterin
- Standaarduitrusting
Minpunten
- Beperkt koffervolume
- Te lage achterbank
- Mechanisch wat te weinig karakter voor een Honda
- Meerprijs vergeleken met de Civic
Andere automodellen ontdekken? Lees hier alle autotests van Touring.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.