Wat zijn vandaag trendy kleuren?
Specialisten in automobiellak publiceren regelmatig lijsten met de meest trendy kleuren. Die ‘hitparades van de lakkleuren’ die volgens verschillende criteria worden weergegeven, duiden ook de wereldtrends aan. En die zijn veelzijdig, naar het beeld van de voorgestelde kleurpaletten.
Belangrijke verduidelijking: wij hebben het hier over ‘kleurgroepen’ waarin ontelbare kleurnuances mogelijk zijn.
- In Europa domineert het wit (33%), gevolgd door grijs, zwart, zilvergrijs, blauw, beige/bruin en rood. De overige kleuren vertegenwoordigen niet eens 1% voorkeur bij de bestuurders.
- In Noord-Amerika staan de kleuren wit, zwart en zilvergrijs in ‘pole position’ gevolgd door het trio grijs, rood en blauw.
- In Azië/Pacific, is er een absolute dominantie van het wit (47%), ver voor het zwart en andere kleuren.
- Bekijk je in Europa de verdeling per segment, dan merk je duidelijk het verschil tussen luxe berlines waar grijs, zwart of zilvergrijs de voorkeur genieten en sportieve auto’s, stadswagens en SUV’s waar meer blauw en rood aanwezig zijn. Eindelijk wat originaliteit in een toch wel heel conservatieve automobielwereld!
- Op wereldvlak staat het wit op de eerste plaats ver voor het zwart of het grijs al dan niet in metaalkleur.
- Al die cijfers dateren van 2016. Ter vergelijking: in Europa was in 2004 de voorkeurskleur metaalgrijs met 30%, gevolgd door zwart (17%), blauw en grijs. Wit vertegenwoordigde toen slechts 8% van de verkoopcijfers.
Kleur, warmte en … verbruik
Je vermoedt vast dat een donkere lak de warmte sneller opneemt dan een lichte lak. Lichtere lak heeft de neiging om warmtestralen te weerkaatsen en minder warmte op te nemen. Maar wanneer jouw donker koetswerk de warmte opneemt, dan geldt dat ook voor de passagiersruimte! De passagiers zullen het sneller warm krijgen, zodat je de ramen zal openen of de airco harder zal doen blazen. Het brandstofverbruik zal dus uiteraard hoger liggen maar hoeveel?
Dat is moeilijk in te schatten mits er een aantal variabelen zijn. Om hiervan een beeld te krijgen, maakte een Amerikaans labo in milieu-energie een analyse. Volgens hun studie kan je tot 2% brandstof besparen als je een zilvergrijze auto hebt in vergelijking met een zwarte wagen. Maar volgens het Zwitsers agentschap voor milieu is de keuze van de tint van de ruiten dan weer belangrijker dan de kleur van het lakwerk!
Kleur en veiligheid
Al lijkt het logisch dat donkere wagens minder zichtbaar zijn ‘s avonds en ‘s nachts in vergelijking met lichter getinte auto’s, toch is de link tussen de kleur van een auto en het ongevalsrisico moeilijk aan te tonen. "Grijze en zwarte auto’s vertegenwoordigen op zich meer dan de helft van de verkeersongevallen met lichamelijke letsels", verduidelijkt Benoît Godart, woordvoerder van Vias institute (nieuwe naam van het BIVV). "Ze worden gevolgd door blauwe (ongeveer 10%) en witte auto’s (ongeveer 10%). Die percentages bleven tussen 2004 en 2016 zo goed als onveranderd.
Niettemin wil ik verduidelijken dat die verdeling, volgens ons, geen informatie geeft over het gevaar dat die verschillende kleuren zouden vertegenwoordigen." Om hier nog dieper over op in te gaan, werd bij het grootste taxibedrijf in Singapore drie jaar lang een grote enquête gehouden:
- De test had betrekking op 2.000 auto’s.
- De auto’s waren geel of blauw.
- Een verloop van verschillende chauffeurs was voorzien om de vervalsing van de meetresultaten uit te sluiten.
Conclusie van de studie? De gele wagens telden 9% minder aanrijdingen dan de blauwe.
Volgens Benoît Godart heeft een ander element veel meer impact op de zichtbaarheid van de auto’s dan de kleur, namelijk: de dagrijlichten. Sinds 2011 zijn die trouwens op elke nieuwe wagen verplicht.
Kleur en prijs
Bij de aankoop van jouw wagen zal je waarschijnlijk twijfelen tussen een ‘klassieke’ lak, geleverd zonder extra kost, of de onontkoombare metaallak in optie.
Dat supplement is meestal niet erg duur maar hangt toch af van het merk. De VW-groep, Seat en Skoda zijn de meest betaalbare automerken terwijl Audi, Porsche of zelfs Bentley zich bovenaan de ladder bevinden …
Bij het aantikken van de ‘configurator’-link op de website van het merk kan het verschil in prijs drastisch zijn. Voor een Seat Ibiza rekent het merk een bedrag van 450 euro aan voor metaalkleur ‘Mystery Blue’ terwijl er voor een Unilak geen extra bedrag wordt toegepast. Bij Porsche kan je jouw 911 Turbo S Cabriolet configureren met een meerlaags laksysteem ‘Saffron Yellow Metallic" voor … 9.740 euro. Bijna gelijk aan de aankoopprijs van een Seat Ibiza! Maar als iets een passie is, speelt geld geen rol, toch?
Hou rekening met de praktische aspecten
Kies je de kleur van je auto volgens je smaak of door een ingeving? Hou in elk geval ook rekening met de voor- en nadelen van de gekozen kleur:
- Al valt zwart de laatste jaren erg in de smaak, toch blijft het een gevoelige kleur die minder goed bestand is tegen herhaalde carwashbeurten.
- Wit wordt sneller vuil.
- Bij grijze en metaalgrijze tinten vallen krasjes/bulten minder op.
- Metaal- en verniste lakken zijn minder gevoelig voor stof.
- Reparatie aan metaallak zal duurder uitvallen. En wij hebben het niet eens over speciale tinten!
- Een auto in ‘klassieke’ lak kan makkelijker worden doorverkocht.
- Daarentegen kan een opvallende of ongewone kleur de marktwaarde doen dalen.
Kleur en cultuur
Heel wat automerken zijn in onze collectief geheugen gelinkt aan een bepaalde kleur. Denk je aan Ferrari, dan is het automatisch rood … Groen voor een Jaguar. Zilvergrijs voor een Mercedes. Bugatti? Blauw. Enzovoorts.
Maar wist je dat die ‘traditionele’ kleuren hun oorsprong vinden in het begin van de vorige eeuw? In de autosportcompetities waren de nationale stallen destijds herkenbaar aan hun unieke kleur. Zelfs België heeft er één!
- Duitsland: wit/zilver/metaalgrijs
- België: geel
- Verenigde Staten: wit/blauwe strepen in de lengte
- Frankrijk: blauw
- Italië: rood
- Japan: ivoorwit/rode cirkel
- Verenigd Koninkrijk: groen
Besluiten we deze wereldreis met de bekende uitspraak van Henry Ford bij de uitgave van het T-model, de eerste auto die aan de lopende band werkt gemaakt en slechts in één kleur beschikbaar was:
"Je kunt hem in alle gewenste kleuren kopen, als het maar zwart is."
Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Ticino, idyllische tussenstop op weg naar het zuiden
Info partenaire - Canton le plus méridional de Suisse, le Tessin constitue une escale idéale pour les voyageurs se rendant en Italie en voiture, à moto ou en camping-car. Il est vrai que la région offre un mélange unique de précision suisse et de charme italien.
Kamperen in Ticino: de ultieme vakantie-mix
Info partenaire - Camper dans le Tessin est une expérience hors du commun. Le canton le plus méridional de Suisse allie à merveille la puissance des paysages montagneux et la douceur d’un climat quasi méditerranéen. On se croirait en Italie, la précision suisse en plus.
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
Alles over milieuzones in Denemarken
Avant de vous rendre en voiture au Danemark, vérifiez s'il existe des zones environnementales en vigueur.
Alles over milieuzones en vignetten in Europa
Un certain nombre de pays européens ont établi des zones à basses émissions (LEZ). Où sont situées ces zones environnementales? Que devez-vous faire pour pouvoir y circuler? Avez-vous besoin ou non d'une vignette? Nos explications par pays.