Hou je vast voor het volgende zinnetje: de Ford Puma ST heeft iets gemeen met de Porsche Cayenne! Ga even zitten en laat de schok bezinken. En lees dan deze test. Het wordt meteen duidelijk waarom we dit beweren ...

De essentie
De Puma, die al onthaald werd als een van de mooiste en interessantste SUV's in zijn klasse, is er nu ook in een sportieve versie. En voor één keer wordt dat woord eens niet misbruikt.
We weten immers dat we op Ford kunnen rekenen als het op rijdynamiek aankomt. De fabrikant heeft niet de gewoonte om zijn "ST" badge lichtzinnig te gebruiken, en dat is voor deze Puma niet anders. Hij heeft dezelfde technische basis als … de Fiesta ST, momenteel de referentie onder de - te zeldzame - kleine sportwagens. De hogere zithoogte neemt weliswaar iets van het gevoel weg, maar er is geen gebrek aan rijplezier achter het stuur van de Puma ST. Het is een echte pretmachine die alles biedt wat zijn expressieve uiterlijk belooft.
Het segment
Aan kleine SUV’s is vandaag geen gebrek. De Puma kruist de degens met een eindeloze lijst concurrenten, met als bekendste de Peugeot 2008, de Renault Captur, de VW T-Roc, de Fiat 500X, de Nissan Juke, de Mazda CX-3 en de Toyota CH-R. Allemaal verschillende stijlen en persoonlijkheden, maar zoals we al zeiden is de Puma de meest dynamische van de bende.
En in deze ST-versie? De Puma steekt er simpelweg bovenuit. Niet zo snel, hoor ik jullie zeggen, er is toch ook nog de T-Roc R? Da’s waar, maar die laatste zit met zijn 300 pk en tamelijk pittige prijzen echt wel in een meer elitaire categorie. De Ford Puma ST is een prettige auto die voor (bijna) iedereen toegankelijk is.
Wat er verandert
Uiteraard moet de Puma in een ST-jasje iets meer te bieden hebben, en dat is ook het geval. Het voornaamste is dat men alles wat van de Fiesta ST al een echt sportieve wagen maakte, ook in deze auto heeft gestopt.
Natuurlijk waren er hier en daar een paar aanpassingen aan de orde. Zo moest met name de carrosserie een stuk hoger, omdat het hier om een SUV gaat. En ook de telematica is aangepast aan de doelgroep van dit model. Er zijn menu's gewijd aan sport, een speciaal stuurwiel met een knop die rechtstreeks toegang geeft tot de sportieve rijmodus en stoelen die je in de bochten op je plaats houden.
Design
Het originele design van de Puma is sowieso al erg dynamisch, met een assertieve voorkant, precies de juiste hoeveelheid onderhuidse spieren en een steil oplopende achterruit die eerder sportiviteit uitstraalt dan “praktische gezinswagen”. Deze prima basis kon profiteren van het gebruikelijke esthetische recept van ST-modellen. Met geprononceerde bumpers en fraaie velgen ademt hij gewoon sportiviteit uit, zonder karikaturaal te worden.
Dit alles accentueert de kenmerken van de Puma, en voor ons is dit dan ook de meest in het oog springende ST van het moment. Eerlijk gezegd, meer was niet nodig geweest. En misschien wilden de designers wel nog wat achter de hand houden, voor het geval Ford op het idee zou komen om een Puma RS te lanceren. We mogen toch dromen, niet?

Binnenin
Het interieur blijft vrij “normaal”, met uitzondering van een paar rode accenten en meer omhullende voorstoelen. Maar tegelijk zorgen die beperkte veranderingen er wel voor dat de prijs betaalbaar blijft, dus we gaan hier niet te veel over zeuren. Voor de rest blijft de Puma de Puma. Met zijn 4,2 meter is hij een van de compactste auto’s in zijn klasse, maar de normale wielbasis (2,59 meter) staat garant voor een cabine die even ruim is als die van de anderen ... of toch bijna.
Ford heeft er namelijk voor gekozen om niet te veel kofferruimte op te offeren. Daardoor moest er een compromis gesloten worden, vooral wat de zitlengte van de achterbank betreft. De kofferruimte van 456 liter (402 liter voor de lichte hybride versie) is voor deze categorie inderdaad respectabel. Bovendien bevindt zich onder de vloerplaat de MegaBox”, een waterdicht compartiment dat groot genoeg is voor een handbagagekoffer, of misschien eerder voor sportkleren of modderige laarzen, en dat je dankzij de kleine stop onderin kan reinigen met water.
Uitrusting
Op het vlak van boordtechnologie is de Puma beslist niet zuinig geweest. Van het 12,3-inch digitale instrumentenpaneel tot het multimediasysteem met 4G-verbinding, er is niet veel dat ontbreekt. Maar we onthouden vooral dat de Puma klaar is voor de volgende fase van connectiviteit, wanneer auto's met elkaar en met de infrastructuur gaan communiceren om de bestuurder in real time te waarschuwen voor obstakels (werkzaamheden, voetgangers, dieren of voorwerpen op de weg) die nu nog onzichtbaar zijn. Dit alles is uiteraard vooral voor later, maar ondertussen zijn ook de (inmiddels) klassiekers van het genre aanwezig, zoals intelligente cruise control en actieve rijstrookassistentie.

Onder de motorkap
Onder de motorkap, we zeiden het al, zit de mechaniek van de Fiesta ST: de uitstekende 4-cilinder benzine 1.5 EcoBoost, in zijn 200 pk versie. Met het kleine verschil dat het koppel hier 320 Nm bedraagt, 30 Nm meer dan in de Fiesta. Dit alles wordt via een handgeschakelde zesbak naar de vooras gestuurd, die uitgerust is met een sperdifferentieel. Ford claimt van 0 naar 100 km/u te gaan in 6,7 seconden en gaat prat op een topsnelheid van 220 km/u.

Onderweg
Er zijn nog wel meer performante SUV’s op de markt. Maar dat maakt hen nog niet sportief. Geloof ons, wij hebben in SUV's gereden met superkrachtige motoren die accelereerden als dragsters, maar toch dodelijk saai waren en duidelijk hun ongenoegen lieten blijken van zodra je op bochtige wegen op hun staart trapte.
Als de Puma het verdient om sportief genoemd te worden, dan is dat natuurlijk omdat zijn kleine vinnige motor hem karakter geeft. Het komt ook doordat de voortrein in het asfalt bijt, geholpen door het differentieel dat ervoor zorgt dat er geen vermogen verloren gaat wanneer het rubber bij het uitkomen van een bocht weer grip krijgt op het wegdek. Maar het komt toch vooral omdat de ingenieurs van Ford, zoals gewoonlijk, het chassis bewust tamelijk soepel hebben gehouden.
Een ervaren chauffeur die hoge eisen stelt op het vlak van dynamiek zal volop kunnen genieten van het speelse gedrag en van een achertrein die openstaat voor uitdagingen en kleine drifts. Dit is wat de Puma ST onderscheidt van de massa. Maar laat je niet misleiden: het is geen kart die je bewaart voor circuitdagen. Ook in het dagelijks gebruik rijdt hij heel plezierig. Zijn robuuste comfort is geen belemmering, en uiteindelijk heb je zowel een gezinswagen als een vrijetijdsvoertuig in handen.

Verbruik
Op de technische fiche staat een brandstofverbruik van 6,7 l/100 km volgens de WLTP-norm en een CO2-uitstoot van 155 g/km. In het algemeen hebben SUV's het door hun relatief hoge gewicht en mindere aerodynamische prestaties lastig om zelfs maar in de buurt van de officiële cijfers te komen. Met zijn 1.358 kg en een iets lagere rijhoogte dan gemiddeld, zou de Puma ST het behoorlijk goed moeten doen. En we zeggen wel degelijk “zou moeten”, want eerlijk gezegd, we weten het niet.
Tijdens onze testdagen konden we het niet laten om de Puma wat uit te dagen. Soms een beetje, soms een beetje veel. We hadden hem maar een paar dagen, en we wilden er ten volle van genieten. Ons verbruik was dan ook ... sportief. En misschien is het al een goede indicatie dat we desondanks een gemiddelde haalden van zo’n 9 l/100 km. Dat is niet zo best … Mogen de milieubeschermers het ons vergeven!
Budget
De Ford Puma ST begint bij 30.800 euro. Het is een beetje moeilijk om dit in te schatten, aangezien de auto geen echte concurrenten heeft. Maar voor zo’n veelzijdige wagen die netjes zijn familietaken vervult, die je een kick kan geven op het kleinste stukje bochtig parcours en die standaard ook nog eens heel rijkelijk is uitgerust, lijkt ons dat niet veel geld. Vergeet ook niet dat we hem in de inleiding vergeleken met de Porsche Cayenne, in de zin dat het een van de weinige andere echt sportieve SUV's is. Kortom, een koopje, niet?
Oh ja, laten we het ook nog eens hebben over de onevenredige fiscale behandeling tussen Vlaanderen en Wallonië. Onder de taalgrens wordt enkel gekeken naar het (aanzienlijke) vermogen van het voertuig, terwijl Vlaanderen erkent dat het om een efficiënte motor gaat en dat de nieuwe uitstootregels tamelijk goed nageleefd worden. Resultaat? Bijna 2.500 euro BIV in Wallonië en Brussel, tegenover nog geen 450 euro in Vlaanderen!

Conclusie
Op elke regel bestaat wel een uitzondering. Regel: geloof je fabrikant niet als hij je vertelt dat zijn SUV sportief is. Uitzondering: tenzij die fabrikant Porsche heet ... of Ford. Wij hebben ons echt laten verleiden door deze unieke auto. Doe er je voordeel mee, want de algemene perceptie rond zogenaamde “sportieve” auto’s kan je bezwaarlijk positief noemen. Dit is jouw kans om opnieuw te genieten, voor een prijs die al bij al binnen de perken blijft.
Technische fiche Ford Puma ST
- Motor: 3-cilinder benzine, turbo, 1.497 cm³; 200 pk - 320 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak
- L/b/h (mm): 4.971/1.945/1.461
- Leeggewicht (kg): 1.358
- Koffervolume (l): 456 – 1.216
- Tankinhoud (l): 45
- 0 tot 100 km/u (sec.): 6,7
- Topsnelheid (km/u): 220
- Gemengd verbruik (l/100 km): 6,9
- CO2-uitstoot (g/km): 155
- Prijs (€): 30.800
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 2.478 - 245,39
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 444,93 - 213
Troeven
- Expressieve look
- Bijzonder dynamisch chassis
- Pittige motor
- Heel wat gevoel achter het stuur ...
Minpunten
- … maar toch niet op het niveau van de Fiesta ST
- Vrij banale sfeer binnenin
- Oncomfortabel op slecht wegdek
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.