Fietsverlichting
Een goede fietsverlichting is niet enkel verplicht, ze is ook noodzakelijk om te zien en om gezien te worden. Maar wat zegt de wet precies en hoe kies je goede fietsverlichting voor jouw gebruik?
Wie een fiets gaat kopen, heeft meestal een heel goed idee over het type fiets dat hij wil en zelfs ook over het aantal versnellingen waarmee deze uitgerust moet zijn. De verlichting die op de fiets moet daarentegen, dreigt eerder als bijzaak behandeld te worden. Toch is een goede fietsverlichting onmisbaar om te zien en gezien te worden.
Wat zegt de wet over fietsverlichting?
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, moet je fiets voorzien zijn van fietsverlichting. 0ok wanneer het zicht minder dan 200 meter bedraagt, tijdens mist bijvoorbeeld, is het voeren van fietsverlichting verplicht.
Maar wat verstaat de wet onder fietsverlichting? Vooraan moet de fietser een wit of geel licht hebben en achteraan een rood licht. Dat laatste moet ’s nachts minstens 100 meter ver zichtbaar zijn. Beide lichten mogen knipperen, maar het voorlicht mag de tegenligger niet verblinden.

De verlichting mag ook op kleding of een (rug)zak van de fietser worden vastgemaakt, op voorwaarde dat ze goed zichtbaar blijft en in goede staat is. Dat kan vooral handig zijn als je met een zogenaamd voortbewegingstoestel op pad gaat: ook hoverboards, (elektrische) steps, skateboards, monowheels, segways, enzovoort moeten namelijk vooraan en achteraan een licht hebben als het donker is. En mocht je er aan twijfelen: dat geldt ook voor kinderfietsen, vouwfietsen, koersfietsen en mountainbikes.
Meer hierover in dit artikel over verplichte fietsuitrusting.
Zien en gezien worden
Een goede fietsverlichting zorgt er in de eerste plaats voor dat andere weggebruikers jou tijdig opmerken. Rijd je ‘s avonds voornamelijk in goed verlichte stadskernen, dan volstaat een basisverlichting met een lichtsterkte tussen 50 en 100 lumen. Die eenheid vind je doorgaans op de verpakking van fietsverlichting: hoe meer lumen, hoe meer lichtopbrengst.

Rijd je vaak over minder goed verlichte wegen, dan kies je beter voor een lichtsterkte van 100 tot 500 lumen. Ga je ook op pad langs niet verlichte wegen, dan opteer je best voor fietsverlichting met een sterkte groter dan 500 lumen.
Hou er wel rekening mee dat je de fietsverlichting zo richt dat ze tegenliggers niet kan verblinden.
Vaste of losse fietsverlichting
Je kunt kiezen voor vaste of losse (verwijderbare) fietsverlichting. Vaste verlichting is op je fiets vastgeschroefd en wordt gevoed door een dynamo op de voorvork of in de naaf. Het voordeel van een naafdynamo is dat deze niet slipt bij regen en minder kwetsbaar is dan de klassieke dynamo die op je voorvork staat en die je tegen het voorwiel klikt.

Losse fietsverlichting werkt op batterijen en is soms minder krachtig. Je bevestigt ze op je kleding of rugzak, het stuur of de zadelpen. Het voordeel van losse verlichting is dat ze blijft branden als je stilstaat of stopt. Het nadeel is dat losse fietsverlichting werkt op batterijen die uiteraard nog voldoende krachtig moeten zijn.
Gelukkig vind je vandaag een erg ruim aanbod aan losse fietsverlichting die je makkelijk kan opladen met een usb-kabel. Bovendien zijn ze doorgaans uitgerust met energiezuinige maar krachtige led-lampen.
Veiligheidshesjes
Tot slot verhogen ook reflecterende gadgets en veiligheidshesjes de veiligheid van zwakke weggebruikers aanzienlijk. Maak je kinderen er van jongs af vertrouwd mee. Vinden ze zo'n hesje maar niets? Pimp het dan met stickers en buttons van hun favoriete film, meidengroepje of boysband. Alles is goed als ze het hesje maar dragen, want het kan letterlijk levensreddend zijn.

Ook volwassenen hebben er alle baat bij om goed uitgerust op weg te gaan met de fiets. Meer hierover in dit artikel over fietsen in alle weersomstandigheden.
Rijd zonder zorgen, dankzij fietsbijstand
Problemen met je remmen, een lekke band, een ongeval, vandalisme, ... Met de Touring Bike fietsbijstand geraak je altijd thuis, ongeacht of je nu met een gewone of een elektrische fiets rijdt. En zelfs als er zich een probleem voordoet voordat je thuis vertrekt, kan je een beroep doen op onze unieke fietsbijstand.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.