De Fiat Tipo is ondertussen een jaar of vijf op de markt, en dus drong een verjongingskuur zich op. Alle uitvoeringen van het model kregen een esthetische en technische make-over. Maar het grote nieuws is de komst van de wat stoerdere Cross-versie.

De essentie
De Fiat Tipo werd gelanceerd in 2016 en staat wereldwijd in heel wat landen in de showrooms. Hij is verkrijgbaar als vierdeurs of vijfdeurs en dankt zijn succes aan z'n slimme positionering. Het is immers een wagen die tussen de budgetmodellen en de instappers van de grote constructeurs in zit.
Voor hun vijfde verjaardag hebben alle versies van de Tipo een grondige opfrisbeurt gekregen. De belangrijkste vernieuwingen zijn de komst van de Cross-versie (vijfdeurs), maar ook de nieuwe 1.0 benzinemotor met turbo uit de FireFly-familie. Het is die verfrissende en jong ogende versie die we aan de tand mochten voelen. Het Italiaanse model heeft een vanafprijs van 24.250 euro, is bijzonder goed uitgerust en vormt daardoor een interessante keuze in vergelijking met de concurrentie.
Het segment
De Fiat Tipo Cross meet 4,38 meter en valt daardoor in het C-segment (dat van de compacte berlines). Andere spelers in deze klasse zijn de Ford Focus, de Volkswagen Golf, de Mercedes A-klasse, de Kia Ceed, de Hyundai i30 en de Opel Astra. De concurrentie is hier bikkelhard en de Fiat Tipo moet opboksen tegen modellen die soms al decennialang op de Europese markt aanwezig zijn.

Wat er verandert
Sinds de introductie van de Tipo in 2016 zijn er wereldwijd al 700.000 exemplaren van verkocht. Het model is dus een succes ... maar niet in Europa. Door zijn positionering tussen de lowcostmodellen en de instappers van de algemene constructeurs ontbrak het de wagen aan een duidelijk imago. Deze beter uitgeruste en afgewerkte versie moet daar verandering in brengen. Met deze facelift wil de Italiaanse constructeur de Tipo dan ook een nieuw elan geven.
Design
Met de Tipo Cross wil Fiat zijn karretje aan de succestrein van de cross-overs en SUV's haken, door de compacte berline een ruige en robuuste look te geven. Tijdens de opfrisbeurt kreeg het model een nieuwe snoet, waarbij het logo voortaan in grote letters op de grille met honingraatstructuur prijkt. Ook de koplampen kregen een nieuw design en beschikken voortaan over ledtechnologie. Bovendien hebben de ingenieurs de bumpers aangepast om het lijnenspel meer dynamiek te geven. De Cross-versie onderscheidt zich verder door zijn 4 cm grotere bodemvrijheid, bredere wielkasten, zijschorten en contrasterende beschermende plastics op de bumpers.
De Tipo Cross is niet alleen hoger dan de gewone versie, maar ook 7 cm langer, wat alles te maken heeft met zijn ‘body kit’. Kers op de taart zijn trouwens de brede banden en de leuke velgen van 17 inch. Waar je het eerste model van de Tipo nog kon verwijten een grijze muis te zijn, voegt de Cross toch die extra toets toe, waardoor de wagen veel aantrekkelijker is dan vroeger.

Binnenin
In het interieur krijgen we nieuwe bekledingen voor de stoelen en op bepaalde uitvoeringen is er een digitaal instrumentenbord van 7 inch. Het is gekoppeld aan het Uconnect 5-infotainmentsysteem met 10,25-inch aanraakscherm uit de nieuwe Fiat 500, dat zich bovenop het dashboard bevindt. Verder is er een nieuw stuur en ook de bedieningselementen voor de airco zijn vernieuwd. Dankzij al die aanpassingen ziet het interieur van de Tipo er een stuk beter uit, ook al zijn er nogal wat harde plastics die de pret komen vergallen.
Fiat levert echter de nodige inspanningen en de kwaliteit van de afwerking is er merkelijk op vooruitgegaan. Een belangrijke troef van de Tipo is dat dit zowel voor- als achterin een heel ruime wagen is, met veel beenruimte. Ondanks de eerder beperkte buitenafmetingen (4,38 m) heeft het model een grote koffer van 440 liter, en zelfs een laadvolume van 1.540 liter met neergeklapte achterbank.
Uitrusting
De Tipo Cross beschikt standaard onder meer over 6 frontale airbags, Apple CarPlay & Android Auto en manuele airco. In de duurdere uitvoeringen komen daar 17"-velgen, een 7"-display, automatische airco, een centrale armsteun vooraan, mistlichten, ledkoplampen en 10,25"-navigatie bij. De 2.200 euro goedkopere City Cross is een wat kalere versie van deze cross-over, die op stalen 16''-velgen staat.

Onder de motorkap
De 1.0 benzine van de FireFly-familie heeft een vermogen van precies 100 pk en is bedoeld als vervanger van de 1.4 met 95 pk en de 1.4 T-JET met 120 pk. Bijzonder aan deze driecilinder is dat het maximale koppel van 190 Nm al beschikbaar is bij 1.500 tpm, waardoor je eigenlijk nooit hoog in de toeren moet om optimale prestaties te halen. Helaas is de motor uitsluitend verkrijgbaar met een manuele vijfbak. Voor klanten die veel kilometers doen, heeft Fiat ook twee diesels in de catalogus staan: de 1.3 met 95 pk en de 1.6 met 130 pk.
Onderweg
Voor onze test kregen we de kans om met de Tipo Cross 1.0 de weg op te gaan. De nauwelijks hoorbare kleine motor toont zich in de stad vrij gretig, maar durft wat te sputteren in de lage toerentallen. Hij kwijt zich echter goed van zijn taak en voelt veel aangenamer aan dan de oude 1.4, die toch wat ruw overkwam. Op de snelweg lijkt het nerveuze gedrag te verdwijnen en is de motor ondanks het beperkte aantal versnellingen heel stil. Al bij al vinden we deze Tipo best aangenaam voor dagelijks gebruik, wat aansluit bij zijn beoogde rol als doordachte gezinswagen.

Verbruik
Door het mooie beschikbare koppel bij lage toeren hoef je de 1.0 eigenlijk zelden op zijn staart te trappen. Hierdoor blijft het verbruik binnen de perken en mag je zo'n 6 à 7 liter per 100 km verwachten op een gemengd traject. Dat is in elk geval minder dan de benzinemotoren die eerst in de Tipo zaten. Toch missen we een zesde versnelling die het verbruik tijdens snelwegritten nog wat had kunnen verlagen.
Budget
De Fiat Tipo Cross is verkrijgbaar vanaf 22.050 euro als je kiest voor de City-versie. Voor de door ons geteste Cross-versie betaal je minstens 24.250 euro. Interessante opties zijn het Comfort Plus Pack met sleutelvrij starten en achteruitrijcamera (500 euro), verwarmde stoelen (250 euro) en in de hoogte regelbare stoelen (100 euro). Voor de prachtige Arancio Paprika-kleur betaal je een meerprijs van 550 euro.

Conclusie
Met deze facelift wordt de Tipo volwassen. De Cross ziet er heel wat aantrekkelijker uit en staat met zijn overtuigende nieuwe benzinemotor voor een tweede jeugd als leuk ogende ‘pseudocross-over’. Dankzij de onmiskenbare troeven en de zeer interessante prijs voor de geboden uitrusting is de Tipo Cross zeker het overwegen waard.
Technische fiche Fiat Tipo Cross 1.0
- Motor: driecilinder benzine; 999 cm³; 100 pk - 190 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manuele vijfbak
- L/b/h (mm): 4.386/1.802/1.556
- Leeggewicht (kg): 1.335
- Koffervolume (l): 440-1540
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 12,2
- Topsnelheid (km/u): 183
- Gem. verbruik (l/100 km): 5,5
- CO2-uitstoot (g/km): 130
- Prijs (€): 24.250
- BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 123 - 151,93
- BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 169,44 - 120,37
Troeven
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Binnenruimte
- Geluidsisolatie
- Sympathieke look
Minpunten
- Kwaliteit van bepaalde kunststoffen
- Manuele vijfbak
- Geen automaat
- Geen Cross-versie voor de break
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.