Image

De DS 4 is comfortabeler dan zijn rivalen. Voor ons is dit dan ook de eerste DS waarvan we bijna nergens "ja maar" kunnen zeggen.


Deze nieuwe DS 4 betekent echt een keerpunt, zowel qua design als qua technologie. Naar onze bescheiden mening heeft de fabrikant met zijn nieuwe compacte auto misschien wel het meest homogene recept gevonden.


DS 4
De auto maakt indruk met zijn strak design!


De essentie

De ‘4’ markeert de terugkeer van DS in de compacte categorie na een afwezigheid van 3 jaar. Zijn missie: een premium aanpak bieden die afwijkt van die van de onvermijdelijke Mercedes A-klasse, de BMW 1 Reeks en de Audi A3. Mission impossible? De Franse auto heeft in ieder geval alles in huis om zijn ambities waar te maken: een non-conformistisch maar verleidelijk design, een interieur dat echt uniek is in zijn genre en een paar geavanceerde snufjes waar zelfs de Duitse concurrentie niet over beschikt.

De DS 4 is verkrijgbaar als benzine, diesel, plug-inhybride en vanaf 2024 zelfs 100% elektrisch, en laat dus niemand in de kou staan. Het is een auto die er staat, zonder complexen, en die zelfs in zijn weggedrag het verschil weet te maken. Hij heeft een actieve rijstijl, maar is vooral een stuk comfortabeler dan zijn rivalen. Eigenlijk is dit de eerste DS waar we bijna nergens “ja maar” op kunnen zeggen.

DS
Met zijn grote wielen en aflopende daklijn mag het profiel vanuit elke hoek gezien worden.


Het segment

Ondanks al zijn kwaliteiten krijgt de DS 4 geen rode loper uitgerold. De auto is immers een nieuwkomer in een segment waar de concurrenten Mercedes, Audi en BMW heten. Maar het ontbreekt de Franse uitdager niet aan overtuigende argumenten, dus wij hopen dat hij geen genoegen zal moeten nemen met de kruimels.


Wat er verandert

In vergelijking met de vorige DS 4 (die gemakkelijk te vergeten valt), is de verandering behoorlijk radicaal. De nieuwe generatie laat zien dat het merk een identiteit, een persoonlijkheid heeft gevonden, en dat is precies waar het zijn voorganger aan ontbrak.

DS
De beperkte achterruit kan het zicht belemmeren, al zal de camera je in dat geval te hulp snellen.


Design

Het design is eigenlijk de voornaamste reden waarom wij deze 4 de meest geslaagde DS vinden. Het is origineel en karaktervol, maar lang niet zo ‘vergezocht’ als dat van de DS 3 Crossback. En het is vooral minder anoniem dan de DS 7 Crossback en de recente DS 9 berline. Als het design van het merk een bepaald pad moet volgen, dan is het dit wel.


Interieur

De DS 4 hanteert dezelfde aanpak als de SUV DS 7: de klant kan kiezen uit verschillende ‘sferen’ die allemaal even verfijnd zijn, de kwaliteit is premiumwaardig en zaken als de airco en de vensterbediening geven absoluut geen déjà-vu gevoel. “Het lijkt wel een auto uit de toekomst”, zei onze 10-jarige zoon. Het is duidelijk dat de DS zijn belofte van ‘luxe anders’ weet waar te maken.


Uitrusting

Op dit gebied hoeft de DS 4 zich niet te schamen ten opzichte van zijn concurrenten. Integendeel zelfs. Want welke van de onaantastbare Duitse auto's heeft onderaan de console een klein touchpad waarmee je je favoriete functies kan activeren door er simpelweg met je vingertop over te gaan? Welke rivaal heeft masserende zetels, of een systeem met nachtzicht? Om maar te zeggen dat het woord premium zeker niet licht wordt opgevat ...


Onder de motorkap

Wat motorisaties betreft, is de keuze behoorlijk uitgebreid, van benzine (130, 180 of 225 pk) over diesel (130 pk) tot plug-inhybride (225 pk en een elektrisch rijbereik van 54 km). Elke DS 4 heeft voorwielaandrijving en beschikt, zoals het een premium auto betaamt, over een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen.

DS
(Nog) geen 100% elektrische versie.


Onderweg

Gebouwd op een platform dat al goed ingeburgerd is bij Peugeot en Citroën, heeft de DS 4 niets meer te bewijzen als het op wegligging en precisie aankomt. Maar in tegenstelling tot zijn Duitse rivalen doet hij niet mee met het spelletje ‘wie is de sportiefste?’. De auto geeft de voorkeur aan comfort, met name door de actieve vering die voortdurend aangepast wordt dankzij sensoren die een paar meter van tevoren de gebreken van het wegdek ‘lezen’. Nog iets wat je nergens anders zal vinden trouwens ... En als de DS 4 even aangename zetels had als een Citroën, zouden we hem zelfs een 11/10 geven.

DS
De DS 4 trekt volop de kaart van het comfort.


Verbruik

Op dit vlak valt eigenlijk niets bijzonders te melden: onze test leverde een gemiddelde op van 6,7 l/100 km, wat iets meer is dan de 6,5 liter die de fabrikant opgeeft voor onze 180 pk benzineversie met automatische versnellingsbak en volledige uitrusting. Lang niet slecht!


Budget

De vanafprijs van de DS 4 bedraagt 28.400 euro, voor een benzineversie met 130 pk. De optielijst is behoorlijk lang, maar van één ding mag je zeker zijn: de prijs van een DS zal niet zo snel oplopen als die van een Duitser naarmate je meer vakjes aankruist. En dan heb je natuurlijk ook nog de belastingen die aan dit soort hybride gekoppeld zijn: laag in Vlaanderen, hoog in Wallonië en Brussel!

DS 4


Conclusie

De belangrijkste handicap van de DS 4 om een plekje te veroveren tussen de compacte premiummodellen is ... dat hij niet Duits is. Maar als je een beetje nieuwsgierig bent en je snobisme even opzij zet, ontdek je een bijzonder coherente, homogene auto die meer dan genoeg in z’n mars heeft om je ego te strelen.


Technische fiche DS 4

  • Motor: 4-cilinder benzine, hybride, 1.598 cm3, 180 pk - 250 Nm
  • Versnellingsbak: achttrapsautomaat
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • L/b/h (mm): 4.400/1.866/1.490
  • Leeggewicht (kg): 1.653
  • Koffervolume (l): 390
  • Tankinhoud (l): 40
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 1,3
  • CO2 (g/km): 29
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,7
  • Topsnelheid (km/u): 233
  • Prijs (€): 38.400
  • BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 2.478 - 292,38
  • BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 46,23 - 148,83

Troeven

  • Atypische look
  • Laag verbruik
  • Comfort
  • Avant-gardistische technologie

Minpunten

  • Geluiddemping bij het optrekken
  • Beperkte ruimte achterin
  • Complex instrumentenbord
  • Veel optionele uitrusting

Maak je fiets lenteklaar

Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!