Schade aan de carrosserrie van je wagen? Zo hersteld!
Schade oplopen aan de carrosserie van je auto is nooit leuk. Na een botsing volgt de onvermijdelijke kost van de herstelling. Wanneer je jouw bumper beschadigt, krassen in de lak veroorzaakt of met je zijspiegel ergens tegenaan tikt, denk je meteen: “hoeveel gaat dat kosten?”. De uiteindelijke prijzen kunnen sterk variëren, vandaar dit overzicht.
De wereld van carrosserieherstel is constant in ontwikkeling. Nieuwe technologieën werken sneller of zijn goedkoper, maar auto’s worden dan weer complexer. Hieronder vind je verschillende situaties per onderdeel en een richtprijs voor enkele herstellingen.
In verband met je verzekering ga je best na wat het slimste is; franchise betalen of de prijs van de herstelling zelf betalen. Wanneer je zelf opdraait voor een herstelling, is het handig om eerst verschillende carrosseriebedrijven te vergelijken.
- Zijspiegel herstellen
- Bumper herstellen
- Voorkant carrosserie
- Gardebou of vleugel
- Motorkap en dak
- Steenslag in carrosserie
- Velgen herstellen
- Deur herstellen
- Kofferdeksel herstellen
- Dorpel herstellen
- Achterkant van carrosserie herstellen
- Lichten herstellen
- Autoruit herstellen
- Flank herstellen
Zijspiegel herstellen
Zijspiegels steken ver uit de flanken en worden bij manoeuvres dus makkelijk geraakt. Kijk maar eens naar palen en muren in parkeergarages; vaak merk je hier strepen, afkomstig van de lak op zijspiegels en de carrosserie. Deze parkeerschade is snel hersteld door de spiegelkap te herspuiten of eventueel spotrepair toe te passen. Dit kost je dan zo’n €150 incl. BTW.
Bij hoge snelheid zal de zijspiegel barsten of zelfs volledig afbreken en moet deze vervangen en in de juiste kleur gespoten worden. In dit geval is de prijs al snel meer dan €250.
Een beschadigde bumper herstellen
Bumpers zijn de onderdelen van de carrosserie die het meest getroffen worden. Gescheurde of ingedrukte bumpers kunnen gemakkelijk worden hersteld. Er bestaan verschillende herstelmethodes zodat de bumper niet steeds vervangen moet worden.
Met een spotrepair kan men de herstelling klein en goedkoop houden. Hierbij wordt bijvoorbeeld enkel de beschadigde hoek van de bumper gespoten. Is de bumper op verschillende plaatsen beschadigd, dan is het beter om de bumper volledig te spuiten.

De prijzen van bumperreparaties variëren aanzienlijk, afhankelijk van de ernst van de schade. Bumpers hebben tegenwoordig ook een heleboel sensoren die het rijden en manoeuvreren vergemakkelijken maar de reparatiekosten kunnen verhogen.
De prijzen variëren van een dikke €200 om een bumper met spotrepair te herstellen tot honderden euro's om een gloednieuwe bumper op een premium wagen te plaatsen en in de juiste kleur te spuiten.
Voorkant carrosserie herstellen
Als de hele voorkant van je wagen getroffen is, zijn er verschillende onderdelen van de carrosserie geraakt. Denk hierbij aan de voorbumper, de grille, de motorkap, en mogelijk ook de lichtblokken.

In zo’n geval is het vaak onmogelijk om op basis van foto’s de schade te bepalen. Een carrossier of mecanicien zal onder de motorkap moeten kijken om de schade en de kosten te kunnen ramen. Als er mechanische schade is, zullen de prijzen ook snel vrij hoog oplopen!
Gardebou of autovleugel herstellen
De gardebous, spatborden of “vleugels” van je auto kunnen uit kunststof, aluminium of staal gemaakt zijn. Er is gelukkig steeds een goede oplossing om schade te herstellen, ongeacht het materiaal!
Een gescheurde vleugel uit kunststof wordt gemakkelijk vervangen omdat deze doorgaans goedkoop is. Dat kost dan enkele honderden euro’s voor het nieuwe onderdeel en het spuiten van de carrosserie. Afhankelijk van de grootte van de beschadiging kan een herstelling soms toch nog aangewezen zijn. Aluminium of stalen vleugels worden meestal hersteld en gespoten. Wanneer er geen spotrepair gebruikt kan worden, zal de kost ongeveer hetzelfde zijn afhankelijk van de ernst van de schade.
Kleine deukjes in de vleugel komen zeer frequent voor en kunnen snel worden uitgedeukt. Indien de verf niet beschadigd is spreekt men van uitdeuken zonder spuiten UZS (of paintless dent repair - PDR). Dat kan doorgaans zeer goedkoop, met prijzen vanaf €75.
Motorkap en dak herstellen
Omdat de motorkap een groot quasi-horizontaal vlak van de carrosserie is, is dit onderdeel zeer gevoelig voor zaken als hagelschade. Na een zware hagelbui bestaat de kans dat de motorkap vol kleine deukjes zit. Gelukkig kan dit soort schade in vele gevallen hersteld worden dankzij uitdeuken zonder spuiten (UZS) vanaf een kleine kost rond de €75 per deuk.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij parkeren onder een eik of kastanjeboom. Het zou je verbazen wat voor schade de vallende eikels en kastanjes veroorzaken. Net zoals bij hagel komen er deukjes in de motorkap en kunnen deze op dezelfde manier worden hersteld.
Vogeluitwerpselen maken geen deuken maar zijn zeer agressief voor de lak. Er zit na een tijdje niets anders op dan de motorkap te herspuiten. Met een beetje geluk kan een spotrepair soelaas brengen. De prijs voor het spuiten van een hele motorkap is daarentegen al snel €450.
Het dak loopt vaak gelijkaardige schade op als de motorkap, omdat dit ook een horizontaal vlak is. De uitzondering is schade door steenslag.
Steenslag in carrosserie herstellen
De voorkant van de carrosserie en zelfs de gebogen voorkant van de motorkap zijn gevoelig voor steenslag. Zulke steenslag veroorzaakt kleine putjes in de lak. Soms kan deze lakschade verholpen worden met zogenaamde ‘retouches’ maar vaker moeten de onderdelen effectief gespoten worden.
Indien er niet teveel steenslagen zijn kan een spotrepair misschien voldoende zijn, wat altijd een mooiere prijs met zich meebrengt. De motorkap is moeilijker en moet meestal helemaal herspoten worden (zie hierboven).
Velgen herstellen
Velgen zijn dikwijls de trots van de eigenaar van de wagen. Maar, hoe mooier en duurder de velgen, hoe gevoeliger ze zijn voor schade. Lage profiel banden, brede velgen en scherpe stoepranden vormen geen ideale combinatie.

De rand van een velg is niet bestand tegen het schuren tegen de stoeprand. Wanneer de vernis beschadigd raakt, gaat de velg snel oxideren. Het is dus belangrijk - en vaak ook goedkoper - om deze zo snel mogelijk te herstellen!
De meeste stoeprandschade kan door middel van spotrepair in de carrosserie worden hersteld. Sommige speciale velgen zijn moeilijk te herstellen. Een kwalitatieve herstelling van een velg kost al snel €150 of meer. Een nieuwe velg is vele malen duurder. Sommige speciale velgen zoals de Diamond Cut velgen zijn moeilijker te herstellen en vergen aangepaste technieken. De herstelling van een Diamond Cut velg loopt al snel op tot 250 € of meer.
Deur herstellen
Even verstrooid en je deur geopend tegen een obstakel, of misschien een voorrang vergeten? Dan zit je met krassen of deuken in de deur. Deuren kunnen zonder probleem hersteld worden. Indien de krassen niet diep zijn maar eerder oppervlakkig, kan polieren van de carrosserie soms al voldoende zijn. Dat hoeft niet meer dan €100 te kosten.
Is de deur effectief ingedrukt dan zal de plaatslager de deuk eruit halen en moet de deur gespoten worden. Ook de omringende onderdelen worden dan meestal uitgeneveld. De prijzen gaan dan al snel boven de €300. Is de verf niet beschadigd dan kan spotrepair in de vorm van uitdeuken zonder spuiten de oplossing zijn. In het slechtste geval moet je de deur vervangen. Dat kost je enkele honderden euro’s extra.
Dorpel herstellen
Dorpelschade, drempelschade of schade aan de onderkant van de carrosserie zijn allemaal synoniemen voor dezelfde schade. Deze is dikwijls een gevolg van een bocht die iets te scherp werd genomen achter een paaltje of bloembak, of rand.
Als de schade zich beperkt tot de dorpel en er geen deuren ook beschadigd zijn, kan deze meestal goedkoop worden hersteld voor minder dan €300. Zijn de deuren ook geraakt, dan loopt de prijs op (zie hierboven).
Kofferdeksel/kofferklep herstellen
Afhankelijk van type auto kan de kofferklep ook geraakt worden door hagelschade. Zoals bij de meeste hagelschade is uitdeuken zonder spuiten hier de ideale oplossing. Verder is het oppassen geblazen met het plaatsen van voorwerpen op een (open) kofferdeksel, bijvoorbeeld tijdens het zoeken van je sleutel. Dit gaat geregeld gepaard met krassen in de lak.
Afhankelijk van de diepte van de kras zal er gepolijst of gespoten moeten worden. Vele kofferkleppen zijn ook aan de rand beschadigd. Meestal wordt deze schade veroorzaakt in parkings met een laag plafond waarbij het kofferdeksel bij het openen het plafond raakt. Het herstellen van een kofferklep kost tussen de 150 en 400 euro.
Achterkant van carrosserie herstellen
Een beetje te snel achteruit gereden? Of heeft de bestuurder achter jou je niet gezien? Als de hele achterkant van je wagen getroffen is, zijn er meestal verschillende onderdelen beschadigd. Onder andere de bumper, de kofferplaat en een lichtblok kunnen getroffen zijn. De schade van een stevige aanrijding loopt al snel op tot boven de €1.000 aan herstelkosten!
Lichten herstellen
De koplampen van een wagen zijn van kunststof vervaardigd en zijn dus gevoelig aan krassen en onderhevig aan slijtage. Zand en stof zullen bij hoge snelheid de glans van de lichten wegschuren. Matte of gekraste koplampen kunnen makkelijk in ere hersteld worden door ze te polijsten.

Een goede verlichting is belangrijk voor je veiligheid, aarzel dan zeker niet om ze tijdig te herstellen. Het polieren van één koplamp hoeft niet veel te kosten. Werkt de koplamp niet meer? Dan is het aangeraden ze zo snel mogelijk te vervangen!
Autoruit herstellen
Naast alle typische carrosserieschade zijn het de autoruiten die het vaakst beschadigd raken. Vrijwel elke bestuurder maakte het al mee: een sterretje of barst in de autoruit (meestal de voorruit).
Wanneer het om een klein sterretje gaat, kan dit meestal worden hersteld met moderne technieken. Is de schade groter of is de ruit gebarste, dan moet je de autoruit vervangen.
Flanken van carrosserie herstellen
We hebben het hier meestal over accidentele schade en vandalisme. Een fietser die zijn evenwicht verliest, een kindje dat leert fietsen, een winkelkarretje dat blijft rijden, de afmeting van de wagen verkeerd ingeschat .. we kennen het allemaal. Deze accidentele schade is snel gebeurt. Meestal zijn er verschillende panelen geraakt, waaronder beide deuren (zie hierboven). Een volledige flank spuiten kost al gauw €1.000 en dit is dan een prijs zonder plaatwerk en onderdelen.
Verzekering of eigen zak?
Er is uiteraard geen goed of fout antwoord op deze vraag, aangezien het volledig afhangt van je persoonlijke situatie. Je weegt best even af wat de eventuele franchise zou zijn bij een herstelling via de verzekering. Als de prijs van de herstelling niet uitermate verschilt, kan het interessant zijn om de herstelling zelf te betalen! Hier vind je alvast enkele tips om de juiste garage te vinden.
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.