Na de i3 en de iX3 lanceert BMW met de iX zijn echte elektrische offensief. Deze imposante SUV belichaamt alles wat het Duitse merk te bieden heeft op het gebied van elektrificatie, en effent zo het pad voor de toekomst van de fabrikant.

De essentie
De BMW iX moet de belichaming worden van de omslag naar elektrische mobiliteit waarvoor de constructeur zich geëngageerd heeft. De stijl is dan ook opzettelijk afwijkend en uitgesproken massief. Ook het interieur is volledig nieuw, met een strak dashboard met een dubbel scherm dat naar de bestuurder gericht is. De lange wielbasis, nodig om plaats te bieden aan de grote batterij in de vloer, maakt dat er binnenin veel ruimte gecreëerd wordt, vooral voor de achterpassagiers.
De iX is verkrijgbaar in twee versies: de xDrive 40 met 326 pk en de xDrive 50 met 523 pk, allebei aangedreven door twee elektromotoren op elke as voor vierwielaandrijving. De iX xDrive 40 is uitgerust met een batterij van 71 kWh en belooft een rijbereik tot 425 km; de xDrive 50 heeft een batterij van 105,2 kWh voor een actieradius tot 630 km tussen twee laadbeurten.

Het segment
Elektrische SUV's verschijnen in bosjes op de markt en geen subsegment wordt gespaard. Maar aan de bovenkant van het gamma, waar we de iX aantreffen, is er nog niet veel concurrentie. Daar treffen we momenteel enkel de Audi e-tron aan, en natuurlijk ook de verbluffende Tesla Model X. Hoewel die laatste al zes jaar oud is, is hij nog altijd de maatstaf als het op efficiëntie aankomt, al zal je in Europa nog lang moeten wachtenop de gerestylede versie.
Wat er verandert
Alles, of toch bijna alles. De iX breekt in elk opzicht met de andere producten van BMW. Niet alleen qua stijl, maar ook qua interieurdesign, dat veel futuristischer en strakker is dan bij de traditionele modellen. En uiteraard ook op het vlak van technologie, aangezien de verbrandingsmotoren waaraan de constructeur zijn reputatie te danken heeft nu plaatsmaken voor elektromotoren.

Design
Het design is wellicht het meest besproken kenmerk van de iX. De grote, verticale grille was al het onderwerp van veel discussie toen hij voor het eerst geïntroduceerd werd; nu is hij op de iX vergroot tot een nog nooit gezien formaat. En de rest van het ontwerp is al even controversieel, met een massieve en redelijk zware vormgeving die niet echt de dynamiek uitstraalt waar de fabrikant doorgaans graag mee uitpakt.

Interieur
Het interieur is verrassend strak, met een zwevend dashboard met twee schermen die naar de bestuurder toe gebogen zijn. Toch heeft BMW ervoor gekozen om naast de aanraakschermen ook een duimwiel te voorzien om de belangrijkste functies van de auto te bedienen. De inzittenden hebben meer dan genoeg plaats en de kofferruimte is praktisch, al is 500 liter nu niet bepaald uitzonderlijk voor een auto van 5 meter lang.
Uitrusting
Alles wat BMW te bieden heeft op het vlak van comfort en veiligheid is beschikbaar in de iX. Maar geheel in de traditie van Duitse premiumauto's zal je diep in je portefeuille moeten tasten voor de meer geavanceerde functies, zoals Active Lane Keeping Assist, automatisch rijden in files en Laserlight-lampen.
Onder de motorkap
De iX is bij zijn lancering verkrijgbaar in twee versies, allebei met twee elektromotoren op elke as. Die van de iX xDrive 40 leveren respectievelijk 190 en 200 kW, met een gecombineerd maximumvermogen van 240 kW (326 pk). De iX xDrive 50 voegt daar achteraan 30 kW aan toe en brengt zo het gecombineerde vermogen op 385 kW (523 pk). Binnen een paar maanden krijgen deze twee versies ook nog eens het gezelschap van de ruim 600 pk sterke iX M60!
Onderweg
Met meer dan genoeg vermogen en een onderstel dat is afgesteld zoals alleen BMW dat kan, biedt de iX xDrive 50 een zeer aangenaam rijgedrag. De onmiddellijke respons - eigen aan elektromotoren - verleent de SUV een heuse dynamiek en doet ons zijn kolossale gewicht (meer dan 2,5 ton!) vergeten. De (optionele) luchtvering mag serieus aan de bak, maar slaagt daar wonderwel in, al gaat dat ten koste van een nogal stevige demping.
Verbruik
BMW belooft tot 425 km voor de 71 kWh batterij van de iX xDrive 40, en tot 630 km voor de iX xDrive 50 met zijn grotere batterij van 105,2 kWh. Met die laatste haalden we een gemiddelde van 22,5 kWh, wat aan de bovenkant zit van de WLTP-certificering (19,8 – 23 kWh). Maar dat betekent toch nog een reëel rijbereik van bijna 500 kilometer, met name dankzij een goede energierecuperatie tijdens het remmen.

Budget
De iX, BMW's technologische paradepaardje, is duur. Heel duur zelfs. Zijn basisprijs van 81.200 euro (de iX xDrive 40) is bijna 10.000 euro hoger dan die van de Audi e-tron 50 quattro, een auto met vergelijkbare prestaties. Al helt de uitrustingsbalans wel over in het voordeel van BMW. Opteer je voor de xDrive 50-versie, dan zal je daar nog eens 21.650 euro moeten bijtellen, met een vanafprijs van meer dan 100.000 euro (102.850 euro om precies te zijn).
Conclusie
Achter zijn opmerkelijk design is de BMW iX zonder twijfel de meest dynamische elektrische SUV van het moment. Bovendien slaagt hij erin om niet te gulzig te zijn, wat hem een mooi reëel rijbereik oplevert, ruim voldoende om er je gezinswagen van te maken. Jammer genoeg zijn dit stuk voor stuk kwaliteiten die veel geld kosten, zelfs naar premiumnormen.
Technische fiche BMW iX xDrive 50
- Motor: 2 elektromotoren, 523 pk - 765 Nm
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- L/b/h (mm): 4.953/1.967/1.696
- Leeggewicht (kg): 2.510
- Koffervolume (l): 500
- Rijbereik (km): 630
- 0 tot 100 km/u (sec.): 4,6
- Topsnelheid (km/u): 200
- Prijs (€): 102.850
- BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 61,5 - 83,56
- BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 0 - 0
Troeven
- Hoogstaande kwaliteit
- Ruimte voor de passagiers
- Dynamisch weggedrag
- Overtuigend reëel rijbereik
Minpunten
- Polariserende stijl
- Elitaire prijzen
- Stugge demping
- Zware wagen
Meest recente artikelen
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Oostenrijk
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Oostenrijk te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.