De Renault ZOE mag de pionier van de moderne elektrische stadswagens genoemd worden. Bij deze update is vooral gesleuteld aan het rijbereik en de binnenafwerking. De prijs blijft echter hoog, en dus biedt Renault ook de mogelijkheid om de batterijen te huren.
De essentie
Na zeven jaar en zowat 160.000 verkochte exemplaren krijgt de ZOE, de pionier onder de elektrische stadswagens, zijn grondigste update tot nu toe. Niet alleen het rijbereik neemt toe (dankzij de nieuwe batterij), ook het interieur werd onder handen genomen. Aan dat alles hangt natuurlijk een prijskaartje, maar de pijn wordt verzacht door de huurformule die Renault voor de batterijen heeft uitgewerkt. Voor dezelfde versie betaal je bijvoorbeeld € 32.600 bij aankoop van de batterijen en € 24.400 als je de batterijen huurt (€ 74 tot € 124/maand).

Het segment
We bevinden ons in het segment van de elektrische auto's, waar het aanbod vandaag steeds sneller toeneemt. Als stadswagen was de ZOE op dat vlak een echte voorloper. Hij staat immers al meer dan zeven jaar in de catalogus. Het Franse model is niet de enige elektrische pionier (denk maar aan de Peugeot Ion of de niet langer verkrijgbare Mitsubishi I-Miev), maar qua verkoopcijfers en prestaties mag de ZOE de markleider in dit specifieke segment genoemd worden. Merk op dat de gloednieuwe Seat Mii een te duchten rivaal wordt, met name door zijn lagere prijs. En nu ook de Peugeot 208 en de Opel Corsa eraan komen, belooft de concurrentie intens te worden.

Wat er verandert
Mogen we bij deze 2020-versie spreken van een nieuwe generatie? Ondanks de nieuwe neus, de nieuwe motorkap, nieuwe achterlichten en enkele aerodynamische aanpassingen blijven de verschillen tussen de oude en de nieuwe ZOE immers beperkt. Bovendien is het platform gebaseerd op wat al bestond, ook al merken we wel degelijk een evolutie, zeker qua autonomie en uitrusting (actieve rijstrookcontrole, standaard full led-lichten vooraan en achteraan enzovoort).
Binnenin
Wel volledig vernieuwd is het interieur van de ZOE. De kwaliteit gaat er met sprongen op vooruit en het resultaat ziet er nog altijd modern uit, maar met een klassiekere toets. Het nieuwe digitale instrumentenbord is duidelijker, het vernieuwde infotainmentscherm van 9,3 inch staat verticaal en vooral: het interieur past de kringloopfilosofie toe. Alle kunststoffen zijn gerecycleerd en de elegante grijze stof op het dashboard, de stoelen, de deurpanelen en de middenconsole is vervaardigd uit oude veiligheidsgordels, stoelbekledingen en plastic flessen. De ruimte binnenin is gemiddeld. Vooral achterin is de plaats voor drie volwassenen eerder beperkt, door het smalle koetswerk. De koffer heeft een laadvolume van 338 liter, maar je moet er wel ook de laadkabel in kwijt.


100 of 135 pk
Zoals gezegd heeft het aangepaste platform een positieve impact op het rijbereik. De ZOE kan nu immers gebruikmaken van een accu van 52 kWh, wat een officieel rijbereik (WLTP) oplevert van 386 tot 395 km, afhankelijk van de gekozen versie. Er is namelijk niet alleen de enkele maanden geleden geïntroduceerde motor van 110 pk, maar ook een nieuw exemplaar van 135 pk. De wagen kan opgeladen worden bij maximaal 50 kW. Dat betekent dat het aan een snellader iets meer dan een uur duurt om weer 80% rijbereik te hebben, of iets meer dan 9 uur om de batterijen volledig op te laden via een wallbox thuis. Onze reële autonomie bedroeg ongeveer 300 km. Dat lijkt op zich niet bepaald indrukwekkend en komt niet in de buurt van de officiële waarden, maar lees even hoe we aan dat cijfer gekomen zijn …

Prima rijbereik
We mochten de wagen namelijk testen op een bergachtige route van 230 km en hebben de ZOE van 135 pk op de helft daarvan behandeld als een supersportieve GTI. Zo'n agressieve rijstijl is niet meteen waar de kleine Renault voor bedoeld is, maar het moet gezegd: de elektrische stadsrakker gaf geen krimp. En wat was het leuk om razendsnel te kunnen accelereren en opnieuw versnellen! Kortom: als wij een dergelijk rijbereik halen terwijl we reden als een halve hooligan, lijkt het ons onmogelijk om minder dan 350 km te doen met een volle batterij, behalve misschien als het de stenen uit de grond vriest. Voor dit type wagen volstaat dat rijbereik ruimschoots.

Onderweg
Het blijft indrukwekkend hoe een elektrische wagen accelereert, dankzij het koppel dat meteen beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de stilte aan boord. De ZOE is trouwens vrij goed geïsoleerd wat rij- en windgeluiden betreft. Dat levert een comfortabele stadswagen op, met uitzondering van de afvering misschien. Die kan wat hard aanvoelen voor wie Franse auto’s gewoon is. Nog een troef: de uitstekende wegligging, met een onderstel dat prima presteert en hierbij goed geholpen wordt door het gewicht van de batterijen, die zorgen voor een zeer laag zwaartepunt.

Budget: batterij kopen of huren?
De aankoopprijs blijft hét probleem van alle elektrische wagens. Met een basisprijs van € 32.600 is de ZOE helaas niet de uitzondering op de regel. Dat is echter wanneer je de wagen koopt inclusief batterij. Het kan ook anders: als je de batterij huurt, betaal je € 24.400. De huurprijs bedraagt dan € 74 tot € 124 per maand, afhankelijk van de gekozen formule. Is dat interessant? Wij vinden van wel. Met het prijsverschil betaal je gedurende bijna 8 jaar de huur. En je doet niet meer voordeel wanneer je een elektrische auto na 8 jaar verkoopt (garantieperiode van de constructeur op de batterijen).
Besluit
De nieuwe ZOE heeft ons als geen enkele andere elektrische wagen weten te overtuigen. Dankzij die zeven jaar ervaring heeft Renault de stadsrakker precies kunnen verfijnen waar dat nodig was en bovendien is het rijbereik vandaag echt oké. En dan hebben we het nog niet over de kwalitatieve vooruitgang in vergelijking met zijn voorganger. Bovendien is het met de huurformule van de batterijen mogelijk om een echte elektrische wagen te kopen zonder (al te grote) fortuinen uit te geven.

Technische fiche
Renault Zoé R135
Motor: elektrisch, synchroon; 135 pk – 245 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat
L/b/h (mm): 4.084/1.730/1.562
Leeggewicht (kg): 1.502
Koffervolume (l): 338 - 1.225
Batterijen (kWh): 52
0 tot 100 km/u (sec): 9,5
Topsnelheid (km/u): 140
Rijbereik (km - WLTP): 386
CO2-uitstoot (g/km): 0
Modelreeks: van € 24.400 tot € 37.200
Pluspunten
Uitstekende reëel rijbereik
Verbeterde afwerking
Rijdt heel leuk
Relevante elektrische wagen
Minpunten
Opladen duurt vrij lang
Weinig esthetische veranderingen
Android Auto niet bruikbaar in België
Aankoopprijs
Video
Meest recente artikelen
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Zwitserland
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar of door Zwitserland te rijden bijvoorbeeld.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Spanje?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie trekken. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonovergoten Spanje te rijden bijvoorbeeld.