Bij zijn lancering in 2016 was de Kodiaq de eerste SUV in de geschiedenis van Skoda. Sindsdien is het ook het grootste model in het gamma geworden. Voor de tweede generatie heeft het merk zijn model grondig herzien ...
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Alleen al de buitenkant is een revolutie. De Kodiaq heeft nu een groter formaat: hij is 6 cm langer geworden, 1,8 cm breder en 2,7 cm hoger. De lijnen zijn gladgestreken, wat hem ronder maakt en het massieve uiterlijk van de eerste Kodiaq doet vergeten.

maar introduceert nu voor het eerst ook een oplaadbare hybride.
Ook in het interieur is de upgrade duidelijk merkbaar: je voelt meteen het ‘premiumsausje’ dat Skoda de afgelopen maanden over al zijn modellen heeft gegoten, vooral als je kiest voor de nieuwe, prachtige Cognac-bekleding. Een aanraakscherm van 13 duim overheerst het dashboard en 'fygitale' bedieningselementen (half fysiek, half aanraak), Smart Dials genaamd, zorgen voor een eenvoudige toegang tot de volume- en klimaatinstellingen.
100 km volledig elektrisch

De zes centimeter extra wielbasis komt vooral de inzittenden achteraan ten goede, evenals de bagageruimte, die met 75 liter is toegenomen. Net als zijn voorganger is hij nog altijd verkrijgbaar in versies met benzine (150 en 204 pk) en diesel (150 en 193 pk), maar hij is nu ook beschikbaar met een nieuwe plug-inhybridemotor van 204 pk en een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer.
Deze Kodiaq biedt dus keuze te over. Voor onze testrit kozen we een plug-inhybride van 204 pk. Achter het stuur voelt de Kodiaq veilig en comfortabel aan. Kortom, een voor het oog enorme SUV die zich laat rijden als de meest compacte sedan ...
De Skoda Kodiaq iV 1.5L TSI PHEV in een notendop
- Motor (benzine + elektrisch): 204 pk - 350 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 6-trapsautomaat
- Batterij (kWh): 25,7
- Rijbereik (km): 100
- L/b/h (mm): 4.758/1.864/1.656
- Leeggewicht (kg): 1.913
- Kofferruimte (l): 745-1945
- Tankinhoud (l): 45
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,4
- Topsnelheid (km/u): 210
- Gemengd verbruik: nb (*)
- CO2 (g/km): nb (*)
- Prijs: vanaf € 48.180
* (voorgelegd ter homologatie en tarificatie)
Troeven
- Meer karaktervolle uitstraling
- Comfort en rijplezier
- Zichtbare stap naar een hoger segment
- Ruime keuze aan motoren
Minpunten
- Benzinemotor een beetje sloom
- Minder soepele omschakeling tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving
- Te verbeteren rijgedrag voor de instapmodellen
- Beperkte ruimte op rij 3
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.