Test Skoda Elroq 2025: het correcte formaat voor een correcte prijs

Image
Skoda Elroq 2025 sur la route
Image
Skoda Elroq 2025 sur la route

Test Skoda Elroq 2025: het correcte formaat voor een correcte prijs

Bij Skoda is de Elroq voor de Karoq wat de Enyaq is voor de Kodiaq: zijn elektrische alter ego. En de twee modellen lijken veel meer op elkaar dan je zou denken.

De Enyaq ken je wellicht: de SUV is in België in korte tijd uitgegroeid tot een van de sterren van de elektrische automarkt. En laten we er niet omheen draaien: de Elroq is een versie die aan de achterkant 17 cm korter is gemaakt. Maar aan de voorkant merken we het grootste esthetische verschil. De nieuwkomer is namelijk het eerste model met de Modern Solid-designtaal van Skoda, die vooral gekenmerkt wordt door de koplampen in twee rijen. Een element dat we in de toekomst steeds vaker zullen tegenkomen. Op het laatste Autosalon van Brussel, waar hij in wereldpremière ging, zagen we trouwens dat ook de Enyaq een gelijkaardige snoet heeft gekregen.

Skoda Elroq 2025
De Elroq is het eerste model met Skoda's nieuwe Modern Solid-designtaal. Copyright: Škoda Auto


Wat voor de buitenkant geldt, geldt ook voor de binnenkant ...

Het dashboard is identiek aan dat van zijn grote broer. Op een paar stilistische verschillen na. En omdat het platform hetzelfde is, is de binnenruimte net zo royaal. Grote volwassenen kunnen zonder problemen achterin plaatsnemen.

Zowat overal vind je ook 'Simply Clever'-oplossingen voor dagelijks gebruik, zoals de paraplu in de deur, een net onder de klep van de bagageruimte om kleine spullen op te bergen, houders voor jassen, drankjes en smartphones, noem maar op. Eigenlijk is het in de koffer dat je het grootste verschil merkt. Toch heeft de Elroq nog altijd een koffervolume van 470 liter, wat voldoende is voor de meeste gezinsdoeleinden.

Skoda Elroq 2025: binnenruimte
Fotograaf: Škoda Auto | Copyright: Škoda Auto


Voor die prijs ...

Met de Elroq wil Skoda de overstap naar elektrische auto's ook voor particulieren een duwtje in de rug geven. En dat betekent uiteraard een heel scherpe introductieprijs: € 36.490. Een prijs die vergelijkbaar is met die van de basis-Karoq! Voor deze prijs is de nieuwkomer al behoorlijk royaal uitgerust: verwarmde stoelen en stuur, achteruitrijcamera, 19-duimsvelgen enzovoort. Op technisch vlak heb je een motor van 170 pk, aangedreven door een batterij van 52 kWh die ondertussen al 375 km WLTP belooft. Niet slecht, vooral omdat het werkelijke brandstofverbruik prima onder controle is en 300 reële kilometers aangaf toen we er een ritje mee maakten.

Toch niet genoeg? De Elroq is ook verkrijgbaar in een '60' uitvoering met 204 pk (403 km) en een '85' uitvoering met 286 pk (581 km) voor minder dan € 45.000. En opladen van 10 tot 80% aan een publieke laadpaal kost 24 à 28 minuten. Klassiek.


Efficiëntie troef

In elk geval ligt de wegligging van de auto in de lijn van wat je van een Skoda mag verwachten: neutraal, soepel en veilig. Al was de grip van de banden tijdens onze testrit op beregende Spaanse wegen niet onberispelijk. Op droog wegdek hadden we echter niets om over te klagen. Maar ondanks de stevige demping - vooral op de Sportline-uitvoering - en de verschillende modi van het optionele adaptieve onderstel is de rijervaring behoorlijk emotieloos. En bovendien geeft de besturing nauwelijks feedback aan de chauffeur.

Is deze auto daarom een slechte keuze? Zeker niet! Integendeel zelfs, want als je hem kiest voor datgene waarvoor hij bedoeld is, lijkt deze Enyaq alle vakjes aan te vinken om in zijn opzet te slagen.

Skoda Elroq 2025: koffer
Copyright: Škoda Auto


De Skoda Elroq 50 in een notendop

  • L/b/h (mm): 4.488/1.884/1.625
  • Motor: elektrisch; 170pk - 310 Nm
  • Versnellingsbak: één versnelling
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Leeggewicht (kg): 1.949
  • Kofferruimte (l): 470
  • Batterij (kWh): 52
  • 0 tot 100 km/u (sec): 9
  • Topsnelheid (km/u): 160
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 15,8
  • Rijbereik (km): 375
  • Basisprijs (€): 36.490

Troeven

  • Grote koffer en passagiersruimte achterin
  • Goed gepositioneerde prijzen
  • Reëel rijbereik
  • Praktische alledaagse oplossingen

Minpunten

  • Zoutloze besturing
  • Harde achtervering
  • Bandengrip in natte omstandigheden
  • Behoorlijk zwaar

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.