De nieuwe Renault Captur kreeg een facelift, zowel stilistisch als technologisch, om hem nog veelzijdiger te maken dan hij al was.
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
De Captur heeft de moderne uitstraling van de meest recente modellen uit de familie, van de Clio tot de Rafale, de Scenic en de aanstaande Symbioz. Binnenin heeft de fabrikant duidelijk gekozen voor materialen van betere kwaliteit, zowel zichtbaar als voelbaar.

Het centrale aanraakscherm is gegroeid van 9,3 naar 10,4 duim en bevat het nieuwe infotainmentsysteem Open R'Link, dat samen met Google werd ontwikkeld. Apple CarPlay en Android Auto bieden nu ook draadloze connectiviteit.
Tot slot heeft Renault van de gelegenheid gebruikgemaakt om de verschillende bekledingen te herzien. Daarbij werd leder vervangen door stof met plastic coating (TEP) en vervangt de afwerking Esprit Alpine de vroegere R.S. Line.

Comfort aan boord
Onder de motorkap is echter niets veranderd: bij de motoren van de Captur heb je nog altijd de keuze tussen benzine (90 of 160 pk) en full hybrid (145 pk). Wie hoopte dat Renault met deze update ook de plug-inversie zou herintroduceren, komt helaas bedrogen uit.
We hebben dus de eenvoudige hybrideversie getest, en die stelde ons qua weggedrag niet teleur. Renault heeft de afstelling van de ophanging en de stevigheid van de besturing aangepast voor een soepeler, maar ook preciezer rijgedrag. En dat is te merken op de weg: minder lawaai en trillingen bij hoge snelheden en een wendbaar rijgedrag. De hybride aandrijflijn werkt bijzonder soepel, maar de automaat met klauwkoppeling vraagt wel dat je rustig accelereert, want anders begint hij onaangenaam te brommen.

Voor het overige blijft de Captur de bekende discrete, comfortabele en zuinige kleine SUV voor in de stad (4,8 l/100 km tijdens onze testrit). Wel heeft hij twee 'extraatjes' ten opzichte van de oude versie: de 'MySafety Switch'-knop om opdringerige rijhulpmiddelen gemakkelijk uit te schakelen en het Harman Kardon-audiosysteem, dat gekalibreerd is met de hulp van muzikant Jean-Michel Jarre en garant staat voor een uitzonderlijk geluid! Vanaf € 20.250.

De Renault Captur E-Tech in een notendop
- Motor: 4 cilinders, benzine, hybride, 1.598 cm3; 145 pk - 148 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: multimode-automaat
- L/b/h (mm): 4.239/1.797/1.575
- Leeggewicht (kg): 1.370
- Kofferruimte (l): 340 – 1.458
- Tankinhoud (l): 48
- 0 tot 100 km/u (sec.): 10,6
- Topsnelheid (km/u): 170
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,6
- CO2 (g/km): 105
- Prijs (€): 28.500
Troeven
- Agressievere look
- Verbeterde afwerking en uitrusting
- Geweldig comfort
- Echt zuinig
Minpunten
- Versnellingsbak niet perfect
- Kunstleder niet ideaal bij zeer warm weer
- Een beetje triest design in Techno-uitvoering
- Weinig mechanische pit
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.