Eén blik op de nieuwe MG HS is genoeg om zijn ambities te begrijpen. Dit model van de tweede generatie heeft alles in handen om zich brutaal te meten met de toppers in zijn klasse.
Gedaan met de discrete, ietwat gedateerde stijl van de MG HS. In navolging van de nieuwste producten van het merk (de MG4, de MG3 en de Cyberster) heeft deze tweede generatie een ronduit modern uiterlijk. Vanuit bepaalde hoeken ziet hij er zelfs bijna premium uit, met zijn chromen accenten en 'serieuze' achterkant. In totaal is hij 5 cm langer en 2 cm lager geworden, waardoor hij een atletischer profiel kreeg. Hij heeft duidelijk geen complexen meer ten opzichte van de referenties in zijn klasse, zoals de Volkswagen Tiguan, de Peugeot 3008 en de Ford Kuga.

Aan boord
Binnenin is de revolutie minstens even tastbaar. Je vindt er twee schermen naast elkaar, opnieuw helemaal in lijn met de huidige tijdsgeest. Het instrumentenpaneel is bijzonder uitgebreid en aanpasbaar naar wens (zo kan de navigatie bijvoorbeeld in breedbeeld worden weergegeven), en de resolutie en vooral de reactiesnelheid van het centrale scherm zijn niet te vergelijken met die van het vorige model. Natuurlijk kan je er ook je favoriete apps op gebruiken via Apple Carplay en Android Auto.
Ook de kwaliteit en de uitstraling zijn verrassend goed, met een nauwkeurige afwerking, stiksels op alle stoelen en bekleding (in de Luxury-uitvoering van onze test) en een aantrekkelijk met geperforeerd leder bekleed stuur dat erg prettig in de hand ligt. We zullen je de opsomming van de standaarduitrusting besparen, maar willen wel meegeven dat die enorm uitgebreid is, zowel op het vlak van rijhulpsystemen (verbeterde MG Pilot) als op het vlak van comfort (verwarmde stoelen, 360°-camera, noem maar op). Kortom, nog niet alles is perfect of toonaangevend in het segment, maar alles valt in ieder geval binnen de norm. Zelfs de kofferruimte van 507 liter.

Een waar genot
Maar de Chinese auto gooit pas echt hoge ogen als het gaat om rijden in volledig elektrische modus. Met zijn nieuwe batterij van 21,4 kWh sluit de MG HS zich aan bij het selecte clubje van oplaadbare hybrides die in staat zijn om meer dan 100 km af te leggen zonder benzine te verbranden: precies 103 km volgens de WLTP-cyclus! Twee keer zoveel als het vorige model.
De elektromotor van 184 pk betekent ook een serieuze stap voorwaarts en maakt de SUV alerter en veelzijdiger in elektrische modus. In combinatie met de 1.5-litermotor van 142 pk brengt dit het totale vermogen van het systeem op 272 pk. In slechts 6,9 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/u. Al maakt dat van de HS nog geen dynamische auto. Zijn temperament op de weg is eerder een compromis.

De besturing is aangenaam en levendig, zonder uitgesproken communicatief te zijn. En de demping is comfortabel, zonder al te gevoelig te zijn voor overhellen in de bochten bij 'normaal' rijgedrag. Aan de andere kant houdt de MG HS er niet van om opgejaagd te worden, ondanks de aanwezigheid van een sportmodus. Maar dat is dan ook niet zijn hoofddoel. Veel aangenamer is het elektrische gevoel achter het stuur. Het systeem voorziet verschillende gebruiksmodi, maar stuk voor stuk geven ze de voorkeur aan de elektromotor en de batterij om de voorwielen aan te drijven. Dit zorgt voor een bijzonder soepele, lineaire en meestal geruisloze rit. Alleen als je flink accelereert, prikkelt de 1.5-litermotor de oren.
De MG HS Plug-in Hybrid in een notendop
- Motor: oplaadbare hybride; benzine; 1.490 cm3; 142 pk - 230 Nm + elektrische motor; 183 pk - 340 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: tweetrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.670/1.663/1.890
- Leeggewicht (kg): 1.830
- Kofferruimte (l): 507
- Tankinhoud (l): 55
- 0 tot 100 km/u (sec): 6,8
- Topsnelheid (km/u): 200
- Gemengd verbruik (l/100 km): 0,54
- CO2 (g/km): 14
- Basisprijs (€): 37.990
Troeven
- Moderne vormgeving
- Aanzienlijke kwaliteitsverbetering
- Elektrisch rijbereik
- Prijzen even agressief als altijd
Minpunten
- Efficiënt maar zielloos weggedrag
- Niet erg nuttige rijmodi
- Ergonomie is soms irritant
- Opdringerige rijhulpsystemen
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.