Test Kia EV3 2025: op maat van gezinnen

Image
Kia EV3 Long Range sur la route
Image
Kia EV3 Long Range sur la route

Test Kia EV3 2025: op maat van gezinnen

Kia breidt zijn elektrische aanbod uit met de EV3. Het gaat om een compacte SUV in het hart van het gamma die meer dan één truc achter de hand heeft om te je verleiden.

Met zijn lengte van 4,30 meter kunnen we de Kia EV3 beschouwen als een grote auto uit het B-segment (Peugeot e-2008, Volvo EX30 ...) of een kleine auto uit het C-segment (Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech ...). Kia hamert er in elk geval op dat hij perfect opgewassen is tegen de rol van eerste of enige auto voor een gezin. En het klopt dat onder zijn compacte formaat - een voordeel bij het parkeren - een royaal passagierscompartiment schuilgaat. Vier volwassenen, of op korte afstanden zelfs vijf, kunnen er comfortabel in zitten. Achter hen biedt de kofferruimte plaats voor 460 liter bagage - meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.

Het interieur is in lijn met de trends van vandaag, met meerdere schermen naast elkaar voor het technologische aspect en een strakke, moderne uitstraling. De bediening van de airconditioning is echter geïntegreerd in het dashboard, wat bijzonder praktisch is.

Kia EV3 Long Range
De Kia EV3 heeft een enorm rijbereik voor een redelijke prijs.


Aan de andere kant is het kleine verticale schermpje tussen het digitale instrumentenpaneel en het multimediascherm moeilijk leesbaar tijdens het rijden, omdat het systematisch verborgen wordt door het stuur of de hand van de bestuurder. De middenconsole tussen de passagiers herbergt een tablet dat ook dienst doet als centrale armsteun.


Voor lange afstanden

Wat het opladen betreft, is de EV3 weliswaar gebouwd op hetzelfde platform als de EV6 en de EV9, maar toch heeft hij geen toegang tot de 800 volt-architectuur. De laadsnelheid is dan ook conventioneler, met 100 of 120 kW, afhankelijk van de gekozen versie. Kia geeft echter aan dat 31 minuten opladen volstaat om 420 km te rijden, wat echt wel goed is voor dit segment. Je zal trouwens niet al te vaak moeten stoppen om op te laden, zelfs tijdens langere ritten, want de Long Range-versie belooft met zijn batterij van 81,4 kWh een WLTP-rijbereik van 605 km (met de batterij van 58,3 kWh wordt dat 436 km). En dat is in dit segment veruit het beste cijfer!

Kia EV3 2025: interieur
Eenvoudig en goed afgewerkt.


Tijdens onze testrit kwamen we tot de vaststelling dat we zonder problemen meer dan 500 km konden afleggen. Onderweg weet de Kia EV3 met zijn verzorgde rijgedrag ook gezinnen te bekoren. Zeer neutraal en veilig, maar ook goed gedempt. En niet te stug zoals veel van zijn leeftijdsgenoten, vooral als ze uitgerust zijn met een grote (en dus zware) batterij.


Meer richting C-segment

De motor van 204 pk die beide versies gemeen hebben, zorgt onder alle omstandigheden voor een behoorlijk alerte acceleratie. De bestuurder kan uiteraard kiezen uit een aantal rijmodi (Eco, Normal en Sport) die bepalen hoe de auto reageert. Met voor de verandering echt wel duidelijke verschillen. Met name in de Sport-stand is het af en toe puur genieten achter het stuur, dankzij het uitstekende dempingscompromis en de vrij directe en consistente besturing. Kortom, deze EV3 maakt in alle opzichten een goede beurt.

Kia EV3 2025: koffer
De koffer van 460 liter is zeer praktisch.


Als we even terugkomen op onze poging tot classificatie aan het begin van deze tekst, dan zou deze EV3 qua rijgedrag duidelijk eerder tot de top van het C-segment behoren dan tot het B-segment. Maar qua prijs is het tegendeel waar: die begint immers al bij € 35.670 voor de kleine batterij en € 39.628 voor de grotere versie.


De Kia EV3 Long Range in een notendop

  • L/b/h (mm): 4.300/1.850/1.565
  • Motor: elektrisch; 204 pk - 283 Nm
  • Versnellinsbak: eentrapsautomaat
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Leeggewicht (kg): 1.810
  • Kofferruimte (l): 460
  • Batterij (kWh): 81,4
  • 0 tot 100 km/u (sec): 7,7
  • Topsnelheid (km/u): 170
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 14,9
  • Rijbereik (km): 605
  • Basisprijs (€): 35.670

Troeven

  • Ruimte binnenin
  • Rijplezier
  • Reëel rijbereik
  • Agressieve prijs

Minpunten

  • Slecht geplaatst schermpje voor de airco
  • Conventionele laadsnelheid (geen 800 V)
  • Enkele ‘plastic’ aanvoelende elementen
  • Erg opdringerig bewakingssysteem


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.