In slechts drie jaar tijd is de Dacia Spring een van Europa's best verkochte elektrische auto's geworden. Maar nu de concurrentie steeds feller wordt, heeft Dacia besloten om hard terug te slaan.
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
De Dacia Spring kreeg een moderner en avontuurlijker uiterlijk, geïnspireerd op de Duster, om de steeds fellere concurrentie het hoofd te bieden. Het vernieuwde interieur is een stuk robuuster en kleurrijker.
Er is nu ook een digitaal instrumentenbord en het centrale display van 10 duim biedt connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto. Omdat de afmetingen ongewijzigd zijn, blijft de ruimte beperkt tot 4 inzittenden, met smalle zitplaatsen en minder ruimte achterin, maar een royale kofferruimte van 308 liter.

De Spring is nog altijd verkrijgbaar met 45 of 65 pk en levert dankzij zijn geringe gewicht respectabele prestaties met de krachtigste motor. De besturing is echter niet erg direct en ondanks de stevige demping helt de carrosserie behoorlijk over. Dit is wel gunstig voor het verbruik, vooral met de versnellingspook in de B-stand, waarbij de remmen minder belast worden.

Eenvoudig en efficiënt
Tijdens onze test was het energieverbruik met 12,8 kWh/100 km lager dan wat Dacia opgeeft, wat ons doet hopen op een rijbereik van meer dan de 228 km die de batterij van 26,8 kWh voorspelt. De Dacia Spring 2024 is veel volwassener geworden en blijft bovenal een zeer nuchtere auto, ideaal voor eenvoudige, zuinige mobiliteit. Geen wonder dat hij vorig jaar de op twee na bestverkochte elektrische auto in Europa was!
Deze welkome verjongingskuur maakt hem volledig geloofwaardig ten opzichte van de nieuwe concurrenten die eraan komen. Als zijn prijsklasse van € 16.990 tot € 19.990 tenminste niet te zwaar wordt getroffen door de nieuwe Europese belastingen. Want de auto wordt per slot van rekening nog steeds gebouwd in China …

De Dacia Spring Extreme 65 in een notendop
- Motor: elektrisch; 65 pk - 113 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: één versnelling
- L/b/h (mm): 3.701/1.583/1.485
- Leeggewicht (kg): 1.049
- Kofferruimte (l): 308
- Batterij (kWh): 26,8
- 0 tot 100 km/h (sec.): 4,7
- Topsnelheid (km/u): 125
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 13-13,7
- Verbruik tijdens de test (kWh/100 km): 16,1
- Rijbereik (km): 228
- Basisprijs (€): 19.990 (prijzen kunnen variëren, raadpleeg de Dacia-website)
Troeven
- Nuchtere, homogene auto
- Degelijke wegligging
- Verbeterde uitrusting (digitale instrumenten, CarPlay …)
- Een meer verzorgde look, meer een ‘echte’ auto
Minpunten
- Beperkte interieurruimte
- Matig zitcomfort
- Geen snelladen (optie 30 kW DC max),
- Chinese banden moeten zich nog bewijzen op een nat wegdek

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.