Zoals je weet, stijgen de autoprijzen voortdurend. Toch biedt Dacia met deze Jogger een nieuw model dat zeven volwassenen comfortabel kan vervoeren voor minder dan 15.000 euro! Hoe doet hij dat?

Al enkele maanden maken veel mensen zich zorgen over de prijzen die voor kleine auto's gevraagd worden. Daar zijn verschillende redenen voor. Ze zijn om te beginnen groter en technologischer, met complexe systemen om vervuiling tegen te gaan. Maar ze zijn vooral veiliger, en dit laatste punt heeft een enorme impact op de prijzen. Om het maximum van 5 sterren in de Euro NCAP-crashtests te halen, moet een auto tegenwoordig over een hele reeks rijhulpsystemen beschikken die vaak de verantwoordelijkheid van de bestuurder uit handen nemen!

Even veilig als de rest!
Bij Dacia kan je veel van deze (soms nutteloze) hulpsystemen vergeten. De constructeur biedt enkel het hoogstnoodzakelijke. Is de Jogger dan een gevaarlijke auto? Helemaal niet! Hij is gewoon niet in staat om in bepaalde situaties ‘alleen’ te rijden. Zonder deze talrijke hulpsystemen wordt een auto al een pak goedkoper. Bovendien profiteert Dacia van motoren en technologieën die Renault reeds financieel heeft afgeschreven. De Sandero, Dacia’s kleine gezinsauto, is hier een perfect voorbeeld van.
Dit verklaart waarom de prijs van een Jogger varieert tussen 14.790 en 18.840 euro, afhankelijk van het afwerkingsniveau. En wat mag je voor die prijs verwachten? Allereerst een Dacia waarvan de look steeds sexyer wordt: deze Jogger is een mix tussen een stationwagen, een monovolume, een cross-over en een SUV met zijn plastic wielkasten. Maar laat je niet misleiden door zijn stoere uiterlijk en royale bodemvrijheid; hij is alleen leverbaar met voorwielaandrijving, waardoor het 4x4-veld openblijft voor de Duster. Verwacht geen schuimplastic, maar toch leek de assemblage ons zeer stevig. Eerlijk gezegd, voor deze prijs word je niet bestolen!
7 zitplaatsen
We vermelden nog dat de tweede rij drie echte zitplaatsen biedt en dat de instap naar de derde rij in de versie met zeven zitplaatsen (750 euro extra) zeer makkelijk is. Er zijn twee motoren van 999 cc beschikbaar: een LPG-motor van 100 pk en een turbobenzinemotor van 110 pk, beide met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Wat krap om zeven mensen te vervoeren? Nee, want de Jogger met deze configuratie weegt minder dan 1.300 kg. Dankzij dit lage gewicht waren we tijdens onze testrit aangenaam verrast door de bereidwilligheid van de motor. En in 2023 komt er ook een hybride versie. Maar die zal wel wat duurder zijn ...
Technische fiche Dacia Jogger
- Motor: driecilinder, benzine, 999 cc; 110 pk – 200 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: manueel 6 versnellingen
- L/b/h (mm): 4.547/1.784/1.691
- Leeggewicht (kg): 1.280
- Koffervolume (l): 160 (506 zonder derde rij)
- Tankinhoud (l): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 11,2
- Topsnelheid (km/u): 183
- Gem. verbruik (l/100 km): 5,6
- CO2 (g/km): 130
- Prijs (€): vanaf 16.040
Troeven
- Prijs
- Laag gewicht
- Zeven echte zitplaatsen en makkelijke instap
- Modulaire dakdragers
Minpunten
- Geen automatische versnellingsbak
- Stuurnauwkeurigheid
- Plaats van de centrale veiligheidsgordel op de tweede rij
- Beenruimte op de tweede rij
Meest recente artikelen
Op vakantie in Denemarken? Dit moet je weten
Vous vous rendez en voiture au Danemark et vous avez une question spécifique? Péages, prix des carburants, zones de basses émissions... Vous trouverez toutes les réponses ici.
De baan op in België? Dit moet je weten
Vous circulez en voiture en Belgique? Voici quelques informations utiles.
Alles over de verkeersregels in Spanje
In Spanje zijn er een aantal verkeersregels (voorrang, snelheidsbeperkingen, parkeren etc.) die in belangrijke mate afwijken van de Belgische wetgeving of de internationale regels.
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Ticino, idyllische tussenstop op weg naar het zuiden
Info partenaire - Canton le plus méridional de Suisse, le Tessin constitue une escale idéale pour les voyageurs se rendant en Italie en voiture, à moto ou en camping-car. Il est vrai que la région offre un mélange unique de précision suisse et de charme italien.
Kamperen in Ticino: de ultieme vakantie-mix
Info partenaire - Camper dans le Tessin est une expérience hors du commun. Le canton le plus méridional de Suisse allie à merveille la puissance des paysages montagneux et la douceur d’un climat quasi méditerranéen. On se croirait en Italie, la précision suisse en plus.