Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?

Image
Image

Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?

Wil je elektrisch rijden op een betaalbare manier? Dan is een tweedehands elektrische auto een goed idee. Stilaan groeit het aanbod van tweedehands EV’s op de Belgische markt. Uiteraard gelden dezelfde principes als bij een thermische tweedehandsauto, al zijn er wel enkele specifieke aandachtspunten. Touring geeft jou alvast de volgende tips en evaluatiecriteria mee.

Hoewel ze nog lang niet de meerderheid van de inschrijvingen voor hun rekening nemen, worden elektrische auto’s alsmaar populairder. Bijna een op de vier (24,5%) nieuw ingeschreven auto’s in de eerste helft van 2024 is volledig elektrisch, dubbel zo goed dan de Europese markt. Vooral in bedrijven groeit het aandeel stekkerauto’s snel. Veel van deze (leasing)wagens belanden na pakweg vier of vijf jaar op de tweedehandsmarkt, op zoek naar een nieuwe gebruiker.


Ook op de tweedehandsmarkt zit het aanbod dus in de lift. Op zoekertjessites zoals Touring CarSelect wordt het aanbod van elektrische tweedehandsauto’s steeds ruimer. Al is er nog een lange weg te gaan in de elektrificatie. In de eerste helft van 2024 was maar 2,7% van de inschrijvingen van tweedehandswagens een EV, 1,2% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.


Lagere belastingen en gebruikskosten

Op fiscaal vlak is een elektrische auto meer dan het overwegen waard. Zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s genieten een fiscale voorkeursbehandeling. In Vlaanderen zijn ze vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting, al is het twijfelachtig of dit voordeel nog lang blijft duren. Staat je wagen ingeschreven in Brussel of Wallonië, dan betaal je voor beide belastingen het minimumtarief, respectievelijk € 61,50 en € 100,98.

Ook in het regulier onderhoud is een elektrische auto door de band goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor. Dat komt omdat een elektrische motor minder bewegende onderdelen bevat en minder onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals een koppeling of distributieriem.

Wanneer je hoofdzakelijk thuis laadt, liggen ook de energie- of brandstofkosten per gereden kilometer beduidend lager dan bij een brandstofmotor.


Tel jouw kilometers

Vandaag hebben veel nieuwe elektrische auto’s een theoretisch rijbereik van 400 kilometer of meer. Maar dat was enkele jaren geleden nog anders. Een doorsnee elektrische auto haalde toen vaak niet meer dan 125 tot hooguit 250 kilometer. Dat is logisch; vandaag heeft een middenklasse elektrische auto al gauw een accupakket van 70 kWh aan boord, terwijl in het tweedehands aanbod vaak sprake is van de helft of minder.

Maar zelfs dat kleinere rijbereik zal in veel gevallen volstaan. De meeste bestuurders komen met hun auto gemiddeld niet aan meer dan 50 km per dag, zeker wanneer het gezin nog een andere auto heeft. Wil jij voor jezelf uitzoeken of dat beperktere rijbereik een reëel obstakel vormt? Hou dan een paar weken lang elke dag het aantal kilometers bij dat je met je auto aflegt.


Check de staat van de accu en het reële rijbereik

Accu’s verouderen en verliezen gaandeweg wat van hun maximumcapaciteit. Iedereen met een smartphone weet dat. Uit gebruikerservaringen blijkt echter dat die accudegradatie in een auto veel trager gaat dan bij een smartphone. Na vijf jaar zitten de meeste elektrische auto’s nog boven de 90% accucapaciteit. En slechts zelden is die gezakt tot onder de 80%.

tweedehands elektrische wagen - batterij


Wil je toch zeker zijn van het aantal kilometers dat je in één ruk met je tweedehands wagen kan afleggen, vraag dan de verkoper om een langere testrit en vergelijk het aantal afgelegde kilometers met de afname in rijbereik die de boordcomputer toont. Zo krijg je een preciezer idee van het reële rijbereik dat je met jouw rijstijl en gebruik mag verwachten.

Let wel op: bij barre wintertemperaturen rij je minder ver met je elektrische auto dan bij doorsnee temperaturen. Uit een studie van de AAA, de Amerikaanse zusterclub van Touring, blijk dat de autonomie bij een vriestemperatuur van -6,6° Celsius daalt met 41% wanneer ook de verwarming gebruikt wordt. Anderzijds kunnen ook erg hoge temperaturen (boven de 35° Celsius) in combinatie met aircogebruik leiden tot een verminderde autonomie van 17%.


Thuis laden: praktisch en goedkoop

Lang niet iedereen heeft een eigen garage of vaste parkeerplek waar hij een elektrische auto kan opladen. Heb je die eigen plek wel, bekijk dan samen met een specialist de mogelijkheid om een laadpaal te installeren als de auto die je op het oog hebt dit vereist. En neem bij je aankoop ook de kosten van de installatie in rekening.

tweedehands elektrische wagen - thuis laden


Anderzijds is het best wel handig, zij het niet onontbeerlijk, om de auto vlak voor de deur te kunnen laden. Is er publieke laadinfrastructuur op wandelafstand? Dan kan je daar wellicht gebruik van maken. Hou wel rekening met een hogere energieprijs dan bij thuisladen. En zorg dat je geen ‘laadpaalklever’ wordt, iemand die de laadplek bezet houdt, ook al is de accu allang weer vol.


Gewoon laden vs snelladen: hoeveel kost dat?

Wat dat kost? Reken bij thuisladen op 5,87 euro voor 100 kilometer (gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,29 kWh x 20 kWh per 100 km gemiddeld verbruik voor een doorsnee elektrische auto).

tweedehands elektrische wagen - laadpaal


Aan een gewone publieke laadpaal schommelt de kostprijs per kWh rond de 40 eurocent. In ons rekenvoorbeeld betekent dat ongeveer 8 euro per 100 km. Dat is nog altijd iets goedkoper dan een erg zuinige benzine- of dieselwagen.

Ga je snelladen, reken dan op een kostprijs van 0,65 euro per kWh, of 13 euro per 100 km. Dit zijn slechts richtprijzen, want soms worden nog hogere tarieven aangerekend.


Langere afstanden? Kies een tweedehands auto die kan snelladen

Niet alleen het rijbereik is van belang, ook de laadmogelijkheden van de auto zelf kunnen bepalen of hij aan je eisen voldoet. Wil je met je elektrische auto met kleinere accucapaciteit toch langere afstanden afleggen, dan zal je onderweg moeten snelladen (met gelijkstroom of DC). Ga daarom na of de auto die mogelijkheid biedt en welk laadvermogen hij aankan. Bij de nieuwste generatie elektrische auto’s is dat (op enkele uitzonderingen na) vanzelfsprekend, maar tweedehands auto’s van enkele jaren oud hebben die mogelijkheid soms niet.

Moet je geregeld aan de snellader, hou er dan rekening mee dat de kostprijs per kWh een stuk hoger ligt dan bij een traaglader. Veelvuldig snelladen heeft bovendien op langere termijn een negatief effect op de autonomie van de batterij. Ook schrijven veel automerken voor het laden te beperken tot 80% van de batterijcapaciteit voor een betere levensduur op lange termijn.


Batterijpech met je elektrische auto?

Kom je onvoorzien toch met een lege batterij te staan, dan is er nog altijd Touring als reddende engel. Met een speciaal daarvoor voorziene ‘accubooster’ geven wij je snel weer genoeg energie om tot bij een laadpunt of tot bij je thuis te geraken.

EV Booster bestelwagen Touring
De bestelwagens van Touring met EV-booster laden in een oogwenk je elektrische auto op.