Test Opel Grandland 2025: een nieuwe dimensie

Image
Opel Grandland 2025
Image
Opel Grandland 2025

Test Opel Grandland 2025: een nieuwe dimensie

De Opel Grandland gooit het roer om. Hij belichaamt nu in zekere zin het topgamma van de constructeur en versterkt zijn familiale geloofsbrieven.


De Opel Grandland is 17 cm langer dan de vorige generatie en biedt daardoor meer dan genoeg plaats voor elke passagier en een gigantische kofferruimte van 550 liter. Ook over de modulariteit is goed nagedacht, met een in drie delen neerklapbare zitbank (40-20-40). Qua styling kreeg de auto het nieuwe, bijzonder 'strakke' design van het merk, met voor het eerst een verlichte 'Vizor'-grille en verlichte Opel-letters achteraan. Of je er nu van houdt of niet, de uitstraling is duidelijk een pak luxueuzer dan bij het vorige model.

Aan boord is de digitalisering in volle opmars, met schermen die alles kunnen. Het middelste scherm is opgedeeld in twee zones, waarbij het linkerdeel bestemd is voor de passagier om de multimedia en andere instellingen te regelen. Helaas verdwijnt deze functie als CarPlay of Android Auto gebruikt wordt. Uiteraard zijn bijna alle fysieke bedieningselementen verdwenen ten gunste van het centrale scherm.

Opel Grandland 2025
Het koetswerk is voorzien van designelementen die er 'chic' moeten uitzien, zoals een verlichte grille en achtersierstrip.


Op de weg laat de Grandland je kiezen tussen een mildhybride motor van 136 pk, een plug-inhybride van 197 pk met een elektrisch rijbereik van 87 km en een elektromotor van 213 pk. Zoals het Opel betaamt, heeft de Duitse SUV een zeer neutraal weggedrag. De stevigheid en de precisie van de besturing zijn echter fors verbeterd en de stevige demping van de achteras houdt de carrosseriebewegingen prima onder controle. Zonder dat dit ten koste gaat van het algehele rijcomfort, dat een gezinsauto waardig blijft.


Een rationele maar doeltreffende keuze

Zoals altijd biedt Opel stoelen die goedgekeurd zijn door de AGR, de Duitse organisatie voor ruggezondheid, wat garant staat voor een optimale ondersteuning. Ook de peddels aan het stuur waarmee je in de elektrische versie de energierecuperatie kan moduleren, krijgen goede punten. Als je ze slim gebruikt, kan je per laadbeurt bijna 500 km afleggen met de grote batterij van 82 kWh. Die belooft 582 km (WLTP), en da's eigenlijk niet zo veel meer dan de 523 die de batterij van 73 kWh claimt. Iedereen zal voor zichzelf moeten uitmaken of die 59 extra kilometers een dikke duizend euro waard zijn.

Opel Grandland 2025: interieur
Deze Grandland mikt eerder op het comfort van de inzittenden.


Voor wie regelmatig lange afstanden aflegt, kondigt Opel nu al de komst aan van een variant met een rijbereik van 700 km, die uiteraard duurder zal zijn dan de € 43.650 van de huidige elektrische versie. Een correcte prijs, al blijft hij voor particuliere klanten wat aan de hoge kant. Zij zullen ongetwijfeld de voorkeur geven aan de versie met 136 pk, die meer dan 10.000 euro minder kost (vanaf € 33.200). De prestaties zijn uiteraard aan de bescheiden kant, gezien de omvang en het gewicht van de SUV. Toch blijft het gebruik consistent, met hernemingen die zuiver en geruststellend zijn.

Vooral omdat deze aandrijflijn, ondanks zijn slechts lichte hybridisatie (een kleine motor van 28 pk die wordt aangedreven door 48 V), heel vaak overschakelt op de elektrische modus. Opel beweert zelfs dat het mogelijk is om in de stad tot 50% van de tijd emissievrij te rijden. Het gemiddelde brandstofverbruik (WLTP) zou 5,5 liter/100 km bedragen. Tijdens onze testrit lazen we 7,2 op de boordcomputer, wat eigenlijk nog altijd heel netjes is.

Opel Grandland 2025: koffer
Copyright: Opel Automobile GmbH


De Opel Grandland Hybrid in een notendop

  • Motor: hybride; 136 pk - 230 Nm + elektrische motor; 28 pk - 51 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: zestrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.650/1.905/1.665
  • Leeggewicht (kg): 1.600
  • Kofferruimte (l): 550 - 1.645
  • Tankinhoud (l): niet bekend
  • 0 tot 100 km/u (s): 9
  • Topsnelheid (km/u): 202
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 5,5
  • CO2 (g/km): 123
  • Prijs (€): 33.200


Troeven

  • Binnenruimte en praktische functies
  • Veelbelovend elektrisch rijbereik
  • Rijcomfort bleef behouden
  • Flinke stap omhoog in het gamma


Minpunten

  • Rijsensatie kan beter
  • Saai interieur
  • Ergonomie niet altijd optimaal
  • Stevige prijs (elektrisch)

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.