Terugblik op het Autosalon van Brussel: een editie in het teken van innovatie

Image
Renault 5 / Alpine A290 op het Autosalon
Image
Renault 5 / Alpine A290 op het Autosalon

Terugblik op het Autosalon van Brussel: een editie in het teken van innovatie

Het Brusselse Autosalon, dat dit jaar meer dan 307.363 bezoekers lokte, blijft een cruciale afspraak voor iedereen in de sector. Op het evenement in Brussels Expo, dat volgend jaar een nieuwe editie krijgt, waren modellen te zien van 60 verschillende merken, ook al gaven enkele grote constructeurs verstek. De diversiteit en het rijk gevulde programma vol nieuwigheden tonen echter de vitaliteit van de sector aan en het strategische belang van het Salon voor de B2B-wereld.

Volop innovaties en trends

Een hoogtepunt van de voorbije editie was ongetwijfeld de verkiezing van de Auto van het Jaar. Ook deze keer was België het gastland voor dat prestigieuze evenement, waarop 59 journalisten uit 23 verschillende landen aanwezig waren. De titel ging uiteindelijk naar de nieuwe Renault 5 / Alpine A290, die het haalde van zes andere modellen op de shortlist. De overwinning illustreert duidelijk de evoluerende verwachtingen op het vlak van design, duurzaamheid en prestaties.

Renault 5 / Alpine A290 op het Autosalon
Renault 5 / Alpine A290, de nieuwe Auto van het Jaar 2025 ©Car of the Year

Daarnaast merkten de bezoekers ook hoe het accent meer en meer op elektrische mobiliteit komt te liggen. Zo vonden op het Salon liefst vijf wereldpremières plaats, en die waren stuk voor stuk verkrijgbaar in een 100% elektrische versie. Vooral de volgende modellen mochten op heel wat belangstelling rekenen:

  • Skoda Enyaq & Enyaq Coupé
  • DS N°8
  • Mazda 6 EV
  • Toyota Urban Cruiser
  • Mercedes CLA

Aandacht voor lichte bedrijfsvoertuigen

Nog een belangrijke nieuwe trend op deze editie was de focus op lichte bedrijfsvoertuigen. De modellen in kwestie prijkten zowel op de stands van de constructeurs als in een eigen deel van Paleis 6, waar de belangrijkste spelers in het segment vertegenwoordigd waren. Renault, RAM, Volkswagen: het zijn maar enkele voorbeelden van de merken die hun modellen in deze speciaal ingerichte zone voorstelden aan de bezoekers. Bovendien tekenden ook de toeleveranciers, carrosseriebouwers en inrichtingsspecialisten hier present, wat het grote belang benadrukt van lichte bedrijfsvoertuigen voor wagenparken en fleetmanagers.

Exclusieve innovaties

Naast de wereldpremières vonden in Brussel ook heel wat Belgische en Europese premières plaats, wat aangeeft dat de constructeurs blijven innoveren om in te spelen op de nieuwe verwachtingen van de markt. Bovendien wordt de rol van het Autosalon als uiterst belangrijk uitstalraam voor nieuwe modellen op die manier kracht bijgezet.

Volgende editie al in de steigers

Na het succes van de editie 2025 is FEBIAC ervan overtuigd de ervaring te herhalen tijdens de 102e editie van de Autosalon. De constructeurs zullen in maart besluiten of het evenement in januari 2026 of januari 2027 georganiseerd wordt. Dat is alvast een positief signaal voor de sector, die dankzij het salon van Brussel unieke mogelijkheden krijgt om contacten te leggen, te innoveren en de bezoekers te verwennen met nieuwe ontdekkingen.

Conclusie

Voor fleetmanagers, toeleveranciers, verzekeraars en alle andere spelers uit de ruimere autosector heeft het voorbije Autosalon eens te meer bewezen hoe belangrijk het is om de vinger aan de pols te houden van de nieuwste markttrends en technologische evoluties. Afspraak in 2026 voor een nog ambitieuzere nieuwe editie!