Als je aan Belgen vraagt waarom ze geen elektrische wagen willen, dan haalt 47% het beperkte rijbereik aan als reden. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Touring, in samenwerking met ADAC. De studie combineerde twee benaderingen: een technisch onderzoek naar de actieradius van 25 van de beste elektrische modellen op de markt en een enquête bij 2.000 Belgen om te zien hoe zij tegen elektrische auto’s aankijken. De resultaten maken duidelijk wat het grootste struikelblok is bij de aankoop van een elektrische auto: de prijs. Voor 65% van de Belgen is deze factor een echte rem.
Actieradius nog steeds een bron van twijfel
Ondanks de vooruitgang in elektrische voertuigen blijft de actieradius voor veel Belgen die een nieuwe auto willen kopen een grote zorg. Uit een studie van Touring blijkt dat 47% van de Belgen een beperkte actieradius nog steeds als een obstakel ziet om een elektrische auto te kopen.
Toch zijn deze zorgen vaak niet helemaal terecht. In België legt een automobilist dagelijks gemiddeld 23 km af, een afstand die alle elektrische wagens op de markt makkelijk aankunnen. Bovendien is de oplaadinfrastructuur goed ontwikkeld, met bijna 80.000 oplaadpunten verspreid over het hele land, zodat automobilisten geen problemen zouden moeten hebben om hun voertuig op te laden.
Om de situatie duidelijker te maken, hebben Touring en ADAC de actieradius van 25 van de beste elektrische auto's getest onder winterse omstandigheden, met een realistisch scenario: München naar Berlijn bij 0°C. Het resultaat: veel van de voertuigen, vooral van topmerken zoals Mercedes en Porsche, halen meer dan 400 km met één lading. Dit prestatieniveau blijft echter voorbehouden aan dure modellen, waardoor ze voor een groot deel van de bevolking niet toegankelijk zijn.
De aankoopprijs: het grootste obstakel
Volgens Touring zou 65% van de Belgen liefst een auto kopen die tussen €10.000 en €40.000 kost Elektrische voertuigen die aan deze eisen voldoen, zijn echter nog steeds zeldzaam, vooral voor mensen met een beperkt budget tussen de €10.000 en €25.000 (36%).
Tijdens het Autosalon kozen veel bezoekers die geïnteresseerd waren in een elektrische auto uiteindelijk voor hybride of verbrandingsmodellen toen ze het prijsverschil zagen. Daar zitten twee oorzaken achter: Europese merken hebben moeite om betaalbare modellen aan te bieden, terwijl Chinese fabrikanten, ondanks het feit dat ze meer waar voor hun geld bieden, het moeilijk vinden om het vertrouwen van Belgische consumenten te winnen, vooral omdat hun aanwezigheid nog beperkt is.
De noodzaak van een rechtvaardige overgang
Bedrijven beschikken momenteel over de financiële en structurele middelen om hun wagenpark snel te vernieuwen, dankzij fiscale voordelen, aantrekkelijke leaseplannen en geoptimaliseerde afschrijvingsstrategieën. Aan de andere kant staan particulieren voor dezelfde uitdagingen als voorheen. Ze vinden zichzelf uitgesloten van een technologie die wordt aangeprezen als de toekomst van mobiliteit. Hun beperkte investeringscapaciteit dwingt hen vaak om oudere, minder milieuvriendelijke voertuigen met verbrandingsmotoren te behouden, terwijl ze juist zouden willen bijdragen aan de vermindering van de koolstofuitstoot.
Deze situatie zou op termijn kunnen leiden tot een sociale segmentatie in mobiliteit, waarbij alleen bedrijven en de rijkere huishoudens in staat zouden zijn om volledig deel te nemen aan de energietransitie, terwijl anderen aan de zijlijn blijven staan.
Touring stelt een aantal praktische maatregelen voor om het gebruik van elektrische voertuigen in België aan te moedigen:
- Elektrische modellen betaalbaarder maken: fabrikanten moeten hun aanbod uitbreiden met voertuigen in een prijsklasse tussen de 10.000 en 25.000 €.
- Consumenten beter informeren: duidelijke vergelijkingsinstrumenten voor de actieradius en de totale kosten van EV’s en voertuigen met een verbrandingsmotor kunnen alle twijfels wegnemen.
- De kosten van infrastructuren verlagen: fiscale stimulansen voor de installatie van laadpunten thuis en een regulering van de publieke tarieven zijn essentieel.
Over Touring Club
Ons verplaatsen, doen wij allemaal. Daarom is Touring Club er al meer dan 125 jaar lang voor elke weggebruiker. Voor dagelijkse verplaatsingen of om een stuk van de wereld te verkennen, onze mobiliteitsclub streeft naar veilige, duurzame, veelzijdige en vrije mobiliteit voor iedereen. Dus, of je nu automobilist, motorrijder of fietser bent, Touring Club vertegenwoordigt en verdedigt jouw belangen als mobiele consument en helpt haar leden op weg naar een betere mobiliteit. Onze club is op die manier de grootste en meest representatieve stem van de weggebruiker en de reiziger in België.